مراقبت و بهداشت

چطوری شپش سر را درمان کنیم؟ | روش های فوری و خانگی برای رفع شپش سر

شپش سر، حشرات بسیار ریزی هستند که از خون پوست کف سر تغذیه می کنند و بسیار مسری هستند. در این مقاله، روش های درمانی دارویی و خانگی شپش سر را توضیح داده ایم.

درمان شپش سر با چه روشی انجام می شود؟ آیا تا به حال به شپش موهای سر دچار شده اید؟ چه عواملی سبب به وجود آمدن این حشرات ریز و ترسناک روی موها می شود؟

جشنواره تخفیفات سین دخت جشنواره تخفیفات سیندخت

در گذشته که دسترسی به محصولات شوینده و بهداشتی سخت بوده و حمام ها، به سبک امروزی در هر خانه ای وجود نداشت، مردم اغلب کمتر به حمام می رفتند و همین امر سبب کثیف شدن موها و در نتیجه، ایجاد مشکلاتی همچون شپش موهای سر می شد.

در ادامه، با مجله اینترنتی سین دخت همراه باشید تا به بررسی علت به وجود آمدن و  راهکارهای درمان شپش موها بپردازیم.

درمان شپش سر با روش های دارویی
روش های درمانی برای شپش سر

شپش سر چیست؟

شپش سر، به حشرات ریز با طول ۱.۶ میلی‌ متر می گویند که بدون بال هستند و محل زندگی آنها پوست سر انسان است. جالب است بدانید که این حشرات از خون پوست سر تغذیه می ‌کنند. معمولا طول عمر این حشرات، بین ۲ تا ۴ هفته عمر می باشد. در صورتی که از روش های درمانی و مواد ضد عفونی کننده برای از بین بردن شپش ها استفاده نکنید، آنها خیلی زود شروع به تخم‌گذاری کرده و به مرور تکثیر پیدا می کنند.

تخم شپش ها، از طریق ماده چسبناکی که از بدن مادر حشره شپش ترشح می ‌شود به کف سر می ‌چسبد و جدا کردن آنها واقعا سخت است. اکثر افراد، تخم شپش ها را با شوره سر اشتباه می گیرند و به همین دلیل تشخیص آنها کمی مشکل است. از لحاظ ظاهری، تفاوت شوره سر با تخم شپش ها، این است که شوره ها به راحتی از موها جدا می شوند؛ اما تخم شپش به تارهای موی سر می چسبد و جدا کردن آنها بسیار مشکل است.

همچنین، حشرات بالغ نیز بسیار ریز  هستند و معمولا رنگ تیره ای دارند و تشخیص آنها بین موها، سخت است. برای از بین بردن و درمان شپش موها روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه به بررسی هر کدام از این روش ها می پردازیم.

درمان شپش سر و انواع روش های آن
راه های از بین بردن شپش سر

علائم شپش سر چیست؟

  • خارش شدید پوست کف سر
  • احساس حرکت کردن یک موجود زنده روی پوست سر
  • ایجاد برجستگی‌ های قرمز شده و ملتهب بر روی پوست سر
  • مشاهده حشرات بالغ بر روی پوست سر
  • احساس سوزش شدید روی پوست سر
  • وجود زخم یا خراشیدگی روی پوست سر
  • مشاهده دانه‌های شبیه به شوره که به ریشه  تا ساقه تارهای موها چسبیده‌اند و جدا کردن آنها بسیار دشوار است.

حتما بخوانید: نکته های طلایی برای داشتن موهای خوش حالت و سالم

راه‌ های انتقال و علائم شپش سر چیست؟

شپش سر، حشره ایست که بال ندارد؛ بنابراین با پرواز کردن امکان انتقال به افراد دیگر وجود ندارد. تنها راه انتقال شپش سر به از فرد مبتلا به دیگران، تماس با شخص آلوده یا استفاده از وسایل های شخصی او می باشد. لوازم بهداشتی و شخصی مانند حوله، شانه و روسری، کلاه، لباس یا ملحفه آلوده از جمله مواردی می باشد که باعث انتقال شپش سر می شود.

در اوایل ابتلا به شپش سر تا زمانی که تعداد آنها تکثیر نشده و شپش سر شدت نگرفته، شما علائمی را احساس و مشاهده نمی کنید. در زمان شدت گرفتن شپش سر و با مشاهده اولین علائم، باید سریعا به پزشک مراجعه کرده و روش های درمانی را آغاز کنید.

در نظر داشته باشید که اگر چند نفر از اعضای خانواده یا نزدیکان فرد آلوده، علائمی داشته باشند به معنای انتقال شپش سر به آنها می باشد و باید سریعا به فکر درمان شپش سر باشند.

 

درمان شپش سر با دارو و شامپو
چگونه شپش سر را از بین ببریم؟

راهکارهای جلوگیری از شپش سر

رعایت بهداشت فردی و شستن موها، نمی تواند به تنهایی نمی تواند از ابتلا به شپش سر جلوگیری کند. بنابراین، حتما نکات ذیل را رعایت کنید تا امکان منتقل شدن شپش سر از فرد آلوده به شما کاهش پیدا کند. در صورتی که یکی از نزدیکان شما به شپش سر مبتلا شدند، حتما وسایل شخصی خود مانند برس، شانه، حوله، تل و گیره سر، کلاه، شال، روسری و… را از خود و سایر خانواده جدا کنید.

همچنین استفاده از وسایل عمومی مانند شانه در زمان مراجعه به سالن های آرایشی و زیبایی نیز، می تواند باعث انتقال شپش سر شود. بنابراین، حتما وسایل شخصی خود مانند شانه خود را در زمان مراجعه به آرایشگاه ها همراه خود داشته باشید.
به هیچ عنوان از لباس های دیگران استفاده نکنید. شپش سر می تواند از طریق روسری، لباس و کلاه فرد آلوده نیز منتقل شود

در زمان سفر و اقامت در هتل ها یا مسافرخانه ها، حتما از محلفه های تمیز  استفاده کنید و در صورتی که از نظافت محل اقامت خود مطمئن نیستید، محل را ترک کنید. توجه داشته باشید که در مکان های عمومی مانند استخر، سالن های ماساژ و…، حتما از سطح بهداشت محیط مطمئن شوید و تا حد امکان از رفتن به مکان های شلوغ بپرهیزید.

 

حتما بخوانید: بعد از خواندن این مطلب، با ریزش موها، خداحافظی کنید!

روش های درمانی شپش سر

برای از بین بردن این حشرات مزاحم از روی موها، روش های مختلفی وجود دارد. اما پیشنهاد می کنیم برای بهبود سریعتر و از بین بردن کامل شپش سر، به پزشک مراجعه کرده و از درمان های دارویی استفاده کنید.

از جمله درمان های شپش سر عبارتند از:

درمان شپش سر با چند روش ساده
استفاده از شانه نیت برای درمان شپش سر

شانه ضد شپش (شانه نیت)

شانه نیت، یک شانه فلزی با دندانه های ریز هست که برای جدا کردن تخم‌های شپش از تارهای موها و پوست کف سر استفاده می شود.
استفاده از شانه نیت، در مراحل ابتدایی ابتلا به شپش سر که هنوز شپش ها تخم گذاری نکرده اند موثر است؛ اما به طور کلی برای جلوگیری از گسترش شپش سر، شانه زدن موها با شانه نیت ضروریست.

برای انجام این کار، ابتدا قسمتی از موها را به صورت دسته ای جدا کنید، سپس از ریشه موها شانه نیت را به قسمت نوک موها بکشید تا دانه های چسبناک شپش از تارهای موها جدا شوند.

حتما بخوانید: درمان خشکی و وزی موها با چند روش خانگی و ساده!

استفاده از سرکه

یکی از راهکارهای خانگی برای از بین بردن شپش سر، استفاده از سرکه سیب یا انگور می باشد. زیرا سرکه می تواند حشرات شپش را از بین ببرد و زمانی که آنها زنده نباشند، قادر به تولید مثل و تغذیه از پوست سر شما نیستند. شما باید پوست سر فرد مبتلا و موهای او را به‌طور کامل به سرکه آغشته کنید و بعد از ۲۰ دقیقه آن‌ها را بشویید. بعد از شستشو می‌توانید بر روی برس یا شانه کمی روغن نارگیل اسپری کنید تا شپش‌های مرده راحت‌تر از پوست سر جدا و خارج شوند.

به‌منظور افزایش اثرگذاری اسید استیک موجود در سرکه می‌توانید آن را با روغن معدنی با نسبت مساوی ترکیب کنید و سپس مراحل زیر را انجام دهید.

  1. مخلوط را به کف سر و موهایتان بمالید و آن‌ها را با کلاه حمام بپوشانید.
  2. یک شب تا صبح صبر کنید و سپس موهایتان را با شامپو بشویید.
  3. بعد از آبکشی موها سرکه را با مقدار مساوی آب رقیق کرده و بر روی کف سر و موهایتان اسپری کنید.
  4. بعد از ۱۰ دقیقه مجددا موها را بدون استفاده از شامپو بشویید.
  5. برای اینکه درمان شپش  با سرکه کاملا اثرگذار باشد از این ماسک به مدت ۲ ماه ۲ یا ۳ بار در هفته استفاده کنید. بعد از هر بار شستشوی موها آن‌ها را با شانه نیت شانه بزنید تا شپش‌های مرده و تخم‌های حل شده در سرکه از پوست سر جدا شوند
درمان شپش سر با دارو و شامپو
روش های درمانی شپش سر

استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل، یک روش درمانی ساده و بدون عوارض برای از بین بردن این حشرات موزی به شمار می آید. شما می توانید با استفاده از ماسک روغن نارگیل، تا حد زیادی شپش سر را از بین ببرید.

طرز تهیه ماسک روغن نارگیل برای درمان شپش سر

  1. سه قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با کافور مخلوط کنید و آن را بر روی همه قسمت‌های موها آغشته کرده و ماساژ دهید
  2. سپس موهایتان را با استفاده از حوله بپوشانید و اجازه بدهید تا این ماسک یک روز روی موها بماند
  3. در مرحله بعد، موها را با شامپو بشویید و اجازه دهید تا در دمای اتاق خشک شود. پس از خشک شدن، موها را با شانه ضد شپش شانه بزنید.

 

  1. درمان شپش سر با روش های فوری
    انواع روش های درمان شپش موها

داروهای درمانی شپش سر

درمان های خانگی، مکمل درمان دارویی شپش سر هستند. بنابراین، به محض اینکه علائم شپش سر را احساس کردید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید زیرا درمان های دارویی می توانند باعث از بین رفتن کامل شپش ها شوند.

توجه کنید که اگر قبلا روش درمانی خاصی را امتحان کردید یا به دارویی حساسیت دارید، حتما با پزشک خود در میان بگذارید و در راه درمان این مشکل، صبور باشید.

از جمله داروهای رایج برای درمان شپش سر عبارتند از

  • اسپینوزاد
  • آیورمکتین
  • لوسیون بنزیل الکل
  • لوسیون مالاتیون
  • شامپوی لیندان (Lindalice)

حتما بخوانید: روش های تقویت موها را می دانید؟

راه های جلوگیری از بازگشت دوباره شپش سر

  • ممکن است که پس از طی کردن مراحل درمانی شپش سر، مجدد این حشرات مزاحم به موهای شما برگردند. بنابراین، حتی پس از درمان نیز باید نکاتی را رعایت کنید.
  • در صورتی که همه اعضای خانواده درمان شده اند ، اما یکی از افراد در حال طی کردن مراحل درمانی شپش سر هست، حتما وسایل شخصی فرد آلوده را جدا کنید
  • به محض اینکه متوجه شدید خودتان یا یکی از اعضای خانواده به شپش سر مبتلا شده، تمام ملحفه‌ها و وسایل استفاده شده رو با آب گرم بشویید و سپس در معرض آفتاب بگذارید تا خشک شودحتما وسایل غیرقابل شستشو را به مدت ۲ هفته در کیسه ضد هوا قرار بدهید تا شپش‌های زنده در اثر نبود اکسیژن کشته شوند
  • بهتر است برس، گیره سر و تمامی لوازمی که با موها در تماسند را دور بیاندازید
  • به هیچ عنوان از روسری، کلاه، مقنعه و لوازم شخصی افراد دیگر استفاده نکنید
  • پس از درمان شپش سر، هر چند وقت یکبار موهای خود را چک کنید و در صورت احساس کردن علائم شپش سر، مجدد به پزشک مراجعه کنید
درمان شپش سر و روش های آن
شامپو ضد شپش و درمان های دارویی

سخن آخر

شپش سر، یکی از بیماری های رایج می باشد که خیلی زود از فرد آلوده به افراد دیگر منتقل می شود. عدم رعایت بهداشت، می تواند باعث شپش سر شود اما عموما این بیماری، از فرد آلوده منتقل می شود و با وجودامکانات بهداشتی در حال حاظر، امکان به وجود آمدن شپش به علت عدم رعایت بهداشت، خیلی کم است.

مهمترین نکته ای که برای درمان شپش سر اهمیت دارد، مراجعه به پزشک به محض مشاهده اولین علائم مبتلا شدن به شپش سر است. در این مقاله، روش های درمان خانگی شپش سر را که مکمل درمان دارویی هستند را توضیح دادیم و به نکات بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به شپش سر را یادآوری کردیم. امیدواریم که پس از خواندن این مقاله، با بیماری شپش سر و روش های درمانی و جلوگیری از ابتلا به آن را آموخته باشید.

شما چه روشی را برای درمان سریع شپش سر پیشنهاد می کنید؟

3.5/5 - (4 امتیاز)
جشنواره تخفیفات سیندخت

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا