مراقبت و بهداشت

پریود چیست؟ هرآنچه باید درباره فواید پریود و قاعدگی و مشکلات آن بدانید!

عادت ماهیانه (پریود) به زبان ساده، خونریزی آندومتر یا بر اثر ریزش دیواره داخلی رحم است که از واژن خارج می شود.

پریود چیست؟ یکی از اتفاقات طبیعی که به صورت ماهیانه در بدن بانوان رخ می دهد، پریود نامیده می شود؛ پریود به خونریزی خانم ها در روزهایی از ماه گفته می شود که  بر اثر ریزش لایه داخلی رحم اتفاق می افتد. این خونریزی از دهانه واژن یا اندام تناسلی خانم ها خارج می شود. پریود اغلب تا 7 روز ادامه دارد. افزایش مدت زمان خونریزی در دوران پریود یا کاهش و اتفاق نیفتادن پریود باید نزد پزشک متخصص بررسی شود؛ چراکه مواردی مانند ناهماهنگی در هورمون ها، مشکلات تیروئید، بارداری (برخی از خانم های باردار دچار لکه بینی می شوند)، فیبروم، سرطان رحم و کیست تخمدان می تواند در افزایش مدت زمان پریود، لکه بینی و تغییر زمان پریود اثرگذار باشد!

جشنواره تخفیفات سین دخت جشنواره تخفیفات سیندخت

دستگاه تناسلی، یکی از حساس ترین اعضای بدن است و در دوران عادت ماهیانه و پریود، این ناحیه به مراقبت ویژه نیاز دارد؛ بنابراین، برای جلوگیری از ابتلا به عفونت های ناحیه تناسلی، حتماً بهداشت دوران قاعدگی را رعایت کنید.

در ادامه، با مجله اینترنتی سین دخت همراه باشید تا مراقبت های دوران حساس قاعدگی و پریود را بررسی کنیم و هرآنچه باید درباره پریود بدانید با شما در میان بگذاریم.

پریودی و بهداشت قاعدگی
پریودی چیست؟ همه چیز درباره بهداشت قاعدگی

پریود چیست و چرا اتفاق می افتد؟

پریود در خانم ها، به زمانی می گویند که خونریزی در اثر ریزش لایه داخلی رحم یا همان آندومتر اتفاق می افتد. این خون و بافت آندومتر از طریق دهانه رحم و واژن دفع می شود. علت پریود شدن، آماده شدن بدن برای بارداری می باشد. در واقع در این چرخه ماهیانه، ابتدا یک یا چند تخمک از تخمدان آزاد شده و به سمت رحم می روند.

انواع نوار بهداشتی با تخفیف فوق العاده

مدت زمان دوران عادت ماهیانه، بین 2 تا 7 روز  طول می کشد و این مدت زمان، در خانم ها مختلف است و بستگی به عوامل مختلفی مانند ژنتیک دارد. این دوران بین 2 تا 7 روز طول می کشد. قاعدگی از سن بلوغ آغاز می شود و تا دوران پساقاعدگی ادامه می باید و به معنای آمادگی زن برای باروری و تولید مثل است. میزان خون ریزی و دوره ی قاعدگی در همه افراد یکسان نیست.

حتما بخوانید: راهکارهای ساده برای کمتر کردن درد پریودی!

جالب است بدانید در برخی از بانوان، چرخه‌های قاعدگی در سال‌های اول به بلوغ رسیدن دچار نوسان می شود و این امر کاملا طبیعیست. پس از گذشت چندین سال و رد کردن دوره بلوغ، به مرور و به صورت طبیعی چرخه قاعدگی به ثبات نسبی رسیده و زمان آن منظم خواهد شد.

البته توجه داشته باشید که در هر چرخه قاعدگی، طول و شدت خونریزی باید یکسان باشد. گاهی ممکن است به دلایلی مانند تغییرات هورمونی،شدت یا طول زمان عادت ماهیانه شما تغییر کند.از مهمترین عواملی که سبب تغییر در شدت و طول زمان پریودی خواهد شد، می توان به استرس، مصرف قرص پیشگیری اضطراری، ورزش بیش از حد، رژیم غذایی و قرص صبح روز بعد از رابطه جنسی بدون محافظت اشاره کرد که می‌توانند میزان هورمون‌ها را موقتا تغییر بدهند.

در نظر داشته باشید اگر تخمک گذاری شما دچار اختلالاتی شود، می تواند چرخه قاعدگی را از نظم طبیعی خود خارج کند. در واقع اگر تخمک‌گذاری در رحم شما صورت نگیرد، ممکن است خونریزی نداشته باشید یا دیرتر از حد معمول خود خونریزی کنید. در دوران نوجوانی و به طور کلی، دوران قبل یائسگی، تخمک گذاری نامنظم بسیار شایع است و جای نگرانی نیست.

البته در دوران قبل از یائسه شدن، رخ ندادن تخمک گذاری شایع‌ترین دلیل نوسانات قاعدگی مثل پریود نشدن و یا خونریزی شدید می باشد. بیماری ها نیز، تاثیر بسیاری در نامنظم کردن عادت ماهیانه دارند. برای مثال بیماری هایی چون فیبروم رحمی‌، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و داشتن پلیپ‌های رحمی و خونریزی شدید غیر قاعدگی نیز می توانند روی شدت و طول زمان قاعدگی تاثیر بگذارند.

در این بین، “پریود مردانه چیست؟” نیز یک سوال رایج است که با دوران قاعدگی خانم ها بسیار متفاوت است و به تغییر هورمون ها و اختلال در خلق و خوی و رفتار مربوط می شود.

چرخه پریودی
چرخه دوران قاعدگی و پریودی

چرخه دوران قاعدگی (پریود) به چه صورت است؟

 

آزاد کردن یک یا چند تخمک توسط یکی از تخمدان ها در نیمه ابتدایی چرخه قاعدگی  تولید هورمون استروژن توسط تخمدان و دادن سیگنال رشد به لایه داخلی رحم و زنده نگه داشتن بافت رحم برای کمک به لانه گزینی تخمک در صورت بارور شدن

اگر تخمک بارور نشده و جفت تشکیل نشود، در نتیجه مقدار هورمون کم شده و  دیواره لایه داخلی رحم ریزش می کند. سپس با ترشح پروستاگلاندین و انقباض رحم، دوران قاعدگی و پریود آغاز می شود.

درد و علاثم قاعدگی
علائم دوران عادت ماهیانه

همه چیز درباره علائم پریود!

یکی از مشکلات و سختی های دوران عادت ماهیانه، درد در ناحیه شکم، کمر، پاها و یا کل بدن است. معمولا خانم ها بین 5 الی 14 روز قبل از پریود شدن، ممکن است دچار برخی از علائم شوند که نشان از نزدیک بودن دوران قاعدگی است.

به علائم قبل از عادت ماهیانه “سندروم پیش از قاعدگی” یا “پی ام اس” (PMS) می گویند که تقریبا از 90 درصد بانوان، آن را به شدت های مختلف تجربه کرده اند.

شایع ترین علائم پریود شدن عبارتند از:

  • سردرد و حالت تهوع
  • خستگی، بی حوصلگی و بی حالی بدن
  • درد در ناحیه شکم، زیر شکم، کمر، پستان و پاها
  • نفخ شکم و مشکلات روده
  • مشکل در خواب و نوسانات خلقی
  • بی اشتهایی یا افزایش اشتها
شروع سن پریودی
سن شروع دوران قاعدگی

شروع پریود شدن از چه سنی شروع می شود؟

سن شروع پریود شدن، متغیر است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور کلی، پریود شدن تقریبا دو سال پس از شروع سن رشد و بزرگ شدن پستان ها در دختران رخ می دهد. معمولا از سن  12 تا 13 سالگی شروع دوران عادت ماهیانه در دختران می باشد.

اگرچه ممکن است اولین پریود کمی زودتر یا دیرتر نیز باشد و طبیعی به حساب آید. می توان گفت که قاعدگی تقریبا دو سال بعد از شروع سن رشد و بزرگ شدن سینه ها در دختران اتفاق می افتد.

بهداشت قاعدگی چیست؟

دوران عادت ماهیانه، یکی از حساسترین دوران برای خانم ها می باشد که در این زمان، بدن و ناحیه تناسلی در معرض انواع عفونت و بیماری ها قرار دارد. برای حفظ بهداشت و سلامتی خود، باید نکاتی را در دوران عادت ماهیانه خود رعایت کنید.

  • روزی 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.

 

  • رژیم غذایی سالم، کامل و غنی از پروتئین، آهن، سبزیجات و ویتامین را استفاده کنید.

 

  • اگر از نوار بهداشتی استفاده می کنید، هر 4 ساعت یکبار آن را تعویض کنید تا از ابتلا به عفونت یا بیماری ها و ایجاد بوی نامطبوع جلوگیری شود. همچنین، قبل و بعد از تعویض پد بهداشتی، دست های خود را به خوبی بشویید.

 

  • از پد بهداشتی، تامپون یا کاپ قاعدگی باکیفیت، معتبر و مناسب استفاده کنید.

 

  • از نوار بهداشتی یا دستمال کاغذی های معطر دوری کنید؛ زیرا موجب ایجاد حساسیت در ناحیه تناسلی خواهند شد.در زمان عادت ماهیانه، از لباس زیر نخی و پنبه ای استفاده کنید که هوا به راحتی از آن عبور کند و هر روز، شورت خود را تعویض کنید.

 

  • بعد از پایان دوره پریود، از ژل شستشو و شوینده های مخصوص ناحیه تناسلی برای شستن بیرون واژن خود استفاده کنید تا هر گونه آلودگی ناشی از خونریزی تمیز شود و از بروز عفونت یا قارچ در این ناحیه جلوگیری شود.

 

  • برای  شستن و خشک کردن ناحیه واژن، دستمال را از سمت جلو به عقب بکشید. اگر برعکس این حرکت را انجام دهید، منجر به انتقال عفونت ها از ناحیه مقعد به سمت واژن خواهد شد.

 

  • در هنگام شستشوی واژن، از آب ولرم و گرم استفاده کنید تا از انقباض ماهیچه های این ناحیه و ایجاد درد و گرفتگی در زیر شکم جلوگیری شود.

 

  •  به دلیل باز بودن دهانه رحم در دوران پریودی، توجه به بهداشت فردی در این دوران ضروری بوده و عدم رعایت بهداشت می تواند باعث ایجاد عفونت و عوارضی مثل نازایی نیز باشد.

 

  • اگر با ترشحات و یا بوی تند غیرعادی در طی دوران عادت ماهیانه مواجه شدید، حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید؛ زیرا ممکن است به بیماری های قارچی عفونی و و باکتریایی ناحیه واژن مبتلا شده باشید.

 

  • از فعالیت بدنی و ورزش های سنگین در دوران عادت ماهیانه دوری کنید. بهتر است برای جلوگیری از گرفتگی عضلات و آرامش، کمی نرمش ملایم انجام دهید.

 

  • بهتر است در دوران عادت ماهیانه، رابطه جنسی نداشته باشید.

 

  • برای جلوگیری از گرفتن عضلات، کاهش درد و ایجاد آرامش در بدن و همچنین، جلوگیری از بروز بیماری یا عفونت، دوش آب گرم بگیرید.
انواع لوازم بهداشتی قاعدگی
لوازم بهداشتی قاعدگی

لوازم بهداشتی ضروری برای حفظ بهداشت در دوران قاعدگی!

برای حفظ بهداشت و سلامتی در دوران عادت ماهیانه، باید از محصولات بهداشتی مخصوص استفاده کنید. اولین و مهمترین نکته برای انتخاب لوازم بهداشتی دوران قاعدگی، برند معتبر و شناخته شده، کیفیت بالای مواد اولیه و مناسب با شرایط بدنی شما می باشد. در ادامه انواع محصولات ضروری بهداشت قاعدگی را معرفی می کنیم.

نوار بهداشتی یا پد بهداشتی

پد بهداشتی، یک دستمال چند لایه برای جذب خون قاعدگی و جلوگیری از ریختن خون خارج زده از واژن به لباس زیر می باشد که از نظر ظاهری کمی شبیه پوشک نوزادان و کوچکتر از آن است. پدهای بهداشتی انواع مختلفی دارند و در سایزهای متنوعی تولید می شوند که می توانید نوار بهداشتی مناسبتان را تهیه کنید.

انواع نوار بهداشتی عبارتند از :

  • پدهای پنبه ای و مصنوعي براي پوست های حساس
  • نوار بهداشتی و پد معطّر
  • پدهای روزانه براي ترشحات روزانه
  • نوار بهداشتی و پدهای بال دار
  • نوار بهداشتی ساده و پدهای ساده
  • نوار بهداشتی های شبانه
  • نوار بهداشتی روزانه
  • پدهای روزانه براي ترشحات روزانه
نوار بهداشتی
پد بهداشتی یا نوار بهداشتی

تامپون

تامپون، یک لوله پنبه‌ای کوچک می باشد که در دوران قاعدگی به منظور جذب خون در داخل واژن استفاده می شود. از تامپون قاعدگی می توان برای چندین ساعت استفاده کرد و محدودیت سنی هم برای استفاده از آن وجود ندارد. اگر در هنگام استفاده از آن، احساس راحتی داشته باشید می توانید برای حفظ بهداشت و سلامتی در دوران قاعدگی از آن استفاده کنید. تامپون، گزینه مناسبی برای بانوان می باشد.

انواع تامپون
بهداشت قاعدگی و تامپون بهداشتی

کاپ قاعدگی

حتما بخوانید: هر آنچه که باید درباره کاپ قاعدگی بدانید!

کاپ قاعدگی یا فنجان قاعدگی، وسیله ای قیفی شکل و انعطاف پذیر است که مثل تامپون داخل واژن قرار می­ گیرد؛ اما یک تفاوت اساسی با تامپون دارد و  به جای جذب خون قاعدگی، آن را درون خود جمع آوری می کند. خون داخل کاپ قاعدگی باید هر 8 ساعت یکبار، خالی شود.

کاپ قاعدگی و استفاده از آن
کاپ قاعدگی و رعایت بهداشت قاعدگی

باید و نبایدهای دوران قاعدگی!

 

  • از مصرف بیش از حد نمک و شکر پرهیز کنید.
  • غذاهای نیمه آماده و فست فود نخورید
  • فعالیت و ورزش های سنگین می تواند موجب اختلال در هورمون ها شده و مکانیسم تخمک گذاری را نیز دچار اختلال کند.
  • فعالیت بدنی داشته باشید. زیرا نشستن یا خوابیدن بیش از حد می تواند موجب ایجاد نفخ شکمی شود
  • مصرف زیاد قهوه در دوران عادت ماهیانه، سبب ایجاد نفخ و مشکلات گوارشی خواهد شد
  • از مصرف الکل در این دوران پرهیز کنید.
  • فیلم های احساسی، ترسناک یا غمگین مشاهده نکنید و سعی کنید تا آرامش خود را حفظ کنید.
  • آب سرد ننوشید
  • به پوست خود رسیدگی کنید. زیرا ممکن است در این دوران پوستتان خشک و کم آب شود.
  •  افزایش هورمون کورتیزول در اثر کم خوابی، می تواند تعادل هورمونی شما را بهم بزند. بنابراین، به اندازه کافی استراحت کنید
  • اگر درد های قاعدگی شما غیر قابل تحمل بود، حتما از قرص های مسکن استفاده کنیددر صورتی که خونریزی شما بیش از ۷ روز طول بکشد یا خونریزی زیادی داشته باشید؛ بهتر است هر ۱-۲ ساعت یکبار، نوار بهداشتی یا تامپون خود را تعویض کنید
یائسگی
دوران یائسگی برای بانوان و علائم آن

یائسگی و اتمام چرخه قاعدگی در خانم ها

دوران یائسگی به معنای قطع دائمی قاعدگی می باشد. پس از پایان چرخه پریودی، زنان توانایی باردار شدن را از دست می دهند و معمولا تغییرات شدید هورمونی با علائم خفیف یا شدیدی را تجربه می‌کنند. سن شروع یائسگی در خانم ها، از ۴۰ سالگی شروع می شود. به یائسگی قبل از 40 سالگی، یائسگی زودرس می گویند.

علت یائسگی در زنان، نارسایی اولیه تخمدان ها می باشد که در نتیجه، هورمون استروژن که از تخمدان ترشح می شود، کاهش پیدا می کند و میزان fsh افزایش می یابد.این تغییرات هورمونی موجب به وجود آمدن علائم و عوارضی در دوران یائسگی می شود.

از علائم یائسگی در خانم ها عبارتند از:

  • قاعدگی نامنظم
  • احساس گرگرفتگی
  • بی خوابی و اختلال در خواب
  • مشکلات ادراری
  • افزایش وزن
  • کاهش میل جنسی
  • خشکی چشم ها
  • خشکی و آتروفی واژن
  • دمدمی بودن و مشکلات روحی

حتما بخوانید: نقش کلیدی ژل بهداشتی بانوان در بهداشت قاعدگی!

سخن آخر

بهداشت قاعدگی، یکی از موضوعات بسیار مهمی است که همه خانم ها برای حفظ سلامتی خود باید نکته های آن را بدانند و رعایت کنند. استفاده از محصولات بهداشتی باکیفیت از برندهای معتبر نیز، نقش بسیار موثری در حفظ بهداشت دوران قاعدگی دارد.

در این مطلب، تلاش کردیم تا پاسخ جامعی درباره سوال پریود چیست و نکته های بهداشت دوران پریودی بدهیم. امیدواریم که پس از خواندن این مقاله، به خوبی با اهمیت رعایت بهداشت برای حفظ سلامتی در دوران حساس عادت ماهیانه آشنا شده باشید.

شما از کدام محصول بهداشتی برای حفظ سلامتی در دوران پریودی استفاده می کنید، پد، تامپون یا کاپ قاعدگی؟

لطفا نظرها و پرسش های خود را درباره پریود و بهداشت قاعدگی با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: my.clevelandclinic.org

3.3/5 - (3 امتیاز)
جشنواره بهاری سیندخت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا