مقالات

انواع جوش صورت و راهکارهای ویژه برای تشخیص علت جوش زدن!

جوش و آکنه های پوستی، انواع مختلفی دارند که برای درمان آنها، ابتدا باید نوع آکنه یا جوش پوستی را تشخیص دهید.

انواع جوش صورت و روش های درمان آن
انواع جوش صورت و جای جوش ها

انواع جوش صورت را می شناسید؟ زمانی که پوست بیش از اندازه چربی تولید می کند، این چربی ها در زیر سطح پوست جمع می شوند و به صورت جوش در انواع مختلف، روی پوست به وجود می آیند. همچنین، هنگامی که فولیکول مو با روغن و سلول‌های مرده پوست پر شود نیز آکنه به وجود می آید. علت ایجاد جوش و آکنه در صورت، دلایل مختلفی دارد که می تواند اختلالات هورمونی، استفاده از محصولات آرایشی و مراقبت از پوست نامناسب و … باشد.

جشنواره تخفیفات سین دخت جشنواره تخفیفات سیندخت

جوش و آکنه ها، انواع مختلفی دارند که برای درمان آنها، ابتدا باید نوع آکنه و علت به وجود آمدن آنها را بدانید و سپس از روش های درمانی مناسب و مخصوص جوش صورتتان استفاده کنید. در ادامه با مجله اینترنتی سین دخت همراه باشید تا به بررسی انواع آکنه پوستی و علت به وجود آمدن آنها روی پوست بپردازیم.

انواع جوش صورت و درمان آکنه
معرفی انواع جوش صورت

علت جوش صورت!

اولین قدم برای درمان جوش و آکنه، پیدا کردن علت به وجود آمدن آن می باشد. البته جوش و آکنه پوستی دلایل مختلفی دارد و برای تشخیص دلیل آن باید ابتدا یک آزمایش کلی بدن بدهید تا مشخص شود جوش های پوستی شما علت هورمونی یا مربوط به قسمت داخل بدن دارد یا خیر.

اگر دلایل جوش زدن پوست شما، مشکل و اختلالات هورمونی یا مشکلات داخلی در بدن مانند کبد چرب و … باشد، باید از روش های درمانی پزشکی و داروهای مخصوص و با تجویز پزشک متخصص استفاده کنید. اما اگر هیچ مشکلی در قسمت داخلی و هورمون های بدن شما نبود، می توانید عوامل شایع و بیرون جوش زدن پوست را بررسی کنید.

توجه کنید که پوست های چرب، به علت ترشح بیشتر چربی پوست، مستعد جوش و آکنه هستند. بنابراین، اگر پوست چرب دارید برای جلوگیری از جوش زدن و کنترل چربی پوست، باید از محصولات مناسب با پوست چرب استفاده کنید. یکی از رایج ترین دلایل به وجود آمدن آکنه، جمع شدن مواد آرایشی، چربی های اضافی و آلودگی در منافذ پوستی می باشد که با مسدود کردن تنفس سلول های پوستی، به شکل جوش و آکنه در سطح پوست خودش را نشان می دهد.

حتما بخوانید: روش های باور نکردنی برای از بین بردن جای جوش!

پس حتما از محصولات شوینده و پاک کننده قوی و مناسب با جنس پوستتان استفاده کنید تا با پاکسازی عمقی پوست، از ایجاد جوش و آکنه در اثر مسدود شدن منافذ پوستی جلوگیری شود. در واقع برای درمان جوش و آکنه، ابتدا باید میزان ترشح چربی در سلول های پوستی را کنترل و تنظیم کنید تا از ایجاد آکنه های جدید جلوگیری شود.

برای کنترل چربی پوست، از مواد غذایی چرب کمتر استفاده کنید و از محصولات آرایشی و مراقبت از پوستی فاقد چربی استفاده کنید. همچنین، زدن تونر صورت نیز، می تواند سبب التیام پوست و کنترل و تنظیم چربی پوست شود.

دوران عادت ماهیانه در خانم ها، با تغییراتی در هورمون ها همراه است که می تواند دلیل ایجاد جوش و آکنه باشد که کاملا طبیعیست و پس از پایان این دوره، به مرور از بین می روند. پس اگر در دوران عادت ماهانه، روی پوستتان جوش یا آکنه مشاهده کردید به هیچ عنوان آنها را دستکاری نکنید تا جای جوش ها روی پوست به جای نماند.

انواع جوش صورت و پوست
علت به وجود آمدن انواع جوش صورت

به طور کلی، تنظیم و کنترل چربی پوست برای داشتن پوست سالم و زیبا به چند عامل ساده بستگی دارد

  • خوردن آب کافی برای هیدراته بودن بدن و پوست
  • تغذیه سالم و استفاده از سبزیجات و میوه ها
  • ورزش کردن و تحرک بدنی
  • استفاده از محصولات مناسب با جنس پوست
  • تمیز کردن عمقی پوست با استفاده از شوینده های مناسب با نوع پوست
  • داشتن روتین مراقبت از پوست
  • دوری از استرس
  • استفاده از برندهای معتبر آرایشی و مراقبت از پوستی
  • استفاده از ضد آفتاب برای مراقبت از پوست در برابر اشعه های مضر آفتاب
  • حفظ رطوبت طبیعی پوست
  • انجام پاکسازی ماهانه و عمقی پوست

انواع جوش صورت

همانطور که در مطالب بالاتر گفتیم، آکنه و جوش انواع مختلفی دارد که برای شروع درمان آنها، ابتدا باید نوع جوش صورتتان را بشناسید. انواع آکنه و جوش عبارتند از:

  1. جوش سر سفید
  2. جوش سر سیاه
  3. پاستول یا جوش چرکی
  4. پاپول یا جوش نوک تیز
  5. کیست ها
  6. نودول ها
انواع جوش صورت و پوست ها
معرفی انواع جوش پوستی

جوش سر سفید

جوش‌های سرسفید، یکی از رایج‌ترین انواع جوش ها می باشند. علت به وجود آمدن جوش سر سفید، غالبا مسدود شدن منافذ پوستی و اختلال در تنفس سلول های پوستی می باشد.

همچنین، مسدود شدن منافذ پوستی نیز دلایلی دارد که از رایج ترین آنها می توان به ترشح بیش از حد چربی پوست، وجود باکتری و آلودگی، افزایش سلول‌های مرده پوستی و یا تغییرات هورمونی اشاره کرد.

حتما بخوانید: چطوری لک پوستی را از بین ببریم؟

به هر حال، علت بسته شدن منافذ پوستی هرچه که باشد، نتیجه آن ایجاد جوش و آکنه های سر سفید روی سطح پوست می باشد که به آنها کمدون بسته نیز می گویند. ظاهر جوش های سر سفید، به صورت یک برجستگی ملتهاب و سفید رنگ دیده می شود که چرکی هستند و درون این جوش ها، چربی وجود دارد. معمولا اطراف آکنه های سر سفید، قرمزی پوست مشاهده می شود که ممکن است کمی دردناک نیز باشد و پوست اطراف جوش سفت و چروک به نظر می آید.

نکته مهمی که در مواجه با جوش های سر سفید باید رعایت کنید، این است که راه‌حل از بین بردن آنها، فشار دادن و خارج کردن چربی و چرک درون آکنه نیست؛ زیرا این کار نه تنها سبب درمان جوش سر سفید نمی شود، بلکه منجر به زخم شدن جای جوش و پخش شدن چربی در قسمت های دیگر پوست و در نتیجه زدن جوش های جدید در قسمت های دیگر سطح پوست نیز خواهد شد.

انواع جوش صورت و درمان آن
انواع جوش صورت و جوش سر سفید

جوش های سر سیاه

جوش های سر سیاه معمولا روی بینی و چانه به وجود می آید. این نوع از آکنه ها، بر روی سطح پوست به صورت دانه های سفت، زبر و سیاه به نظر می رسند که می توانند جلوه پوست را خسته، کدر و نامرتب نشان دهند.

علت به وجود آمدن جوش های سر سیاه، مسدود شدن فولیکول مو با چربی یا سلول‌های مرده پوست می باشد. به جوش سرسیاه، کمدون باز نیز می گویند. دانه‌های جوش های سر سیاه، روی سطح پوست باز هستند و رنگ سیاه آنها به علت مسدود شدن فولیکول‌ های مو می باشد.

حتما بخوانید: همه چیز درباره از بین بردن جوش سرسیاه!

شما می توانید با فشار دادن جوش های سرسیاه، چربی سفت شده و کوچک داخل آن را خارج کنید؛ اما انجام این کار می تواند منجر به زخم شدن و قرمزی پوست شود؛ بنابراین به هیچ وجه خودتان جوش های سرسیاه را تخلیه نکنید و این کار را به متخصص پوست بسپارید تا با استفاده از دستگاه ها و روش های درمانی، به روش اصولی جوش های سر سیاه را تخلیه کنید.

گفتنی است که جوش سر سیاه بیشتر در قسمت تی زون صورت (پیشانی، بینی و چانه) که چربی بیشتری نسبت به قسمت های دیگر پوست دارد، ایجاد می شود.

انواع جوش صورت و جوش سر سیاه
جوش سر سیاه چیست؟

جوش چرکی (پاستول)

جوش های چرکی، معمولا دارای برجستگی بزرگ، قرمز و ملتهب هستند که مرکز آنها سفید یا زرد رنگ می باشد. در واقع می توان گفت که پاستول، جوش چرکی التهابی می باشد. جوش های چرکی بیشتر در نواحی قفسه سینه، صورت و کمر ایجاد می شوند و علت به وجود آمدن آنها، آلوده شدن و وجود باکتری در منافذ بسته شده پوست در اثر جمع شدن سلول های ایمنی و باکتری یا تغییرات هورمونی می باشد.

توجه داشته باشید که به هیچ عنوان این جوش ها را دستکاری نکرده یا نترکانید، زیرا با این کار، باکتری و چرک جوش، بر روی سطح پوست گسترش پیدا می کند و سبب تشدید جوش و به وجو آمدن جوش های چرکی بیشتر خواهد شد. همچنین، اگر خودتان جوش های چرکی را تخلیه کنید، جای آنها پس از مدتی تبدیل به زخم و لک های تیره می شود. برای تخلیه و درمان جوش های چرکی پاستول، حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

انواع جوش صورت و بدن
انواع جوش صورت و جوش چرکی

ندول‌ ها

ندول‌ یا جوش‌ های ندولار، به برجستگی‌ های گوشتی، زبر و قرمز رنگی می گویند که عمولا در لایه های زیرین پوست تشکیل می شوند و ملتهب و دردناکند. علت به وجود آمدن ندول ها، باکتری کاتی باکتریوم هست که در پوست تشکیل می شود. ندول ها همیشه با عفونت پوستی همراه هستند و  به همین علت، در شمار جوش های شدید و وخیم قرار می گیرند.

این نوع از جوش ها، می توانند جای جوش، لک و تیرگی نیز روی پوست بر جای بگذارند. بنابراین، برای درمان ندول ها، حتما به پزشک مراجعه کنید تا با روش اصولی درمان شوند و جای جوش بر جای نگذارند.

انواع جوش صورت و آکنه
معرفی جوش های کیستی

کیست پوستی

شدید ترین نوع جوش پوستی، جوش های کیستی هستند که عموما ریشه هورمونی دارند. کیست های پوستی، در اعماق پوست عفونت ایجاد می کنند. ظاهر جوش های کیستی روی پوست، عموما بزرگ، قرمز رنگ، ملتهب و دردناک هستند و چرک زیادی درون آنها وجود دارد. ممکن است جوش های کیستی، یک نوک سفید در مرکز خود داشته باشند.

لازم به ذکر است که برجستگی های کیست از جوش های ندول نرم تر می باشد و علت آن، وجود مقدار زیادی چرک درون این جوش ها است. در صورتی که به صورت غیر اصولی و بدون مراجعه به متخصص این جوش های کیستی را بترکانید، چرک‌های داخل جوش باعث آلودگی پوست اطراف و تشدید آسیب های پوستی می شود.

انواع جوش پوستی
معرفی انواع جوش و آکنه

سخن آخر

جوش و آکنه پوست، انواع مختلفی دارند و اولین قدم برای درمان آنها، شناختن نوع جوش صورت می باشد تا بتوانید روش درمانی مخصوصی را به کار بگیرید. در این مطلب، انواع جوش و آکنه پوستی و جلوه آن روی پوست را توضیح دادیم تا بتوانید نوع جوش پوستی خود را تشخیص بدهید. امیدواریم که پس از خواندن این مقاله، با انواع آکنه ها آشنا شده و از جلوه ظاهری جوش های خود، بتوانید نوع آنها را تشخیص داده و از روش درمانی مناسب استفاده کنید.

شما از کدام نوع جوش پوستی، روی پوستتان دارید؟ روش های درمانی که برای از بین بردن جوش صورت امتحان کرده اید را با ما به اشتراک بگذارید.

5/5 - (2 امتیاز)
جشنواره تخفیفات سیندخت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا