مقالات

درمان آفتاب سوختگی با 16 راهکار ساده و موثر!

درمان آفتاب سوختگی، سبب رفع قرمزی و تاول های پوستی می شود.

آیا از نحوه درمان آفتاب سوختگی اطلاعی دارید؟

جشنواره تخفیفات سین دخت جشنواره تخفیفات سیندخت

آیا می دانید راحت ترین روش های درمان خانگی آفتاب سوختگی کدام اند؟

آفتاب سوختگی معمولا بسیار آزار دهنده و ناراحت کننده است، زیرا فرد علاوه بر داشتن درد، ممکن است دچار تاول و التهاب پوستی نیز بشود. با استفاده از برخی درمان های فوری ساده، به راحتی می توانید از شر این مشکل خلاص شوید. استفاده از کرم های ضد آفتاب در جلوگیری از بروز این مشکل بسیار موثر است.

در ادامه با مجله سین دخت همراه شوید تا به درمان فوری آفتاب سوختگی با راحت ترین روش ها بپردازیم.

 

آفتاب سوختگی چیست؟

آفتاب سوختگی نوعی آسیب پوستی است که به دلیل تماس پوست با اشعه فرابنفش یا همان (UV) به وجود می آید. پوستی که به درجه سوختگی می رسد، حالتی قرمز، سوخته، دردناک، حساس و گرم پیدا می کند.

معمولا پس از گذشت یک هفته فرد همچنان  خارش در ناحیه سوختگی دارد و پس از پوسته پوسته شدن بدن، پوست بهبودی خود را به دست می آورد. استفاده از یک کرم ضد آفتاب مناسب می تواند، از پوست شما در برابر آفتاب محافظت کند و آفتاب سوختگی را به میزان زیادی، کاهش دهد.

درمان آفتاب سوختگی و قرمزی آن
درمان آفتاب سوختگی و قرمزی آن

 

علائم های آفتاب سوختگی شدید

معمولا آفتاب سوختگی، در کمتر از 15 دقیقه اتفاق می افتد و پس از گذشت 30 دقیقه پوست قرمز می شود و این روند 2 الی 6 ساعت طول می کشد. پس از گذشت 6 الی 48 ساعت، درد آغاز می شود و بعد از آن پوسته پوسته شدن پوست و خارش آن آغاز خواهد شد و این رویه تا چند هفته طول می کشد.

 

تشخیص آفتاب سوختگی

اگر به هر دلیلی دچار آفتاب سوختگی خفیفی شدید، لازم نیست تا به پزشک مراجعه کنید. اما اگر علائمتان خیلی شدید بود، حتما نزد پزشک بروید.
پزشک با معاینه کردن پوست شما، راهکارهای لازم را به شما خواهد گفت.

درمان آفتاب سوختگی و پوسته پوسته شدن پوست
درمان آفتاب سوختگی و پوسته پوسته شدن پوست

 

چگونه از بروز آفتاب سوختگی پیشگیری کنیم؟

انجام چندین کار ساده می تواند از بروز آفتاب سوختگی در فرد جلوگیری کند. در ادامه به چند روش موثر برای پیشگیری از این مشکل می پردازیم:

  • زمانی که از خانه بیرون می روید، زیر سایه بنشینید.
  • از کلاه آفتابی استفاده نمایید.
  • برای جلوگیری از چروک دور چشم، از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • سعی کنید در زمان بین 10 صبح تا 4 بعد از ظهر در معرض آفتاب قرار نگیرید.
  • هم در خانه و هم در خارج از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و ضد آفتاب خود را هر دو ساعت یک بار تمدید کنید.
درمان آفتاب سوختگی و استفاده از ضد آفتاب
درمان آفتاب سوختگی و استفاده از ضد آفتاب

 

چگونه آفتاب بگیریم که نسوزیم؟

با رعایت یک سری نکات هنگام آفتاب گرفتن، می توانید از ایجاد آفتاب سوختگی جلوگیری کنید.

  1. استفاده از لوسیون و کرم ضد آفتاب با SPF30 بسیار توصیه می شود.
  2. مصرف خوراکی های بتاکاروتن را فراموش نکنید.
  3. مرتب جا به جا شوید تا همه بدنتان رنگی یکنواخت پیدا کند.
  4. از روغن بدن های حاوی اس پی اف طبیعی استفاده نمایید.
  5. آفتاب گرفتن قبل از ساعت 12 ظهر یا بعد از ساعت 3 بعد از ظهر زمان مناسبی برای جلوگیری از آسیب به پوست و حتی آفتاب سوختگی می باشد.
  6. یکی از مهم ترین نکات، مرطوب نگه داشتن پوست هنگام آفتاب گرفتن است. هنگام آفتاب گرفتن یک آپاش آب در کنار خود بگذارید و هر 3 تا 5 دقیقه روی پوست اسپری نمایید. این کار باعث می شود تا رطوبت پوست حفظ شود و هرگز دچار آفتاب سوختگی نشوید.
  7. خوراکی های حاوی لیکوپن مانند گوجه فرنگی و هندوانه مصرف کنید، زیرا به محافظت از پوست در برابر اشعه خورشید کمک می کند.

حتما بخوانید: چگونه از چروک گردن جلوگیری کنیم؟

درمان فوری آفتاب سوختگی در خانه

در ادامه درمان هایی را به شما پیشنهاد می کنیم که ممکن است کمی عجیب باشد، اما درد ناشی از آفتاب سوختگی را تا حد بسیار زیادی از بین می برد.

استفاده از عسل برای درمان آفتاب سوختگی

عسل طبیعی و ارگانیک، همیشه یک درمان موثر و قطعی برای آفتاب سوختگی و حتی ترمیم بافت پوست به شمار می رود. مطالعات نشان داده است که معمولا عسل، خیلی بهتر از بعضی کرم های آنتی بیوتیک عمل می کند و موجب کاهش عفونت، درمان پوست و کاهش درد خواهد شد.

درمان آفتاب سوختگی با عسل
درمان آفتاب سوختگی با عسل

 

چای بابونه

معمولا چای بابونه برای ریلکس کردن و قبل از خواب مناسب است. از چای بابونه برای درمان سوختگی ناشی از آفتاب نیز استفاده می شود. تنها کافیست که پس از دم کردن چای، اجازه دهید تا چای سرد شود و سپس آن را درون یک کاسه بریزید.

سپس یک تکه پارچه تمیز را به چای سرد شده آغشته کنید و روی محل مورد نظر قرار دهید. توجه داشته باشید که اگر به گرده حساسیت دارید، از این درمان استفاده نکنید، چون احتمال به واکنش آلرژیک به پوست وجود دارد.

نوشیدن مقدار زیادی آب

نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز، می تواند به جبران رطوبت از دست رفته بدن کمک کند. دست کم خوردن 8 لیوان آب در روز، بدن را هیدراته می کند.
خوردن میوه هایی همچون خیار و هندوانه می تواند به آبرسانی بدن کمک کند.

ژل آلوئه ورا و تاثیر آن در درمان آفتاب سوختگی

ژل آلوئه ورا سالیان زیادی است که برای رطوبت رسانی و رفع آفتاب سوختگی، به کار می رود. قرار دادن ژل آلوئه ورا به طور مستقیم بر روی پوست آفتاب سوخته، کاهش سوزش و تسکین فوری التهاب را با خود به همراه دارد.

استفاده از ژل آلوئه ورا در درمان آفتاب سوختگی
استفاده از ژل آلوئه ورا در درمان آفتاب سوختگی

 

خواص روغن نارگیل

زمانی که آفتاب سوختگی، تاول پوستی و سوزش پوستتان کمی بهتر شد، حال می توانید برای بهبود پوست از روغن نارگیل استفاده نمایید. (قبل از زدن روغن به پوست خود، حتما مقداری از آن را روی پوست بدن تست نمایید که حساسیت به آن نداشته باشید)

جوش شیرین

حمام جوش شیرین یک راه موثر برای رطوبت رسانی و درمان پوست آفتاب سوخته به حساب می آید. شاید فکر کنید که استفاده از جوش شیرین، به پوست شما آسیب می زند؛ اما جالب است بدانید که جوش شیرین التهاب و خارش پوست را از بین می برد.

با استفاده از یک الی دو پیمانه جوش شیرین و ترکیب آن با آب ولرم، پوست خود را تا زمانی که آب سرد شود، در یک تشت یا وان حمام بخوابانید.

استفاده از جوش شیرین در درمان آفتاب سوختگی
استفاده از جوش شیرین در درمان آفتاب سوختگی

 

استفاده از مرطوب کننده مناسب

پس از درمان اولیه آفتاب سوختگی، لازم است تا مراقبت های پوستی را در طول روز انجام دهید و برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن پوست، باید از کرم های مرطوب کننده مناسب استفاده نمایید.

از مرطوب کننده های بدون رنگ و رایحه مناسب پوست حساس استفاده نمایید.

استفاده از شیر بر روی پوست

استفاده از شیر سرد بر روی پوست آفتاب سوخته، می تواند خاصیت درمانی روی پوست داشته باشد. PH شیر و چربی آن، برای آفتاب سوختگی بسیار مفید است.

شما می توانید پوست آسیب دیده را در ظرف شیر قرار دهید تا در آن غوطه ور شود. همچنین می توانید یک حوله آغشته شده به شیر سرد را، روی قسمت هایی از پوست که دچار سوختگی شده است، بگذارید.

شیر به دلیل داشتن مقادیر زیادی پروتئین، یک لایه پروتئین روی پوست شما تشکیل می دهد و درد، حساسیت و گرمای آن ناحیه را کم می کند.

حتما بخوانید: رفع چین و چروک صورت با 8 راهکار سریع و اثربخش!

نشاسته ذرت

ابتدا درون یک کاسه، مقداری نشاسته ذرت و آب بریزید و آنها را با هم مخلوط نمایید تا یک خمیر یکدست به وجود بیاید. حال می توانید خمیر به وجود آمده را روی ناحیه سوخته قرار دهید.

خنک نگه داشتن خانه

اگر محیط خانه شما گرم است و احساس گرما می کنید. با روشن کردن پنکه یا کولر، درجه هوای محیط را خنک کنید.

استفاده از یخ

در یک پارچه تمیز نم دار، چند تکه یخ قرار دهید و آن را روی ناحیه آفتاب سوخته بگذارید. به وسیله این کار رگ های خونی به خوبی منقبض می شوند و تورم کاهش پیدا می کند.

درمان آفتاب سوختگی با تکه های یخ
درمان آفتاب سوختگی با تکه های یخ

 

استفاده از سبزیجات یخ زده

برای رفع آفتاب سوختگی می توانید از سبزیجات یخ زده، همانند نخود فرنگی استفاده کنید. نخود فرنگی را روی ناحیه مورد نظر خود بگذارید. البته به یاد داشته باشید که نباید چیزهای یخ زده را به صورت مستقیم بر روی پوست قرار دهید.

ابتدا یک پارچه تمیز را دور بسته نخود فرنگی یخ زده بپیچانید و سپس آن را روی قسمت آسیب دیده بگذارید.

روغن ویتامین E

روغن ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند، التهاب و قرمزی ناشی از آفتاب سوختگی را به حداقل برساند. با قرار دادن روغن ویتامین E روی پوست آسیب دیده، به بهبود و ترمیم پوست خود کمک کنید. گذاشتن روغن ویتامین E بر روی پوستی که پوسته پوسته شده است، بسیار مفید است.

خواص روغن ویتامین E برای درمان آفتاب سوختگی
خواص روغن ویتامین E برای درمان آفتاب سوختگی

 

سیب زمینی پخته

سیب زمینی به دلیل داشتن نشاسته، حرارت و گرما را از پوست بیرون می کند و موجب کاهش درد در ناحیه سوختگی می شود و همچنین به درمان آن کمک خواهد کرد.

ابتدا یک قابلمه را آب کنید و سپس درون آن یک سیب زمینی قرار دهید، سیب زمینی را به صورت آب پز درآورید و سپس گاز را خاموش کنید. آب اضافی قابلمه را دور بیاندازید و سپس صبر کنید تا سیب زمینی خنک شود.

به کمک گوشت کوب، سیب زمینی پوست کنده را له کنید و روی ناحیه ای که آفتاب سوختگی دارد، بگذارید.

استفاده از سیب زمینی برای درمان آفتاب سوختگی
استفاده از سیب زمینی برای درمان آفتاب سوختگی

 

خیار

خیار با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی، موجب کاهش درد خواهد شد. ابتدا یک خیار سایز متوسط و خنک را با پوست در مخلوط کن بریزید و با استفاده از میکسر یک خمیر به دست آورید.

خمیر را روی قسمت مورد نظر بگذارید و به مدت 10 تا 15 دقیقه صبر کنید. سپس آن را از روی پوست پاک کنید و بشویید.

هرگز از صابون استفاده نکنید

صابون به دلیل داشتن خاصیت لایه برداری، می تواند به پوست آفتاب سوخته آسیب برساند. پس هنگام دوش گرفتن بعد از قرار گرفتن در معرض آفتاب، نباید بدن خود را با صابون بشویید. استفاده از شامپو بدن های ملایم بیشتر توصیه می شود.

تاثیر مخرب صابون برای درمان آفتاب سوختگی
تاثیر مخرب صابون برای درمان آفتاب سوختگی

 

سخن آخر

همان طور که گفته شد، آفتاب سوختگی بسیار دردناک و آزار دهنده است. با رعایت نکات گفته شده و پیشگیری از آن، می توانید از بروز این مشکل جلوگیری نمایید.

همچنین در صورت ایجاد آفتاب سوختگی با روش هایی که نام بردیم، به راحتی می توانید درد و التهاب آفتاب سوختگی را درمان کنید. در این مطلب سعی کردیم تا به بررسی درمان فوری آفتاب سوختگی با راحت ترین روش ها بپردازیم.

شما برای درمان آفتاب سوختگی و بهبود آن چه روش دیگری را پیشنهاد می کنید؟

اگر تا به حال دچار آفتاب سوختگی شده اید، تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)
جشنواره بهاری سیندخت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا