آموزشمراقبت و بهداشت

8 نکته مراقبت از پوست در فصل بهار

بهار زمان تجدید است: بیایید از شکوفه‌های جوانه زده و صبحگاه‌های گرم‌تر الهام بگیریم تا بهاری شاداب و زیبا داشته باشیم. غوغای پرندگان، شکوفه دادن گلها، و شکافتن پیله‌ی زیبایی طبیعت ما رو مجاب می‌کند تا روتین مراقبت از پوست خود را به روز کنیم. از دور انداختن لوازم آرایشی و بهداشتی قدیمی تا تغییر عادات قدیمی‌ای که کمکی به پیشرفت ما نمی‌کند، و جایگزین عادات روتین برای حفظ سلامتی و شادابی خود؛ کمک می‌کند تا خود را با سرود طبیعت وفق داده و در مسیر شکوفایی قرار بگیریم.
تنها با ۸ نکته‌ي کلیدی و مهم می‌توانیم پوست خود را که طی چند ماه گذشته بین هوای گرم و خشک داخل خانه و سرمای سخت بیرون دچار گرفتگی شده، از خواب عمیق زمستانی بیدار کنیم و سلامتی،‌ درخشش و زیبایی خود را دو چندان سازیم.

جشنواره تخفیفات سین دخت جشنواره تخفیفات سیندخت

1. مراقبت از پوست

همانطور که پیش از شروع بهار، کمدها و خانه‌ی به هم ریخته‌ی خود را پاکسازی می کنیم؛ قطعا نیاز است که برای پوستمان نیز خانه‌تکانی کنیم. البته شاید بهتر باشد از عبارت پوست‌تکانی استفاده کنیم. استفاده از یک لایه‌بردار متناسب با نوع و نیاز پوست خود استفاده کنید!
لایه‌بردارها،‌ سلول‌های مُرده‌ی روی سطح پوست را برداشته و موجب درخشندگی بیشتر پوست می‌شود. یک حمام آب گرم، اسکراب قوی ولی مناسب و ماساژ دورانی با حرکات کوچک روی صورت، تمام مراحلی‌ست که باید برای سلامت پوست صورت طی کنیم. نباید فراموش کنیم که اسکراب‌های بدن برای صورت مناسب نیستند.
مراقب باشید!
ما فقط روی صورتمان پوست نداریم! بلکه تمام بدنمان را پوست پوشانده و لایه‌برداری تنها مختص پوست صورت نیست. برای دست‌ها و پاها می توان از یک دستکش لایه‌بردار در حمام استفاده کرد، سپس بعد از خشک کردن دست و پا از یک مرطوب کننده‌ی مناسب استفاده می‌کنیم تا پوستمان هیدراته شود.
تنها یک یا دو مرتبه در هفته کافی‌ست که این مراحل را انجام دهیم تا در تمام طول تابستان و بهار، پوستی زیبا، سالم و درخشان داشته باشیم.

2. نوشیدن مایعات

تقریبا در هر رژیم غذایی، با هر هدفی که داشته باشد، توصیه به نوشیدن آب شده است. با توجه به جنسیت، سن، وزن و شرایط سلامتی بدن، معمولا توصیه می‌شود که در طول یک روز، بین شش تا 10 لیوان، آب بخوریم. خب این به نظر زیاد می‌رسد! اما اگر تعداد دفعات نوشیدن را در طول روز تقسیم کنیم، متوجه می‌شویم که اصلا زیاد نیست. این مقدار آب، غیر از نوشیدنی‌های دیگری مثل چای، قهوه، آب میوه ها و غیره است که احتمالا در طول روز مصرف می‌کنیم.
من افرادی را دیده‌ام که برای نوشیدن آب روزانه، از زنگ هشدار تلفن همراهشان کمک می‌گیرند تا به هیچ عنوان نوشیدن آب را فراموش نکنند. همچنین اپلیکیشن‌هایی برای گوشی‌های موبایل طراحی شده که به افراد، نوشیدن آب را یادآوری می‌کند.
نوشیدن آب در طول روز، نه تنها به سلامت پوست ما کمک می‌کند، بلکه برای عملکرد بهتر اعضای داخلی بدن نیز، ضروری‌ست. همچنین کمک به انجام بهتر فعالیت‌های روزانه کرده و حتی عملکرد مغز را بالاتر می‌برد. یک بار امتحان کنید! فکر کردن در حالی که تشنه هستید، بسیار دشوارتر است.
نوشیدن آب در طول روز به هیدراته شدن بدن کمک می‌کند و این منجربه ارتباط بهتر بین نورون‌های عصبی می‌شود. فعالیت‌های سلولی را بالا می‌برد و به سلامت بدن کمک می‌کند؛ اما این نکته بسیار مهم است که مقدار آبی که می‌نوشیم نباید از یک مقدار مشخص بیشتر شود. بیشتر نوشیدن آب، نه تنها به سلامتی و بهبود عملکرد بدن کمکی نمی‌کند، بلکه موجب اختلال در نظم کاری دستگاه گوارش شده و مشکلاتی همچون یبوست را به دنبال دارد.
بنابراین، به اندازه نوشیدن بسیار مهمتر از بسیار نوشیدن است.

3. ضد آفتاب

گمان نمی‌کنم شهری در کشور عزیزمان ایران باشد که با ورود به فصل بهار و آمدن روزهای گرم، همچنان آسمانش در اسارت ابرها بماند. هرچند که محافظت از پوست، به دلیل وجود اشعه‌های مضر UV در هوای ابری نیز، الزامی‌ست ولی در روزهای آفتابی، نوع ضدآفتابی که استفاده می‌کنیم باید قوی‌تر باشد. یک محصول سبک که منافذ پوست را مسدود نکند و همچنین از پوست ما در برابر UVA/UVB محافظت کند. برخی کرم‌های مرطوب کننده و یا آرایشی نیز، حاوی محافظی مناسب هستند که این مسأله کمک می‌کند تا لوازم کمتری برای محافظت و آرایش استفاده کنیم.
فراموش نکنید که وقتی در طول روز، داخل منزل هستید نیز، پوست شما از اشعه های مضر خورشید در امان نیست و روتین پوستی خود را باید استفاده کنید.
همچنین به خاطر داشته باشیم که مدت زمان اثربخشی ضدآفتاب‌ها، تقریبا بین 2 الی 3 ساعت است؛ بنابراین برای جلوگیری از لک شدن پوستمان، ناگزیریم در طول روز صورتمان را پاک کرده و مجددا از ضد آفتاب استفاده نماییم. البته کرم‌های دیگر آرایشی که محافظ پوست نیز هستند، طول مدت اثر متفاوتی دارند که حتما باید آن را بررسی کنید.

 

Ellaro-Sunscreen-Cream-Colorless-Oil-Free-For-Oily-Skin-SPF50-40ml-thumbnail-4535
کرم ضد آفتاب الارو بی رنگ فاقد چربی مناسب پوست چرب SPF50 حجم 40 میل
Seagull-Sunscreen-Cream-Moisturizing-SPF30-50ml-thumnbnail-4583
کرم ضد آفتاب مرطوب کننده سی گل SPF30 حجم 50 میل
previous arrow
next arrow

4. تغذیه مناسب

وقتی صحبت از سلامت پوست به میان می‌آید، اغلب ما فکر می‌کنیم که فقط با استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی مناسب و داشتن یک روتین پوستی درست، می‌توانیم به سلامت کامل پوست خود برسیم. این تصوری درست، اما ناقص است. چرا که هم زمان با داشتن روتین پوستی مناسب، داشتن تغذیه‌ی سالم نیز بسیار حائز اهمیت است.
نکته ی اول اینکه عملکرد دستگاه گوراش به ویژه کبد بر روی رنگ و حالت پوست بسیار تأثیرگذار است. بنابراین هر خوراکی که برای کبد مضر باشد، برای پوست صورت نیز ضرر دارد.
نکته‌ی دوم اینکه منبع تغدیه‌ی پوست، الزاما سطح آن نیست! بلکه از طریق رگ‌ها و مویرگ‌های موجود در لایه‌های زیری پوست، تعذیه می‌شود. خب، مواد مغذی و لازم از چه طریقی وارد خونی که در این رگها جاری ست، می‌شود؟ بله، تغذیه سالم!
علاوه‌بر اینها برای هیدارتاسیون شدن بدن و پوست، بهتر است که یکی از راه‌های دریافت آب بیشتر از طریق مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه باشد. به این ترتیب هم آب مورد نیاز بدن را تأمین می‌کنیم، هم مواد مغذی مورد نیاز را. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف سبزیجات و میوه‌هایی نظیر هویج، گریپ فروت، کاهو، سیب، بروکلی و هندوانه بسیار برای پوست مفید است.

5. آبرسانی

قسمت‌هایی از پوست که در طول زمستان در معرض سرمای مستقیم قرار گرفته بودند و همچنین قسمت‌هایی که زیر لایه‌های لباس‌ها، شال و کلاه پشمی، پنهان شده بودند، همگی نیاز دارند تا در فصل بهار جانی تازه کرده و نفس بکشند. سرمای هوا و لباس‌های سنگین و گرم، تا حدودی پوست را خشک می‌کند. بنابراین چاره‌ای نداشتیم جز اینکه از مرطوب کننده‌های سنگین استفاده کنیم.
اما دیگر تمام شد!
آن روزهای سرد به پایان رسیده و ما اکنون در فصب بهار هستیم. می‌توانیم آن مرطوب کننده‌ی سنگین را دور بیندازیم و پوستمان را به یک کِرِم مرطوب کننده‌ی خیلی سبک که منافذ پوستی را نمی‌بندد، مهمان کنیم. این پذیراییِ بدون چربی می‌تواند حاوی ویتامین نیز باشد. به نظرم به بخش کرِم‌های آبرسان مراجعه کنید! قطع یکی، مناسب پوست شما، آنجاست.
چرا در فصل بهار بهتر است از مرطوب کننده‌ی بدون چربی استفاده کنیم؟
زیرا در روزهای گرم، پوست ما خود به خود عرق می‌کند و اگر از کرم‌های چرب نیز استفاده کنیم، چربی پوستمان دو چندان شده و منافذ پوست مسدود می‌شوند. پوست نمی‌تواند نفس بکشد، نمی‌تواند سموم خود را از طریق منافذش بیرون بدهد و بدیهی‌ست که لک شده و یا کدر خواهد شد.

6. ورزش و تحرک

ممکن است در ظاهر اهمیت و تأثیر ورزش بر سلامت پوست را نتوانیم تجسم کنیم. اما باید بدانید که ورزش با بالا بردن جریان خون به تغذیه و سلامت سلول‌های پوستی سالم کمک می‌کند. تعریقی که هنگام ورزش صورت می‌گیرد، باعث دفع هر چه بیشتر مواد زائد و سموم از طریق پوست می‌شود و همچنین انجام یک سری از حرکات ورزشی به سفتی و کشیدگی پوست کمک می‌کند. بنابراین با ورزش روتین می‌توانیم پوستی درخشان‌تر، سالم‌تر و صاف‌تر داشته باشیم.
برای این منظور نیاز به انجام برنامه‌های سخت ورزشی و اختصاص دادن زمان زیاد به فعالیت‌های بدنی نیست! حتی روزی 30 دقیقه پیاده‌روی نیز، می‌تواند ما را به سلامتی و پوستی شاداب، نزدیک‌تر کند.

7. بهداشت آرایشی

ما در شروع فصل بهار، طبق آیین و رسوم باستانی ایران، خانه‌تکانی می‌کنیم؛ در این مقاله نیز در خصوص پوست‌تکانی صحبت کردیم. یکی از کارهایی که برای هر دوی این‌ها باید انجام دهیم، شستشو و پاکسازی برس‌ها و اسفنج‌های آرایشی‌ست. آلودگی برس‌ها و اسفنج‌ها منجر به آلودگی پوست و ایجاد حساسیت می‌شود. بروز جوش، آکنه، خشکی، قرمزی و حتی زخم‌هایی که ظاهر صورت را به هم می‌ریزند، همگی می‌تواند به دلیل آلودگی این ابزارها باشد.
برای شستشوی برس‌ها، بهتر است ابتدا آن‌ها را با یک پاک کننده‌ی طبیعی بشوییم و سپس به مدت ۲۴ ساعت، در محلی مناسب صاف قرار دهید تا کاملا خشک شوند. باید توجه داشته باشیم که به هیچ وجه از شوینده‌های صنعتی،‌ نظیر مایع ظرفشویی استفاده نکنیم زیرا عاری از پارابن، فتالات، سولفات و رنگ نیستند و همین ممکن است ایجاد بروز حساسیت‌های پوستی شود.

۸. خواب کافی و سالم

طبق مطالعات انجام شده به طور میانگین انسان‌ها به ۶ الی ۸ ساعت خواب شبانه در ۲۴ ساعت شبانه‌روز نیاز دارند. این که بر خواب شبانه تأکید می‌شود به دلیل عملکرد مغز است. اما مدت زمان آن با توجه به آزمایشات انجام شده به دست آمده است. این میزان خواب ممکن است در افراد مختلف،‌ متفاوت باشد.
گذشته از زمان و مدت خواب که روی سلامت پوست اثر دارد،‌ سلامت خواب نیز بی تأثیر نیست. شستن روبالشی‌ها حداقل هفته‌ای یکبار و همچنین استفاده از روبالشی با جنس ساتن، تأثیر به سزایی در سلامت و بهداشت پوست دارد. جنس ساتن، الوپگی کمتری را جذب کرده و در خود نگه می‌دارد،‌ در حالی که پارچه‌هایی با درصد پلاستیک بالاتر آلودگی بیشتری را جذب کرده و در خود نگه می‌دارند.

نکاتی که تا به اینجا گفته شد، مسائلی ساده است که به راحتی می توان هر کدام را در فعالیت‌های روزانه‌ی خود جای داد. کارهایی که وقت کمی از ما می‌گیرند اما تأثیر زیادی بر روند سلامتی ما می‌گذارند.
اگر شما نکات دیگری می‌دانید که در اینجا به آن پرداخته نشده است،‌ با ما درمیان بگذارید تا پس از مطالعه و تحقیق در مورد آن،‌ به همین مقاله اضافه کنیم.

امتیاز این نوشته
جشنواره بهاری سیندخت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا