مراقبت و بهداشت

مراقبت از مو و نحوه نگهداری از آن چگونه است؟ (روتین مراقبت از مو)

مراقبت از مو به عوامل گوناگونی از جمله انتخاب شامپو و ماسک مو مناسب، مصرف ویتامین ها، استفاده از سرم ها و روغن های گیاهی و... بستگی دارد.

آیا می دانید نحوه روتین مراقبت از مو چه میزان در سلامت موها تاثیر گذار است؟ آیا تا به حال از محصولات مراقبتی مو استفاده کرده اید؟

جشنواره تخفیفات سین دخت جشنواره تخفیفات سیندخت

سلامت مو و زیبایی آن تاثیر زیادی در جذابیت چهره دارد و به همین دلیل همیشه جز دغدغه های افراد به ویژه خانم ها می باشد. امروزه محصولات متنوعی در حوزه مراقبت از مو مانند انواع شامپو، ماسک مو، سرم مو و … در بازار وجود دارد. اما رعایت نکات روتین مراقبت پوستی به سلامت و زیبایی هرچه بیشتر موهای شما کمک شایانی خواهد کرد.

داشتن موهایی درخشان و خوش حالت، علاوه بر این که زیبایی چهره را دوچندان می کند سبب افزایش اعتماد به نفس و داشتن جذابیت ظاهری نیز خواهد شد. در ادامه با مجله سین دخت همراه شوید تا به بررسی چگونگی مراقبت از مو و استفاده از محصولات مراقبتی آن بپردازیم.

 

روتین مراقبت از مو به چه معنی می باشد؟

معمولا بیشتر افراد فکر می کنند که استفاده از شامپو به تنهایی در مراقبت از موها موثر می باشد. در صورتی که برای داشتن موهای سالم و زیبا، استفاده از محصولات مراقبتی و تقویتی مو از اهمیت بالایی برخوردار است. روتین مراقبت از مو یعنی به کار بردن مجموعه اقدامات لازم و ضروری که برای محافظت از موها در طول روز به کار می رود. روتین مراقبت از مو شامل استفاده از شامپو، ماسک مو، سرم های تقویتی مو و روغن های مو می باشد.

مراقبت از مو، برای داشتن موهایی درخشان
مراقبت از مو، برای داشتن موهایی درخشان

 

چطور موهای خود را به درستی بشوییم؟

معمولا بسیاری از افراد با شستن اشتباه و نادرست موهای خود، به موهایشان آسیب وارد می کنند و این آسیب می تواند سبب ریزش موها شود. در ادامه به طرز صحیح شستشوی موها و بایدها و نبایدهای آن می پردازیم:

  1. ابتدا موهای خود را خیس و مرطوب کنید. سپس موهای خود را به مقدار مناسبی از شامپو آغشته نمایید. در نظر داشته باشید که شامپو بر روی موهای خیس بهتر کف می کند. در نهایت موهایتان را به طور کامل آبکشی کنید تا تمام کف ها از سطح موهایتان پاک شود.
  2. برای نفوذ شامپو به عمق پوست سر حتما در ابتدا موهای خود را با آب گرم خیس کنید. آب گرم به باز شدن کوتیکول های مو کمک شایانی می کند و چربی ها و آلودگی های مو را از بین خواهد برد.
  3. حتما شامپو را با مقدار مناسبی از آب مخلوط کرده و از ریختن مستقیم شامپو بر روی موها اجتناب کنید.
  4. برای شستن موهایتان از چنگ زدن مو خودداری کنید، زیرا موجب ایجاد عفونت و جذب مواد شیمیایی و سایش سر خواهد شد. برای جلوگیری از تضعیف ریشه موها، از انجام حرکات عقب جلو یا دایره ای پرهیز کنید.
    مراقبت از مو و شستن موها
    مراقبت از مو و شستن صحیح موها

 

نکات مهم برای مراقبت از موها!

  • زمانی که موها در حالت دو نم است، شانه زدن را شروع کنید.
  • موهایتان را با هوای محیط خشک کنید، نه وسایل برقی.
  • نوک گیری کردن موها را فراموش نکنید.
  • به موهای خود زیاد دست نزنید.
  • شامپو مناسب با پوست سر خود را انتخاب کنید.
  • تا حد امکان از رنگ کردن و دکلره موها خودداری کنید.
  • از موهای خود در برابر نور آفتاب محافظت کنید.
مراقبت از مو، کمک به حفظ سلامت مو با کوتاه کرن موها
مراقبت از مو، کمک به حفظ سلامت مو با کوتاه کرن موها

 

انتخاب درست شامپو سر برای مراقبت از موها

انتخاب شامپو مناسب با پوست سر از مهمترین روتین مراقبت از مو می باشد؛ به همین دلیل باید اول پوست سر خود را بشناسید. نکته ای که درباره انتخاب شامپو وجود دارد و بسیار حائز اهمیت می باشد، این است که شامپو بیشتر برای شستشوی پوست سر به کار می رود و برای مراقبت ساقه مو نیست. برای مراقبت از ساقه مو باید از ماسک مو استفاده نمایید.

شامپو مناسب موهای ضخیم و فر

شامپوهای مرطوب کننده و آبرسان سبب نرم و صاف شدن موهای فر و ضخیم خواهند شد و موهای شما را درخشان می کند.

مراقبت از مو، موهای فر و ضخیم
مراقبت از مو، موهای فر و ضخیم

 

شامپو مناسب موهای کم حجم و نازک

استفاده از شامپوهای حجم دهنده سبب کاهش رطوبت در مو شده و مشکل موهای کم حجم و نازک را رفع خواهد کرد.

شامپو مناسب موهای معمولی

افرادی که موهای معمولی دارند، یعنی موهایشان نه چرب است نه خشک. شامپو مناسب موهای معمولی، برای این دسته از افراد بسیار مناسب است.

شامپو مناسب پوست سر چرب

شامپوهایی با عنوان کنترل کننده چربی پوست سر، تقویت کننده و حجم دهنده برای افرادی که موهای چربی دارند، بسیار مناسب است.

شامپو مناسب پوست سر خشک

افراد دارای پوست سر خشک، باید از شامپوهای مرطوب کننده، نرم کننده و آبرسان استفاده نمایند.

شامپو مناسب موی رنگ شده

رنگ مو سبب ایجاد خشکی و کدر شدن موها می شود؛ به همین دلیل استفاده از شامپوهای رنگ شده برای مراقبت از موها و بازگرداندن شادابی و حفظ لطافت مو لازم است. همچنین این شامپوها برای تثبیت رنگ مو و تغذیه آن بسیار موثر است.

حتما بخوانید: هر آنچه که باید در مورد شامپو و محصولات مراقبت از موهای رنگ شده بدانید!

مراقبت از مو، انتخاب درست شامپو سر
مراقبت از مو، انتخاب صحیح شامپو سر

 

نکات مهم در مراقبت از مو و نگهداری آن

ریشه مو و تارهای آن به دلیل نازک بودن نیاز به مراقبت ویژه ای دارند. پس از شستن موها با شامپو مناسب، رعایت یکسری نکات در داشتن موهایی زیبا و درخشان بسیار موثر است که در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.

 

استفاده از ماسک مو و نرم کننده مناسب با جنس مو

هر چقدر هم که از موهایتان مراقبت کنید، باز هم به دلیل ظریف بودن تارهای مو، امکان آسیب به آن وجود دارد. ماسک های مو جز محصولات بازسازی کننده مو هستند و حتما در روتین مراقبت از مو باید از آن استفاده شود.

استفاده از ماسک مو و نرم کننده سبب ایجاد درخشندگی و خوش حالتی در ساقه موها شده و حتی موهای آسیب دیده را ترمیم خواهد کرد. ماسک مو وظیفه آبرسانی و نرم کنندگی به ساقه مو را برعهده داشته و موهای لطیف و براقی برای شما به وجود می آورد.

توجه داشته باشید، ماسک مو را فقط به ساقه موها و از قسمت لاله گوش به پایین استفاده نمایید. زدن ماسک مو به ریشه مو، سبب تضعیف ریشه و حتی ریزش موها خواهد شد؛ به همین دلیل، توجه کنید که ماسک مو و نرم کننده را هرگز به ریشه موها نزنید. ماسک های مو انواع مختلف و متنوعی دارند که شما باید بر اساس نوع و جنس موهایتان ماسک مو مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

 

استفاده از محصولات مراقبت از مو بعد حمام

استفاده از محصولاتی همچون ژل مو، سرم مو، اسپری های دوفاز و کرم های مو، بعد از حمام به مراقبت از موهای شما در برابر حرارت های بالا مانند کشیدن اتو مو و سشوار کمک خواهد کرد.

 

استفاده از درجه حرارت پایین

برای جلوگیری از آسیب موهای نازک و ریز به هنگام کشیدن سشوار و اتو مو، حتما درجه حرارت آن را کم کنید.

زمانی که موهایتان خیس و نمناک است، از اتو مو استفاده نکنید.

مراقبت از مو در برابر وسایل حرارتی

گرمای بیش از حد به مو سبب آسیب و کدر شدن موها می شود. برای جلوگیری از این مشکل، باید از اسپری های دوفاز مو و سرم مو استفاده کنید، تا در زمان کشیدن سشوار و اتو مو، موهایتان دچار آسیب نشود. در صورتی که بعد از حمام کردن از محصولات مراقبتی استفاده نکنید، موهایتان در اثر سشوار کشیدن و اتو مو دچار شکنندگی، خشکی و موخوره خواهد شد.

مراقبت از مو، کشیدن سشوار و اتومو پس از استفاده محصولات مراقبتی مو
مراقبت از مو، کشیدن سشوار و اتو مو پس از استفاده محصولات مراقبتی مو

 

مراقبت از موهای کراتین شده

استفاده از اتو مو و سشوار به طور مکرر، سبب ایجاد شکنندگی در موها و ایجاد موخوره خواهد شد. به همین دلیل برای حفظ رطوبت مو، باید از نرم کننده ها و ماسک موهای آبرسان استفاده کنید.

انتخاب شامپو مناسب از مهم ترین موارد مراقبت از موهای کراتین شده می باشد. اگر موهایتان را کراتین کرده اید، حتما از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید؛ زیرا این شامپو ها در ترکیبات خود سولفات سدیم ندارند و کراتین موها را از بین نمی برند.

 

علت های اصلی چرب شدن مو و روش کاهش آن

چرب شدن پوست علت های گوناگونی دارد. رعایت نکردن برخی نکات، می تواند در چرب شدن موها تاثیر گذار باشد. در ادامه به چند دلیل اصلی چرب شدن مو می پردازیم. استفاده از چربی های اشباع شده و ترانس، برای پوست و بدن بسیار زیان آور است.

استفاده از رژیم غذایی نامناسب

مصرف غذاهای چرب و نامناسب، سبب ایجاد تولید چربی در پوست سر می شود. یک رژیم غذایی مناسب و مطلوب، باید از غذاهایی که حاوی ویتامین E و B هستند، تشکیل شده باشد.

شستشوی بیش از حد موها

شستن موها به صورت روزانه و هر روز، سبب بروز چربی در سطح پوست سر می شود. وقتی هر روز موهایتان را می شویید، چربی طبیعی پوست سر از بین رفته و به همین خاطر ریشه مو، سعی در جبران این مشکل می کند.

این کار موجب تولید چربی در پوست سر خواهد شد. برای جلوگیری از چرب شدن موها، هفته ای 2 تا 3 بار یا حتی یک روز در میان می توانید موهای خود را با شامپو مناسب بشویید.

استفاده از محصولات مراقبتی نامناسب با جنس مو

استفاده از محصولات قوی، سبب می شوند تا موها سنگین شده و حجم خود را از دست بدهند. همچنین استفاده از شامپوهای نامناسب با جنس مو، موجب ایجاد چربی در پوست سر خواهد شد.

دست زدن بیش از حد به مو

لمس کردن بیش از حد موها، سبب ایجاد چربی و تولید روغن در مو می شود.

مراقبت از مو، دست کاری نکردن بیش از حد موها
مراقبت از مو، دست کاری نکردن بیش از حد موها

 

استفاده از شانه و برس های کثیف

برای شانه کردن موهای خود، حتما از تمیز بودن شانه و برس اطمینان حاصل فرمایید. استفاده از شانه های کثیف، موهای شما را چرب خواهد کرد.

استفاده از سشوار و اتومو

استفاده از سشوار و اتومو به صورت افراطی و مکرر، موجب تولید چربی در موها و چرب شدن سریع آنها خواهد شد.

استرس و فشارهای روحی روانی

یکی از عوامل تشدید کننده چربی سر، داشتن استرس و فشارهای روحی و روانی پیوسته و مداوم است. این مشکل علاوه بر تاثیر بر روی پوست و مو، موجب آسیب به جسم و روح فرد نیز می شود.

 

مصرف چه ویتامین هایی برای مراقبت از مو لازم است؟

تغذیه مناسب یکی از نکات مهم در داشتن موهای زیبا و درخشان است. مصرف ویتامین هایی همچون E ،D و B به استحکام و تقویت موها کمک کرده و حتی از ریزش موها جلوگیری خواهد کرد.

ویتامین D به طور مستقیم با رشد موها ارتباطی ندارد اما سبب سالم ماندن مو و تقویت ریشه آن می شود. غذاهایی همچون شیر غنی شده، قارچ، ماهی و زرده تخم مرغ دارای مقادیر زیادی از این ویتامین های مفید هستند.

انواع ویتامین B به افزایش جریان خون در ناحیه سر و همچنین تنظیم متابولیسم بدن به سلامت و شادابی موها کمک می کند. ویتامین E نیز با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی به سلامت ریشه مو کمک کرده و از ریزش مو به خوبی جلوگیری می کند.

مراقبت از مو، استفاده از ویتامین های ضروری برای سلامت موها
مراقبت از مو، استفاده از ویتامین های ضروری برای سلامت موها

 

چه روغن هایی برای مراقبت از موی سر استفاده کنیم؟

روغن هایی مانند آرگان، برای ترمیم موهای خشک و وز بسیار مفید و موثر می باشد. روغن آرگان به دلیل داشتن اسیدهای چرب ضروری، در جهت حفظ شادابی مو بسیار مفید و موثر می باشد.

استفاده از ویتامین E و روغن نارگیل نیز به حفظ سلامت مو و زیبایی آن کمک شایانی خواهد کرد. استفاده از روغن اسطوخودوس در پر پشت کردن موها و همچنین روغن مورد برای تقویت مو بسیار تاثیر گذار است.

مراقبت از مو، استفاده از روغن مو جهت کمک به تقویت موها
مراقبت از مو، استفاده از روغن مو جهت کمک به تقویت موها

 

خرید شانه مو برای انواع موها

برخی از افراد خرید شانه مو را بر اساس رنگ و شکل آن انتخاب می کنند. اما باید این نکته را در نظر بگیرید که هر شانه باید متناسب با جنس مو و حجم آن خریداری شود، که در ادامه به آن می پردازیم:

افراد با موهای نازک

استفاده از شانه های پهن یا گرد، برای افرادی که موهای کم حجمی دارند بسیار موثر است و موها را حجیم تر نشان می دهد.

افراد با موهای بلند

افرادی که موهای بلند و صافی دارند، انتخاب شانه های پهن با تیغه های دراز گزینه مناسبی برایشان می باشد.

افراد با موهای پرپشت و ضخیم

استفاده از شانه های گرد که دندانه ای زیاد و کوتاهی دارند، برای افراد با موهای ضخیم و پرپشت بسیار مناسب است. تعداد بالای این دندانه ها سبب می شود به راحتی موهایتان شانه شود و موهایی خوش حالت برایتان به ارمغان می آورد.

مراقبت از مو، انتخاب صحیح شانه مو
مراقبت از مو، انتخاب صحیح شانه مو

 

سخن پایانی

همان طور که گفته شد. برای داشتن یک روتین مراقبت از مو صحیح، ابتدا باید جنس موی خود را به خوبی بشناسید. همچنین اطلاعات کافی در مورد نحوه استفاده از محصولات مراقبتی مو داشته باشید. برای این کار لازم است تا نیاز موی خود را مشخص کنید. با مشخص شدن نیاز موهایتان، به راحتی می توانید محصولات مناسب با موی خود را انتخاب و تهیه کنید. همچنین با نکاتی که در بالا گفته شد، سلامت و زیبایی موهای خود را تضمین نمایید.

ما در این مطلب سعی کردیم نکات مهمی که در روتین مراقبت از مو باید به آن توجه داشته باشید را به طور کامل شرح دهیم. به نظر شما چه موارد دیگری می تواند در مراقبت از موها تاثیر گذار باشد؟ برند محصولات مراقبتی موهای شما کدام است؟

امتیاز این نوشته
جشنواره بهاری سیندخت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا