مراقبت و بهداشت

بهداشت دهان و دندان | راه های مراقبت از دندان ها

رعایت بهداشت دهان و دندان، اهمیت زیادی در سلامت دندان ها دارد. مراقبت از دندان ها موجب کمک به حفظ زیبایی آنها خواهد شد.

آیا شما به سلامتی و بهداشت دندان های خود اهمیت می دهید؟ آیا از اهمیت بهداشت و سلامت دندان ها آگاهی کافی دارید؟ امروزه اکثر افراد از اهمیت، ضرورت و مراقبت از بهداشت دهان و دندان خود، آگاهی دارند. اما استفاده صحیح از محصولات مراقبت از دندان و شناخت دقیق آن بسیار مهم است.

جشنواره تخفیفات سین دخت جشنواره تخفیفات سیندخت

رعایت بهداشت دهان و دندان بر حفظ سلامتی بدن و سالم ماندن دندان ها تاثیر ویژه ای دارد. برای داشتن دندان های سالم و بدون پوسیدگی باید توصیه های بهداشتی را جدی بگیرید و طرز صحیح مسواک زدن و کشیدن نخ دندان را به درستی انجام دهید. در ادامه با مجله سین دخت همراه شوید تا به نکات ضروری و کاربردی در مورد بهداشت دهان و دندان بپردازیم.

 

چرا باید به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت دهیم؟

تمیز نکردن دندان ها به خوبی، سبب پوسیدگی آنها خواهد شد. اگر در هنگام گاز زدن مواد غذایی، احساس درد و حساسیت دندانی داشتید، به این معنی می باشد که علایم اولیه پوسیدگی دندان در شما شروع شده است. پس از خوردن مواد غذایی شیرین و غذاهای حاوی کربوهیدرات، حتما باید دندان های خود را مسواک بزنید.

اگر این کار را انجام ندهید، رشد میکروب ها پس از 20 دقیقه، بعد از خوردن غذا در دهان شروع می شود و سبب ایجاد تشکیل پلاک بر روی دندان ها خواهد شد. به یاد داشته باشید، برای مراقبت بیشتر از دندان های خود، باید هر 6 ماه یک بار به پزشک مراجعه کنید و از سلامت دندان هایتان مطمئن شوید.

بهداشت دهان و دندان مادر و دختر
بهداشت دهان و دندان و تاثیر مسواک زدن

 

موارد تاثیر گذار در سلامت و بهداشت دهان و دندان

  • مسواک زدن
  • کشیدن نخ دندان
  • دهانشویه
  • مصرف مواد غذایی سالم
  • استفاده از خمیر دندان مناسب

 

اهمیت مسواک زدن در بهداشت دهان و دندان

برای جلوگیری از ایجاد پلاک بر روی دندان ها و پوسیدگی آن توصیه می شود دندان های خود را حداقل 2 بار در روز مسواک بزنید. این عمل سبب می شود تا دندان هایی تمیز داشته باشید و از بیماری های التهاب لثه و عفونی دندان جلوگیری کنید. مسواک زدن باید با خمیر دندان حاوی فلوراید به صورت منظم انجام گیرد تا به حفظ، سلامت دهان و لثه ها کمک کند.

 

طریقه صحیح مسواک زدن و تاثیر آن در بهداشت دهان و دندان

برای سالم ماندن دندان هایتان می بایست برای هر کدام از دندان های خود حدود 4 ثانیه زمان بگذارید تا در کل، زمان مسواک زدن به 2 دقیقه برسد و ریسک تشکیل پلاک بر روی دندان کاهش پیدا کند.

مسواک زدن باید با حرکات دایره ای و بالا پایین، همراه باشد. زمانی که مسواک به مرز لثه رسید، سر مسواک می بایست به زاویه 45 درجه برسد. ابتدا فشار ملایمی به مسواک وارد نمایید تا قسمت زیر لثه به خوبی تمیز شود و در نهایت مسواک را در آن ناحیه به حرکت درآورید.

مسواک نباید لثه را سوراخ کند. در نظر داشته باشید که چون غذا و باکتری در زیر لثه انباشته می شود، حتما زیر لثه خود را تمیز کنید. برای تمیز کردن زبان می توانید از مسواک هایی استفاده کنید که در قسمت پشت آن از شیار استفاده شده است. این کار سبب می شود تا باکتری و پلاک هایی که به زبان چسبیده است، از بین برود.

بلافاصله پس از غذا خوردن مسواک نزنید. نیم ساعت صبر کنید تا بزاق دهان فرصت کافی برای خنثی کردن اسید به وجود آمده از خوردن و آشامیدن را خنثی کند. قبل از زمان نیم ساعت، دندان های شما در حساس ترین حالت ممکن قرار دارند و با مسواک زدن می توانید به مینای دندان، آسیب جدی برسانید.

بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن
بهداشت دهان و دندان و تاثیر مسواک زدن

 

تاثیر کشیدن نخ دندان در بهداشت دهان و دندان

زمانی که مواد غذایی در بین دندان ها گیر می کند، به تدریج سبب پوسیدگی آن خواهد شد. گیر کردن غذا میان دندان ها، بسیار آزار دهنده و ناخوشایند است. برای رهایی از این مشکل، استفاده از نخ دندان توصیه می شود. کشیدن نخ دندان معمولا قبل از مسواک زدن انجام می شود و ممکن است کمی بین دندان ها فاصله بیاندازد.

استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید، به راحتی می تواند از ایجاد پوسیدگی در بین دندان ها جلوگیری کند. توجه کنید که تا جای ممکن از زخم کردن لثه ها خودداری کنید. کشیدن نخ دندان، سطح رویه دندان و ریشه آن را تمیز کرده و همچنین به تمیزی و بهداشت دهان و دندان شما کمک خواهد کرد.

بهداشت دهان و دندان کشیدن نخ دندان
بهداشت دهان و دندان و کشیدن نخ دندان

 

استفاده از دهانشویه در بهداشت دهان و دندان

استفاده از دهانشویه فقط در شرایط خاص، مورد استفاده قرار می گیرد. خوردن مواد غذایی شیرین و دارای شکر، سبب ایجاد پلاک بر روی دندان ها می شود. وجود پلاک، سطح رویی دندان را از بین می برد. ترکیبات موجود در خمیر دندان به بازسازی لایه سطح دندان کمک می کند. اگر شما مشکل لثه داشته باشید، ممکن است پزشکتان دهانشویه خاصی برای شما تجویز نماید.

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که پس از مسواک زدن، دهان خود را کامل با آب بشوییم و یا کمی از خمیر دندان در دهان باقی بماند؟

برای سنین بزرگسال بهتر است، یک لایه از خمیر دندان بر روی دندان باقی بماند اما نباید دهان پر از خمیر دندان باشد.برای انجام درست این کار می توانید از روش نیمه شستشو استفاده کنید، به این معنی که کمی آب در دهان خود ریخته تا خمیر دندان از روی زبان شسته شود.

در سنین پایین و برای کودکان توصیه می شود، کاملا دهان خود را بشویند زیرا ممکن است دندان های شیری را خراب کند.

بهداشت دهان و دندان دهانشویه
بهداشت دهان و دندان، تاثیر استفاده از دهانشویه

 

استفاده از مواد غذایی سالم

استفاده از مواد غذایی سالم به سلامت و بهداشت دهان و دندان کمک شایانی خواهد کرد. مصرف میوه جات در طول روز، به دلیل وجود قند بالا، برای دندان ها بسیار مضر است و می بایست در مصرف آن زیاده روی نکنید. برای داشتن دندان هایی سالم از خوردن میوه های خشک شده نیز پرهیز نمایید، زیرا به دندان می چسبند و سبب پوسیدگی آن می شوند.

برای جلوگیری از این کار، توصیه می شود، غذاهای شیرین و قندی را در یک روز مصرف کرده و از خوردن روزانه آن پرهیز کنید. زمانی که غذایی شیرین مصرف می کنید، 30 تا 40 دقیقه بزاق دهان بسیار ترشخ می شود تا خاصیت اسیدی ماده غذایی را خنثی کند. مصرف مداوم مواد غذایی شیرین، سبب می شود تا دندان های شما زودتر خراب و پوسیده شود.

بسیاری از افراد در هنگام خوردن چای و یا قهوه از شکر و قند استفاده می کنند، بدون آنکه متوجه ضرر آن باشند. استفاده از مواد غذایی سالم و مصرف سبزیجات تازه می تواند به حفظ سلامت بهداشت دهان و دندان کمک کند.

 

تاثیر استفاده از خمیر دندان مناسب

خمیر دندانی که حاوی فلوراید باشد، خمیر دندانی استاندارد تلقی می شود، زیرا از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. به همین دلیل همه خمیر دندان های استاندارد دارای فلوراید هستند. یک خمیر دندان مرغوب، باید میزان فلوراید آن بین 1300 تا 1500 ppm باشد. (ppm، شاخصی برای سنجش میزان غلظت ذرات در محلول ها می باشد)

حتما بخوانید: هر آنچه که در مورد محصولات سلولزی و رعایت بهداشت فردی باید بدانید!

انواع خمیر دندان

خمیر دندان برای دندان های حساس

افرادی که دارای دندان های حساس هستند، باید از خمیر دندان هایی استفاده کنند که داری پتاسیم نیترات، استرانسیوم کلراید و استرانسیوم استات باشند. این مواد با رسوب در توبول های عاجی و مسدود کردن عصب درون آن، سبب از بین رفتن درد در دندان های حساس خواهد شد.

 

خمیر دندان سفید کننده

خمیر دندان سفید کننده، به خوبی لکه های ایجاد شده بر روی سطح خارجی دندان را از بین می برد و دندان های شما را سفید می کند. این لکه ها در اثر کشیدن سیگار و مصرف چای و قهوه به وجود می آیند. ترکیبات این خمیر دندان از مقادیر زیادی پراکسید اکسیژن تشکیل شده است.

 

خمیر دندان زغالی

مواد تشکیل دهنده خمیر دندان های زغالی از کربن می باشد. کربن نیز همانند سفید کننده دندان به دلیل داشتن خاصیت سفید کنندگی و سایشی، ممکن است به مینای دندان آسیب برساند. استفاده طولانی مدت از این خمیر دندان به دلیل از بین رفتن مینای دندان، سبب پوسیدگی دندان ها خواهد شد.

این خمیر دندان ها دارای فلوراید کمی هستند و به همین دلیل کاملا از دندان ها محافظت نمی کنند. همچنین، علاوه بر این که دارای ویژگی های منفی هستند، ویژگی موثر و متفاوتی نسبت به بقیه خمیر دندان ها ندارند. با قاطعیت می توان گفت که این خمیر دندان ها انتخاب مناسبی برای مصرف روزانه نیستند.

بهداشت دهان و دندان استفاده از خمیر دندان
بهداشت دهان و دندان، استفاده از خمیر دندان مناسب

 

انواع خمیر دندان ها بر اساس شکل ظاهری

  • خمیر دندان مایع
  • ژله ای
  • خمیری

 

دلایل استفاده از فلوراید در خمیر دندان

  1. بالا رفتن استحکام دندان ها
  2. کاهش پوسیدگی دندان
  3. بالا رفتن مقاومت دندان ها در برابر باکتری های مضر موجود در دهان
بهداشت دهان و دندان تاثیر فلوراید
بهداشت دهان و دندان و تاثیر فلوراید بر سلامت دندان ها

 

مقدار مناسب استفاده از خمیر دندان در هر بار استفاده

بعضی از افراد بر این باور هستند که استفاده بیشتر از خمیر دندان موجب تمیز و سفید شدن دندان ها خواهد شد. اما این مسئله کاملا اشتباه است. دندانپزشکان معتقدند که میزان استفاده از خمیر دندان، باید اندازه یک نخود باشد.

برخی از افراد ممکن است به اشتباه فکر کنند که می توانند از نمک برای سفید کردن دندان های خود استفاده کنند. اما این باور غلط بوده و نمک به دلیل داشتن ماده ای به نام فلوئور، سبب خارج شدن دهان از حالت طبیعی خود شده و همچنین موجب آسیب دیدن بافت دهان خواهد شد.

 

ویژگی یک خمیر دندان مناسب

  1. سبب زیبایی و درخشندگی دندان ها
  2. طعم و بوی مطلوب
  3. عدم آسیب به مینای دندان
  4. جلوگیری از پوسیدگی دندان ها
  5. افزایش ترشح بزاق دهان
  6. جلوگیری از ایجاد جرم بر روی دندان ها
  7. قیمت مناسب
  8. گواهی تایید از سازمان استاندارد و انجمن دندانپزشکی
  9. بسته بندی جذاب
  10. کم کردن حساسیت دندان

 

رنگ های انتهایی پایین خمیر دندان به چه معنی می باشد؟

  • رنگ مشکی، یعنی مواد تشکیل دهنده خمیر دندان کاملا شیمیایی است.
  • رنگ قرمز، یعنی مواد طبیعی همراه با مواد شیمیایی درون خمیر دندان وجود دارد.
  • رنگ آبی، به معنی وجود مواد دارویی به همراه مواد طبیعی می باشد.
  • رنگ سبز، یعنی مواد استفاده شده در خمیر دندان کاملا طبیعی است.
در هنگام خرید خمیر دندان، حتما به رنگ انتهایی آن توجه فرمایید.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا تمام موارد و نکات بهداشت دهان و دندان را بررسی کنیم. برای داشتن دندان هایی زیبا و سالم مراقبت از آن حائز اهمیت است. استفاده از مسواک و نخ دندان را در الویت روتین بهداشت دهان و دندان خود قرار دهید، تا دندان هایی سالم و درخشان داشته باشید. همچنین  استفاده از یک دهان شویه مناسب و عادت غذایی سالم نیز می تواند، به سلامت و عدم پوسیدگی دندان ها کمک کند.

به نظر شما رعایت چه موارد دیگری سبب حفظ  سلامت و بهداشت دهان و دندان خواهد شد؟ چه راهکاری را برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها پیشنهاد می کنید؟
5/5 - (1 امتیاز)
جشنواره بهاری سیندخت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا