مراقبت و بهداشت

دوران پریودی | راهکارهایی فوق العاده برای کاهش درد در دوران پریودی!

با چه روش هایی می توانیم درد دوران قاعدگی را کم کنیم؟

آیا به دنبال راهی برای کاهش درد خود در دوران پریودی هستید؟ آیا می دانید با انجام برخی راهکارها، درد قاعدگی خود را می توانید کاهش دهید؟

جشنواره تخفیفات سین دخت جشنواره تخفیفات سیندخت

همه خانم ها از سن بلوغ، درگیر فرآیندی طبیعی به اسم پریود هستند. قاعدگی یا همان پریود در بیشتر خانم ها با درد شروع می شود. شدت و اوج این مسئله در همه خانم ها یکسان نیست.

با رعایت برخی نکات، به خوبی می توانید از بروز دردهای ناشی از قاعدگی جلوگیری کنید و این دوران را پشت سر بگذارید. در ادامه با مجله سین دخت همراه شوید تا به بررسی راهکارهایی فوق العاده برای کاهش درد در دوران پریودی بپردازیم.

 

درد پریود چیست؟

رحم برای نگه داشتن بچه، هر ماه یک لایه محافظ می سازد و در صورتی که بارداری رخ ندهد، این لایه کم کم ضعیف شده و خون و بافت جایگزین آن می شود. این اتفاق هر 28 روز یک بار انجام می شود که به آن پریود یا قاعدگی می گویند.

رحم برای اینکه این لایه را از بین ببرد، شروع به انقباض خود می کند و این کار سبب بروز درد پریود در فرد می شود. معمولا این درد در قسمت های پایین شکم و کمر احساس می شود و بیشتر خانم ها آن را حس می کنند.

دوران پریودی و درد پریود
دوران پریودی و درد پریود

 

دوران پریودی چند روز است؟

معمولا تعداد روزهای سیکل طبیعی قاعدگی بین 21 تا 35 روز است. همچنین مدت خونریزی افراد 7 روز بوده و میزان متوسط خونریزی در ماه به 20 تا 60 میلی متر می رسد. بهتر است بدانید که فقط دو سوم خانم های بزرگسال دارای سیکل های 21 تا 35 روزه هستند.

 

درد قاعدگی در بارداری

بیشتر اوقات افراد فکر می کنند که دل درد پریودی در دوران بارداری نشانه سقط جنین است. اما بهتر است بدانید که این دل درد در هفته های اول بارداری شایع است و معمولا جای نگرانی نیست.

درد قاعدگی در اوایل بارداری

به دلیل انبساط رحم، کشیدگی رباط ها در اوایل دوران بارداری یعنی 12 هفته اول، ممکن است فرد دچار دل درد پریود شود. همچنین مواردی مانند کشیدگی رباط ها، امکان ابتلا به یبوست، نفخ شکم و تغییرات هورمونی بسیار است.

این دل درد شبیه به سوزش سر دل و دل درد پریودی است که با انقباضات شکمی در ناحیه رحم به وجود می آید. اگر دچار درد خفیفی شدید، با استراحت و خارج شدن باد از شکم، بهبود پیدا می کنید. در ضمن پس از گذشت 12 هفته از بارداری دیگر این مشکل را نخواهید داشت.

درد قاعدگی در دوران پریودی
درد قاعدگی در دوران پریودی

 

بیشتر بخوانید: طرز استفاده از کاپ قاعدگی | معایب و مزایا کاپ قاعدگی!

 

چه عواملی در ایجاد درد دوران پریودی تاثیر گذار است؟

زمانی که دیواره داخلی رحم، منقبض می شود، عروق فشرده می شود و سبب کاهش انتقال اکسیژن خواهد شد. این اتفاق، سبب بروز درد در فرد می شود.

در زمان پریودی، رحم هورمون هایی را که سبب انقباض خود می شوند را به خوبی جمع آوری می کند و هر چه قدر میزان این هورمون ها در بدن بیشتر باشد، درد پریودی نیز در فرد بیشتر خواهد بود. این هورمون ها در بقیه بافت های عضله جمع می شوند و سبب ایجاد استفراغ، تهوع و اسهال خواهند شد.

 

8 روش موثر برای کاهش درد در دوران پریودی

درد پریودی، یکی از عمده مشکلاتی است که برای بسیاری از خانم ها آزار دهنده می باشد. با انجام برخی نکات، به خوبی می توانید این دوران را پشت سر بگذارید.

استفاده از کیسه آب گرم در دوران پریودی

گذاشتن کیسه آب گرم بر روی شکم، می تواند عملی موثر در کاهش درد قائدگی باشد. این کار، دل درد را کم تر می کند و همچنین درد عضلات شکم را بسیار کاهش می دهد.

نوشیدن آب فراوان

نوشیدن آب، در دوران پریودی بسیار لازم است. هر چه قدر، آب بیشتری مصرف کنید، خونریزی و آب موجود در بدن به راحتی خارج می شود. در این دوران حتما 8 تا 10 لیوان آب یا مایعات فراوان بنوشید.

اگر در این دوران دائما بیرون از خانه هستید، یک بطری آب با خود به همراه داشته باشید، زیرا این کار به حفظ آب در بدن به خوبی کمک می کند.

نوشیدن آب فراوان در دوران پریودی
نوشیدن آب فراوان در دوران پریودی

 

انجام ورزش های سبک

ورزش های آسان و راحت، همچون پیاده روی، شنا، تمرینات کششی و یوگا موجب افزایش جریان خون در فرد می شود و میزان دل درد را به خوبی کاهش می دهد.

بی تحرکی و نشستن، می تواند دل درد شما را بدتر کند، به همین دلیل ورزش کردن در این دوران بسیار لازم و ضروری است. انجام رقص به تنهایی یا با دوستان در خانه، می تواند روحیه شما را بالا ببرد و حتی جایگزین مناسبی برای ورزش باشد.

مصرف غذاهای سالم

در دوران قاعدگی چی بخوریم؟

  • میوه جات و سبزیجات تازه
  • اسیدهای چرب امگا 3 (ماهی سالمون، گردو، روغن سویا)
  • آهن (اسفناج، شکلات تلخ، تخم مرغ)

 

برای کاهش درد در دوران پریودی، لازم است تا از سبزیجات و میوه جات تازه استفاده کنید. لازم است تا حداقل 5 وعده میوه و سبزیجات مصرف نمایید. از خوردن غذاهای آماده، مواد غذایی شور و شکلات دوری کنید.

بهترین گزینه برای میان وعده، استفاده از سیب با کره بادام زمینی، هویج با حمص و اسموتی ها می باشد. سبزیجات و میوه ها دارای مقادیر زیادی آب هستند که مصرف آنها می تواند آب بدن را به خوبی تامین کند.

عدم مصرف کافئین در دوران پریودی

مصرف کافئین سبب نفخ و درد شکم می شود و استفاده از آن سبب ایجاد افزایش درد در این دوران خواهد شد. کافئین در قهوه، چای و حتی نوشیدنی های گازدار و همچنین شکلات یافت می شود.

در عوض استفاده از دمنوش های گیاهی، زنجبیل و آب فراوان گزینه مناسبی است. اگر علاقه زیادی به شکلات دارید، می توانید شکلات تلخ را جایگزین شکلات شیرین نمایید.

مصرف نکردن کافئین در دوران پریودی
مصرف نکردن کافئین در دوران پریودی

 

خواب کافی

در سنین نوجوانی لازم است تا فرد به مدت 8 تا 9 ساعت بخوابد. به همین دلیل خواب کافی می تواند موجب سرحال شدن شما شود.

یادداشت کردن زمان پریودی

بهتر است زمان پریود خود را یادداشت کنید. این کار سبب می شود تا ماه بعد قبل از دوران پریودی، نکات لازم را رعایت کنید تا درد کم تری داشته باشید.

لازم است تا تاریخ شروع و اتمام را بنویسید و همچنین میزان و شدت قاعدگی خود را در نظر بگیرید تا به یک الگو مناسب دست پیدا کنید و خود را برای ماه آینده آماده کنید.

نوار بهداشتی مناسب و استاندارد در هنگام ورزش

در هنگام ورزش، چون فرد تحرک و فعالیت زیادی دارد، باعث می شود تا میزان خونریزی بیشتری را تجربه کند. در نزدیک دوران پریودی، از نوارهای کوچک و نازک، استفاده کنید. اگر فعالیت بدنی شما در این دوران زیاد است، می تواند از تامپون نیز استفاده نمایید.

برای حفظ بهداشت و سلامت دستگاه تناسلی خود، می توانید از نوارهای کم جذب استفاده کرده و هر 4 تا 8 ساعت نوار بهداشتی خود را تعویض نمایید. اکثر خانم ها در این دوران نوار بهداشتی های مختلفی را امتحان می کنند تا به یک محصول مناسب دست پیدا کنند.

با رعایت نکات بهداشتی می توانید به فعالیت بدنی و انجام ورزش بپردازید و این دوره را پشت سر بگذارید.

استفاده از نوار بهداشتی و تامپون های با کیفیت در دوران پریودی
استفاده از نوار بهداشتی و تامپون های با کیفیت در دوران پریودی

 

حتما بخوانید: محصولات بهداشتی سلولزی چیست؟ (راهنمای خرید انواع محصولات سلولزی)

برای درد قاعدگی چه قرصی بخوریم؟

در این دوران ممکن است با دل درد و کمر درد مواجه شوید. اگر درد شما خیلی شدید بود و بیشتر از دو روز طول کشید، لازم است تا با پزشک زنان مشورت کنید.

  • قرص ایپوپروفن

این دارو با خاصیت ضد التهابی، برای کاهش درد پریودی گزینه فوق العاده ای است. ایپوپروفن یک مسکن مناسب و قوی برای کاهش درد است.

از مصرف زیاد از حد و بی رویه این محصول بپرهیزید، زیرا استفاده زیادی از آن سبب ایجاد زخم معده و همچنین سکته مغزی می شود.

  • مصرف ناپروکسن
  • نوافن
  • سلکوکسیب
  • آسپرین
مصرف قرص های مسکن برای کاهش درد دوران پریودی
مصرف قرص های مسکن برای کاهش درد دوران پریودی

 

سوالات متداول

آیا در دوران قاعدگی می توانیم ورزش های سنگین انجام دهیم؟

انجام فعالیت های فیزیکی شدید بدن موجب، بروز خونریزی شدید در این دوران خواهد شد که در پزشکی به آن آمنوره می گویند. ورزش هایی مانند دو و میدانی، باله، ژیمناستیک و اسکیت سطح انرژی فرد را کاهش می دهد.

آیا در دوران پریودی می توان از محصولات لبنی استفاده کرد؟

خیر. استفاده از لبنیات در این دوران باید قطع شود، زیرا موجب درد در قسمت زیر شکم می شوند. قبل از شروع دوره پریودی نیز از مصرف این محصولات خودداری کنید.

آیا مردان هم پریود می شوند؟

بله. این موضوع ربطی به سن ندارد. همه آقایان، چه مجرد و چه متاهل، پریود می شوند و هیچ تفاوتی بین آنها نیست. اما پسرها به دلیل تغییرات هورمونی که در دوران بلوغ برایشان اتفاق می افتد، بیشتر تغییرات هورمونی را تجربه می کنند.

 

سخن آخر

همان طور که گفته شد، برای کاهش دردهای دوران پریودی لازم است تا قبل از شروع عادت ماهیانه، از غذاهای سالم و طبیعی استفاده کنید و مصرف لبنیات و نمک را کنار بگذارید.

همچنین توجه به بهداشت قاعدگی نیز بسیار مهم است و انتخاب یک نوار بهداشتی مناسب و مرغوب تاثیر زیادی در ایجاد احساس راحتی برای شما دارد. با رعایت نکات کاربردی گفته شده، می توانید تا حدودی درد را کاهش دهید. امیدواریم که پس از خواندن این مقاله، بتوانید با راهکارهای ارائه شده، درد دوران پریودی خود را کاهش دهید.

شما چه راهکار دیگری برای درمان درد پریودی پیشنهاد می کنید؟ 

3/5 - (2 امتیاز)
جشنواره بهاری سیندخت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا