مقالات

آفتاب گرفتن در خانه | آموزش مرحله ای برنزه شدن

آفتاب گرفتن بدون خطر در خانه را پس از خواندن این مقاله، با خیالی راحت انجام دهید.

آفتاب گرفتن و برنزه شدن در تابستان را دوست دارید؟ در فصل تابستان، پوست برنزه و تیره به یکی از ترندهای تابستانی تبدیل می شود. تغییر رنگ پوست صورت و بدن در تابستان، ایده خوبی است و می تواند چهره شما را جذاب و گرم نشان دهد.

جشنواره تخفیفات سین دخت جشنواره تخفیفات سیندخت

روش های مختلفی برای برنزه شدن و آفتاب گرفتن وجود دارد. شما می توانید برای برنزه شدن به سالن های سلاریوم که مخصوص این کار هستند مراجعه کنید؛ اما این روش با اشعه های شبیه ساز آفتاب صورت می گیرد و ممکن است خطرات یا مشکلاتی برای پوستتان ایجاد کند. یک روش ایمن و کم هزینه تر برای برنزه کردن پوست، آفتاب گرفتن در خانه است.

شما می توانید به رعایت چند نکته مهم اما ساده، به راحتی در معرض نور طبیعی خورشید قرار بگیرید و پوستتان را برنز و شکلاتی کنید. در ادامه با مجله اینترنتی سین دخت همراه باشید تا صفر تا صد برنزه کردن پوست در خانه و نکات مهم برای جلوگیری از آفتاب سوختگی را به شما توضیح دهیم.

آ،تاب گرفتن و برنزه شدن
طریقه برنزه شدن پوست در خانه

برنزه کردن پوست، به چه معناست؟

برنزه کردن، به معنای تغییر رنگ پوست صورت و بدن به وسیله تابش نور خورشید و  با افزایش تولید ملانین پوست، موجب تیره و برنزه شدن پوستتان می شود. برای برنزه شدن، باید پوستتان را در معرض آفتاب قرار بدهید. البته تابش مستقیم اشعه های مضر خورشید، می تواند سبب آفتاب سوختگی شود. به همین دلیل، باید نکاتی را برای برنزه کردن و آفتاب گرفتن ایمن در خانه را رعایت کنید. در ادامه، مراحل برنزه کردن ایمن پوست در خانه را به ترتیب شرح می دهیم.

برای آفتاب گرفتن آماده شوید

ابتدا دوش بگیرید و پوستتان را خشک کنید. حالا در محل بدون سقف در خانه مانند بالم یا حیاط خانه، روی یک زیر انداز در معرص آفتاب دراز بکشید.

مهمترین نکته ای باید رعایت کنید، پوشیدن لباس مناسب است. بنابراین، لباسی را بپوشید که قسمت هایی که نمی خواهید برنزه بشود را بپوشانید. بهترین لباس در هنگام آفتاب گرفتن، پوشیدن مایو است. اما اگر می خواهید کل پوست بدن و صورت شما برنزه شود، می توانید برهنه باشید و آفتاب بگیرید.

حتما بخوانید: همه چیز درباره محافظت از موها در تابستان!

زمان مناسبی را برای برنزه شدن انتخاب کنید

بهترین زمان برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و گرفتن نتیجه بهتر، قبل از ساعت ۱۰ صبح یا بعد از ساعت ۴ بعد از ظهر آفتاب بگیرید. این زمان توسط انجمن سرطان آمریکا برای ایمن ترین برنزه شدن توصیه شده است.

اگر تناژ  پوستی روشنی دارید یا اولین بار است که برنزه می کنید، حتما در ساعت های ایمن و مناسب آفتاب بگیرید. برنزه شدن در این ساعت ها کمی بیشتر طول می کشد، اما بسیار ایمن تر است و وقت اضافی بیرون از خانه ارزشش را دارد.

برنزه شدن پوست
آفتاب گرفتن برای برنزه شدن پوست

ضد آفتاب را فراموش نکنید

حداقل 20 دقیقه قبل از آفتاب گرفتن از کرم ضد آفتاب با SPF 15-30 روی تمام پوست صورت و بدن بزنید. فاکتور محافظت در برابر آفتاب یک ضد آفتاب یا SPF، معیاری است که نشان می‌دهد چقدر نور UV لوسیون را مسدود می‌کند. توجه داشته باشید کهSPF مانع برنزه شدن شما نمی شود، اما از آفتاب سوختگی جلوگیری می کند و برخی از اشعه های خطرناک UV را مسدود می کند.

کرم ضد آفتاب با SPF 30 حدود 97 درصد از اشعه های UVB را مسدود می کند. ضدآفتاب های بالاتر از SPF 30 (مانند SPF 100) تأثیر ناچیزی در جذب UV دارند. اکثر متخصصان پوست معتقدند که SPF 30 برای محافظت از پوست کافیست.

طریقه برنزه کردن پوست بدن و صورت
برنزه کردن در خانه

زمان آفتاب گرفتن را مدیریت کنید

به مدت 20-30 دقیقه زیر نور مستقیم خورشید قرار بگیرید. هنگامی که ضد آفتاب زدید، زیر نور خورشید بروید و شروع به برنزه کردن کنید. اما بدانید که کرم ضد آفتاب معمولا پس از 30 دقیقه قدرت خود را از دست می دهد؛ پس ضد آفتابتان را تمدید کنید.

توجه داشته باشید که اشعه های نور خورشید، در حدود ساعت 12 بعد از ظهر بسیار قوی است زیرا پرتوها با زاویه 90 درجه به زمین برخورد می کنند. شما نباید در هنگام آفتاب ظهر به مدت طولانی بیرون بمانید تا در معرض آفتاب سوختگی نباشید.

عینک آفتابی بزنید

برای محافظت از سلامتی چشمهایتان، از عینک آفتابی محافظ UV استفاده کنید. اگر مراقب نباشید به راحتی چشمان شما در برابر نور خورشید آسیب می بیند. با عینک های آفتابی که محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش دارند، از دید خود محافظت کنید.

حتما بخوانید: اگر دچار آفتاب سوختگی شده اید، این مطلب را بخوانید!

ضد آفتابتان را تمدید کنید

پس از حدود 20 دقیقه، کرم ضد آفتابتان را تمدید کنید تا از آسیب های آفتاب سوختگی در امان باشید. اگر در ابتدا به پشت دراز کشیده اید، پس از مدت کوتاهی برنزه کردن، به سمت شکم خود بچرخید تا تمام قسمت های پوست بدن شما برنزه شود.

در نظر داشته باشید که پس از خیس شدن، عرق کردن یا پس از گذشت 30 دقیقه، ضد آفتابتان را تمدید کنید. مهمترین کاری که برای جلوگیری از آفتاب سوختگی انجام می دهید، تمدید ضد آفتاب است. از ضد آفتاب دوباره استفاده کنید. کرم ضد آفتاب برای اثربخشی باید مرتباً دوباره استفاده شود.

حتی لوسیون‌های ضدآب نیز بعد از شنا قدرت خود را از دست می‌دهند، بنابراین ضد آفتاب را خشک کرده و دوباره استفاده کنید تا از سوختگی و آسیب پوست جلوگیری کنید. به یاد داشته باشید  کرم ضد آفتاب فقط از پوست شما محافظت می کند. از برنزه شدن شما جلوگیری نمی کند.

برنزه شدن راحت در خانه
نحوه آفتاب گرفتن

آب بنوشید

بدنتان را هیدراته کنید تا دچار کم آبی نشوید. همیشه هنگام برنزه کردن، یک بطری پر آب همراه داشته باشید و مدام بنوشید. آب سلول های پوست شما را سالم نگه می دارد که می تواند از آسیب های ناشی از نور خورشید نیز جلوگیری کند.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب ممنوع

حتی اگر از لایه ضخیمی ضد آفتاب نیز استفاده کرده اید، بیش از 1 ساعت در مقابل اشعه های آفتاب نباشید. همانطور که پوست شما تیره می شود، به طور بالقوه می توانید بیشتر اوقات برنزه شوید، اما بیماری های جدی مانند ملانوما ارزش ظاهر برنزه موقت را ندارند.

از 15 تا 20 دقیقه، آفتاب گرفتن و برنزه شدن را شروع کنید و با تیره شدن پوست، زمان خود را در آفتاب 5 تا 10 دقیقه افزایش دهید. به طور کلی می توانید مدت زمان برنزه شدن را هر 1 تا 2 هفته افزایش بدهید.

حتما بخوانید: ترندهای آرایشی در تابستان 2022

پوستتان را خنک کنید

اگر در هنگام آفتاب گرفتن، احساس سوزش داشتید، یک حوله خنک و مرطوب روی پوست خود قرار دهید. می توانید هر 10-15 دقیقه تکرار کنید. این می تواند به مرطوب نگه داشتن پوست مرده کمک کند و از خشک شدن و ترک خوردن دردناک آن جلوگیری می کند.

آفتاب سوختگی پوست
سوختگی پوست با آفتاب

کرم های برنزه کننده، پوستتان را خوشرنگ تر می کنند

برنزه شدن خود را با کرم برنزه کننده تکمیل کنید. در حالی که بسیاری از مردم ظاهر برنزه طبیعی را ترجیح می دهند، شما می توانید با برنزه کننده ملایم از پوست خود محافظت کنید. به این ترتیب، در عین حال که همچنان از پوست خود محافظت می کنید، به رنگ خاص و جذابی که می خواهید، می رسید.

دوش بگیرید

برای تنظیم دمای بدن و التیام پوست، با آب ولرم یا نسبتا سرد دوش بگیرید. بهتر است تا چند ساعت پس از آفتاب گرفتن، از شامپو بدن و شوینده استفاده نکنید.

حتما بخوانید: راهنمای انتخاب بهترین ضد آفتاب برای تابستان

رطوبت رسانی به پوست را فراموش نکنید

بعد از آفتاب گرفتن، حتما از لوسیون و کرم های مرطوب کننده پوست صورت و بدن، برای حفظ رطوبت طبیعی پوست و آبرسانی به سلول های پوستی استفاده کنید. مرطوب کردن پوست، از ایجاد مشکلات پوستی مانند خشکی پوست، پوست پوست شدن و تاول پوستی حاصل از آفتاب گرفتن جلوگیری می کند.

همه چیز درباره آفتاب گرفتن
آفتاب گرفتن و برنزه شدن پوست

نکات مهم در هنگام آفتاب گرفتن که باید بدانید!

  • اگر تاول زدید، آنها را جدا کنید. پس از آفتاب گرفتن، پوست شما به طور طبیعی شل می‌شود و تاول‌ها حاوی روغن‌ها و مایعات سالمی هستند که برای التیام پوست شما لازم است. تنها پوستتان را مرطوب نگه دارید، آب بنوشید و از کرم های ترمیم کننده استفاده کنید، تاول ها خود را بهبود می بخشند.
  • مقداری  قرص یا شربت ایبوپروفن مصرف کنید.
  • برای درمان سوختگی از لوسیون های مرطوب کننده ملایم مانند آلوئه ورا استفاده کنید. این به پوست شما کمک می کند سالم بماند و حتی پوسته پوسته شدن پوست مرده و سوخته را افزایش دهد. آن را 3 تا 5 بار در روز یا هر زمان که با سوزش شدید  پوست مواجه شدید، استفاده کنید.
  • کرم های حاوی ویتامین E و C ممکن است به جلوگیری از آسیب های پوستی کمک کنند.
  • بدانید که برای برنزه شدن عمیق نیازی به سوزاندن ندارید. این یکی از خطرناک ترین و بی اساس ترین افسانه های آفتاب گرفتن است. برای “شروع” برنزه شدن نیازی به سوختن ندارید. در واقع، تمام کاری که سوزش انجام می دهد این است که به پوست شما آسیب می رساند، آن را چرمی می کند و به طور بالقوه منجر به سرطان پوست می شود.
  • سوختگی پنج بار یا بیشتر، خطر ابتلا به ملانوم، کشنده ترین شکل سرطان پوست را دو برابر می کند.

حتما بخوانید: ضد آفتاب خوب، چی بخرم؟

سخن آخر

برنزه شدن، یک روش برای تیره کردن رنگ پوست و ایجاد تنوع در چهره و استایل است. در فصل تابستان و گرما، برنزه کردن پوست به یکی از ترندهای زیبایی تبدیل می شود. برنزه کردن پوست روش های مختلفی دارد. یکی از بی خطرترین و راحت ترین روش ها، آفتاب گرفتن در خانه است. در این مقاله، مراحل برنزه کردن و آفتاب گرفتن بدن و صورت را کاملا توضیح داده ایم. امیدواریم که پس از خواندن این مقاله، بتوانید به ساده ترین روش و بدون ایجاد حساسیت یا التهاب، پوستتان را برنز کنید. شما تجربه ای از برنزه کردن پوستتان داشته اید؟ لظفا نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)
جشنواره بهاری سیندخت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا