مراقبت و بهداشت

ژل بهداشتی بانوان چیست؟ ( هر آنچه هر خانمی باید بداند!)

ژل بهداشتی بانوان، یکی از ضروری ترین محصولاتی است که همه خانم ها برای حفظ سلامتی و بهداشت ناحیه تناسلی باید از آن استفاده کنند.

ژل بهداشتی بانوان چیست
شستشوی ناحیه تناسلی با ژل بهداشتی بانوان

 

جشنواره تخفیفات سین دخت جشنواره تخفیفات سیندخت

مشاهده و خرید ژل بهداشتی بانوان از معتبرترین برندها

 

ژل بهداشتی بانوان چیست؟ آیا تا به حال از محصولات بهداشتی و ضد عفونی کننده ناحیه تناسلی استفاده کرده اید؟ چه عواملی، امکان ابتلا به بیماری و عفونت های ناحیه تناسلی را در بانوان تشدید می کند؟

ناحیه واژن در بانوان، یکی از حساس ترین قسمت های بدن است که در معرض انواع باکتری، قارچ و میکروب ها بوده و امکان ابتلا به بیماری و عفونت های ناحیه تناسلی را افزایش می دهد. همچنین، پس از دوران بلوغ و شروع قائدگی در خانم ها، اهمیت مراقبت و حفظ بهداشت دستگاه تناسلی، بیشتر می شود.

برای شستشو، ضد عفونی و  متعادل کردن PH ناحیه تناسلی، محصولات شوینده و بهداشتی بسیاری وجود دارد که استفاده از آنها باعث حفظ سلامتی و بهداشت واژن در خانم ها خواهد شد. یکی از بهترین محصولات برای حفظ بهداشت این ناحیه، ژل بهداشتی بانوان است که در برندهای متنوع ایرانی و خارجی وجود دارد.

در ادامه با مجله اینترنتی سین دخت همراه باشید تا به بررسی تاثیر استفاده از ژل بهداشتی بانوان در حفظ بهداشت و سلامتی ناحیه تناسلی بپردازیم.

ژل بهداشتی بانوان چیست 3
از بین بردن باکتری و آلودگی های ناحیه تناسلی با ژل بهداشتی

ژل بهداشتی بانوان چیست؟

ژل یا فوم بهداشتی بانوان، یک محصول تخصصی برای شستشو و ضد عفونی ناحیه واژن در خانم هاست. فلور واژن به محیط طبیعی واژن می گویند که میکروب و باکتری های بسیاری در این قسمت وجود دارد. همچنین، حفظ تعادل فلور واژن بسیار مهم است؛ زیرا بر هم خوردن آن سبب عدم تعادل در فلور طبیعی شده و با تحریک واژن، امکان ابتلا به بیماری و عفونت های مختلف را افزایش داده و ممکن است بوی ناخوشایندی در واژن ایجاد کند.

فرمولاسیون ژل های بهداشتی، به گونه ایست که هیچ گونه مشکل یا حساسیتی برای دستگاه تناسلی ایجاد نکرده و تمامی میکروب و باکتری های این ناحیه را از بین برده و میزان احتمال ابتلا به بیماری و عفونت را کاهش می دهد. همچنین، با متعادل کردن میزان PH واژن، هرگونه بوی ناخوشایند و  بد را رفع می کند. برای جلوگیری از انتقال باکتری و عفونت ها به ناحیه رحم و پیشگیری از مشکلات بارداری نیز، ضروریست تا از ژل بهداشتی بانوان استفاده کنید.

حتما بخوانید: عوارض استفاده از ژل بهداشتی بانوان را می دانید؟

انواع ژل بهداشتی بانوان

محصولات شوینده واژن، برای خانم‌های متاهل، دوشیزگان و بانوان یائسه وجود دارد. بنابراین به چند دسته کلی تقسیم می شوند.

  • خانم هایی که از سن بلوغ رد شده اند، اما هنوز رابطه جنسی را تجربه نکرده‌اند
  • خانم های متاهل که به دلیل داشتن رابطه جنسی در معرض ابتلا به بیماری‌های مقاربتی می باشند
  • خانم‌های یائسه که دیگر قادر به باردار شدن نیستند اما همچنان در معرض انواع عفونت‌های ناحیه تناسلی هستند
ترشحات واژن طبیعی هستند. اما برای تشخیص طبیعی بودن آنها، باید به نشانه های آن مانند. رنگ، بو، غلظت و حجم ترشحات توجه کنید.

چه افرادی می توانند از ژل بهداشتی بانوان استفاده کنند؟

یکی از سوالات رایج خانم ها، این است که ژل بهداشتی بانوان چیست و آیا همه می توانند از آن استفاده کنند؟ در پاسخ این سوال، می توان گفت که همه بانوان و خانم ها می توانند برای ضد عفونی و شستشو ناحیه تناسلی خود از ژل بهداشتی استفاده کنند. حتی در دوران قائدگی و بارداری نیز، شستشو واژن با ژل بهداشتی، سلامتی و بهداشت این ناحیه را حفظ می کند.

توجه داشته باشید که اگر درگیر بیماری یا عفونت ناحیه تناسلی هستید، حتما برای انتخاب شوینده مناسب، با پزشک مختصص مشورت کنید. همچنین خانم‌ های باردار نیز می‌ توانند از ژل شستشو ناحیه تناسلی استفاده کنند اما از آنجایی که این دوران بسیار حساس است در مورد دفعات مصرف این شوینده ها، بهتر است با پزشک خود  مشورت کنند. اگر در دوران یائسگی هستید، می توانید از ژل های بهداشتی مناسب خانم های یائسه استفاده کنید.

حتما بخوانید: معرفی بهترین پاک کننده های آرایش صورت!

چگونه از ژل بهداشتی بانوان استفاده کنیم؟

برای شستن دستگاه تناسلی با ژل شستشو، ابتدا دست های خود را به خوبی با آب و صابون شستشو دهید، سپس مقدار مناسبی از ژل بهداشتی را به ناحیه خارجی واژن آغشته کرده و ماساژ دهید(  ژل دقت کنید که این عمل را از سمت جلو به عقب انجام بدهید تا میکروب‌ های مقعد به سمت واژن حرکت نکنند) و در نهایت با آب ولرم، ناحیه تناسلی را آبکشی کرده و با حوله خشک کنید.

توجه داشته باشید که می توانید حداقل بین 2 تا 3 بار در هفته، ناحیه تناسلی خود را با ژل بهداشتی شستشو دهید. استفاده زیاد از ژل بهداشتی بانوان، ممکن است مشکلاتی را برای شما ایجاد کند.

ژل بهداشتی بانوان چیست
تاثیر استفاده از ژل بهداشتی بانوان در حفظ سلامت و بهداشت واژن

نکات مهم در هنگام استفاده از ژل بهداشتی بانوان!

  • برای شستن ناحیه تناسلی، از آب گرم استفاده کنید
  • حوله ای که برای خشک کردن ناحیه تناسلی استفاده می کنید را زود به زود تعویض کنید
  • مقدار مناسبی از ژل بهداشتی را برای شستشو واژن استفاده کنید

حتما بخوانید: راز داشتن پوست زیبا و سالم، تنها با استفاده از یک محصول!

علائم متعادل نبودن PH ناحیه واژن چیست؟

محیط ناحیه تناسلی، اسیدی است و وقتی به سمت قلیایی پیش می‌ رود، ممکن است مشکلاتی را برای شما ایجاد کند. از نشانه های متعادل نبودن PH ناحیه واژن عبارتند از:

  • بوی نامطبوع و بد
  • خارش، سوزش، قرمزی و التهاب
  • ترشحات غیر معمول و بیش از حد واژن

در صورت مشاهده این علائم، حتما به پزشک مراجعه کنید تا از ایجاد مشکلات و آسیب های شدید به دستگاه تناسلی پیشگیری شود.

ژل بهداشتی بانوان چیست
ژل بهداشتی بانوان برای حفظ سلامتی و بهداشت خانم ها

بیماری های شایع ناحیه تناسلی در بانوان!

 

تریکوموناس

این بیماری در دستگاه تناسلی، ناشی از انگل است. زمانی که یک تک یاخته ای تک سلولی در حین رابطه جنسی به سمت بالا حرکت کند، ممکن است باعث منتقل شدن این بیماری شود. همچنین، این عفونت می تواند سبب خارش واژن، سوزش و ادرار دردناک شود. شستشوی دستگاه تناسلی با ژل بهداشتی، بهترین راه حل برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری در خانم ها می باشد.

 

کاندیدیاز ولوواژینال

رشد مخمر در ناحیه واژن، باعث ابتلا به بیماری کاندیدیاز ولوواژینال می شود. البته این بیماری ناحیه تناسلی، از راه جنسی منتقل نخواهد شد. طبق آمار به دست آمده، تقریبا ۷۵ درصد از خانم ها در طول زندگی خود حداقل یک بار به این بیماری مبتلا می شوند. همچنین، رشد بیش از حد این بیماری  می تواند باعث ترشحات واژینال سفید رنگ شود و احساس سوزش در واژن را به همراه داشته باشد. برای درمان این مشکل، باید از ژل بهداشتی بانوان و داروهایی که پزشک متخصص تجویز می کند استفاده کنید.

واژینوز باکتریایی

حمله باکتریایی در ولووا، سبب ابتلا به این بیماری می شود که در رنج سنی ۱۵ تا ۴۵ سالگ شایع تر می باشد. یکی از نشانه های این بیماری در ناحیه تناسلی، ترشح یک ماده آبکی خاکستری با بوی ماهی است. در واقع هنگامی که سطح لاکتوباسیل کاهش پیدا کند، زمینه ای برای ابتلا به بیماری واژینوز باکتریایی را ایجاد خواهد کرد. توجه داشته باشید که این بیماری در ناحیه تناسلی، ممکن است از طریق رابطه جنسی به فرد دیگر منتقل شود. برای پیشگیری از ابتلا به این عفونت واژنی، باید مرتب از ژل شوینده بهداشتی بانوان استفاده کنید.

ژل بهداشتی بانوان چیست
بهترین برندهای ژل بهداشتی بانوان ایرانی و خارجی

خرید ژل بهداشتی بانوان لافارر

بهترین برندهای ژل بهداشتی بانوان ایرانی و خارجی!

 

  • فلورانس
  • سینره
  • ژنوبایوتیک
  • لافارربه
  • اسپانول

حتما بخوانید:  نکات مهم برای افرادی که به سلامتی دندان ها اهمیت می دهند!

عوارض ژل بهداشتی بانوان!

متخصصان و پزشکان این حوزه، استفاده از شوینده واژینال را بیش از ۲ الی ۳ بار در هفته پیشنهاد نمی‌کنند؛ زیرا استفاده زیاد و روزانه از این محصول  باکتری‌ های مفید واژن را را از بین برده و  امکان ابتلا به بیماری و عفونت را افزایش می دهد. عوارض های استفاده بیش از حد ژل بهداشتی عبارتند از:

  • خشکی ناحیه تناسلی
  • خارش واژن
  • واکنش‌های آلرژیک ناحیه واژن
  • تغییر در PH واژن
ژل بهداشتی بانوان چیست
انواع ژل بهداشتی بانوان ایرانی و خارجی

خرید ژل بهداشتی بانوان سینره

نکات مهم درباره حفظ بهداشت و سلامتی ناحیه تناسلی

  • درباره اینکه  ژل بهداشتی بانوان چیست و چه مزایایی دارد تحقیق کنید تا از ضرورت شستن واژن با ژل بهداشتی آگاه شوید.
  • ناحیه ی تناسلی خود را با صابون نشویید، زیرا رطوبت طبیعی این ناحیه را از بین می برد و به علت قلیایی بودن صابون، روی pH واژن اثر منفی می گذارد.
  • از دوش‌ واژینال دوری کنید؛ زیرا این کار  PH طبیعی واژن را به هم می زند و امکان ابتلا به عفونت HPV (ویروس پاپیلوم انسانی) را افزایش می دهد.
  • بهتر است دستمال توالت را از سمت جلو به عقب بکشید.
  • برای درمان عفونت و بیماری های ناحیه ی تناسلی، حتماً به متخصص مراجعه کنید و به هیچ عنوان خودسرانه کاری انجام ندهید
  • پیشنهاد می کنیم لباس زیر نخی بپوشی؛ زیرا لباس زیر نخی با برقراری جریان هوا در این ناحیه از باقی ماندن رطوبت در ناحیه تناسلی جلوگیری می کند.
  • به هیچ عنوان شلوار خیلی تنگ نپوشید. شلوارهای جین تنگ، استرچ، باعث تعریق در ناحیه تناسلی می شوند و مکان مناسبی برای رشد قارچ و باکتری هستند.
  • پس از رابطه ی جنسی، باید ناحیه ی مقاربتی خود  را از جلو به عقب به خوبی شستشو بدهید تا از پخش شدن باکتری ها جلوگیری شود.
  • حتما بوی طبیعی ناحیه تناسلی خود را بشناسید. زیرا یکی از اولین نشانه های عفونت و بیماری واژن، ایجاد بوی ناخوشایند  در این ناحیه  است. بنابراین، با دیدن این نشانه حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.
ژل بهداشتی بانوان چیست
ضرورت شستشو ناحیه تناسلی با ژل بهداشتی بانوان

 

بیشتر بخوانید: طرز استفاده از کاپ قاعدگی | معایب و مزایا کاپ قاعدگی!

 

سخن آخر

حفظ بهداشت و سلامتی ناحیه تناسلی، یکی از مهمترین کارهاست که همه خانم ها باید برای جلوگیری از عفونت و بیماری این ناحیه حساس رعایت کنند. عدم حفظ بهداشت یا استفاده نکردن از ژل شستشو بانوان، می تواند زمینه ساز مشکلات باروری، جنسی و بیماری های ناعلاج باشند.

در این مقاله، تلاش کردیم تا پاسخ کامل و روشنی در پاسخ به سوال “ژل بهداشتی بانوان چیست” را بدهیم. امیدواریم که پس از خواندن این مطلب، از اهمیت شستشو واژن با ژل بهداشتی آگاه شده باشید و بتوانید بهترین محصول شوینده واژینال مناسب خودتان را انتخاب کنید.

شما بیشتر از ژل بهداشتی برند ایرانی استفاده می کنید یا خارجی؟ اگر تا به حال به بیماری های عفونی ناحیه تناسلی مبتلا شده اید، می توانید تجربیات خود را درباره درمان این مشکل با ما به اشتراک بگذارید.

4.5/5 - (2 امتیاز)
جشنواره تخفیفات سیندخت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا