مقالات

روتین پوستی آقایان در چند مرحله ساده

مراحل مهم در مراقبت از پوست مردان!

روتین پوستی آقایان شامل چه مواردی است‌؟ پوست به دلیل عوامل مختلف مانند آلودگی های محیطی، عوامل ژنتیکی، افزایش سن و بیماری های زمینه ای در معرض آسیب و چین و چروک قرار دارد. برای کاهش روند پیری پوست، جلوگیری از جوش و آکنه و تیرگی و کدری پوست لازم است از پوستمان مراقبت کنیم.

جشنواره تخفیفات سین دخت جشنواره تخفیفات سیندخت

در این مقاله از مجله سین دخت می خواهیم چند راهکار ساده برای روتین پوستی آقایان را با شما در میان بگذاریم. با سین دخت همراه باشید.

مشخص کردن نوع پوست

روتین مراقبت از پوست آقایان با شناسایی جنس و نوع پوست آغاز می شود. اما چطور نوع پوست خود را مشخص کنیم؟ در ادامه، روش آسان برای شناخت نوع پوست را در اختیارتان قرار دهیم.

انواع پوست شامل موارد زیر می شود:

پوست معمولی یا نرمال

این نوع از پوست اغلب چرب نیست، خشک یا تحریک نمی شود و به ندرت جوش یا آکنه می زند.

پوست حساس و خشک

پوست خشک اغلب خشک یا سفت است و به آسانی تحریک می شود.

پوست مختلط

پوست این افراد هم چرب و هم خشک است؛ یعنی در بخشی از پوست احساس خشکی و کشیدگی دارند و بخش دیگر پوستشان چرب و مستعد آکنه است.

پوست چرب

این نوع پوست اغلب آکنه و جوش می زند و حالتی براق و چرب دارد. یک روش آسان تر برای شناخت پوست چرب این است که افراد دارای پوست چرب اغلب موهایشان نیز چرب است و هر روز یا با فاصله زمانی کم باید به حمام بروند؛ چراکه موهایشان به سرعت چرب می شود. همچنین، اغلب مشکلات پوستی مانند جوش و آکنه دارند.

صورت خود را هر روز و بعد از ورزش با شوینده مناسب بشویید.

پاکسازی صورت در روتین مراقبتی پوست آقایان از مهم ترین مراحل است. پوست، در طول روز، در معرض انواع آلودگی قرار دارد. همین امر موجب می شود سبوم روی پوست ایجاد شود. شاید بپرسید چه موقع صورتم را بشویم؟ توصیه می کنیم روزی یک بار صورت خود را پیش از خواب بشویید. یادتان باشد شستن بیش از حد پوست صورت نیز موجب آسیب به پوست می شود.

شستن پوست صورت کمک می کند پوستتان تازگی و طراوت خود را حفظ کند و ناخالصی ها و آلودگی های محیط از روی پوستتان پاک شود و پوست بر اثر باز شدن منافذ پوستی تنفس کند.

چطور پوست صورتم را بشویم؟

اکنون که نوع پوست خود را شناختید، می توانید به راحتی از شوینده مناسب پوستتان استفاده کنید. توصیه می کنیم حتماً این موضوع را جدی بگیرید و در خرید شوینده مناسب صورت خود دقت کنید.

این روزها انواع ژل های شستشو در بازار وجود دارد، در میان برندهای معتبر بهتر است؛ مثلاً اگر پوستتان چرب است، ژل شستشوی صورت مخصوص پوست چرب را خریداری نمایید و روزانه یک مرتبه صورت خود را با این ژل شستشو بشویید.

ژل شستشوی صورت مناسب پوست چرب کمک می کند چربی پوستتان کنترل شود و از بروز آکنه به میزان زیادی جلوگیری می کند. اگر پوستتان خشک است، ژل شستشوی صورت مناسب پوست خشک اجازه نمی دهد ضمن فرایند پاک سازی پوست، به خشکی پوست دچار شوید.

نحوه شستشوی صورت

ابتدا صورتتان را با آب مرطوب نمایید. سپس به میزان لازم از ژل شستشوی صورت بردارید، روی نواحی مختلف صورت بزنید و به شکل دورانی روی صورت پخش کنید تا به خوبی پوستتان پاکسازی شود. این کار را به آرامی انجام دهید تا پوست آسیب نبیند. بعد از 3 دقیقه، صورتتان رت با آب ولرم و مایل به سرد بشویید. هرگز پوستتان را با آب داغ نشویید. پس از شستن صورت، با حوله نرم به آرامی صورتتان را خشک کنید تا پوستتان چروک نشود.

هرگز صورتتان را با هر نوعی از شوینده یا صابون نشویید؛ چراکه ترکیبات به کار رفته در هر شوینده ای برای پوست مناسب نیست و به آکنه، خشکی پوست و ایجاد لک های پوستی منجر می شود. همان طور که گفتیم ژل شستشوی مناسب نوع پوست صورتتان می تواند بهترین انتخاب باشد!

صورتتان را بیش از 2 بار در طول روز نشویید؛ زیرا شستشوی زیاد پوست می تواند غدد سبوم (غدد ایجاد کننده چربی طبیعی و مورد نیاز پوست) روغن و چربی اضافی تولید کنند. درنتیجه، پوستتان دچار آکنه شود یا بیش از حد خشک و سفت گردد.

اکثر آقایان به تونر نیاز ندارند. تونر موجب تعادل در PH پوست می شود. این در حالی است که پوست مردان به شکل طبیعی می تواند PH خود را تنظیم کند. اگر برای شستن صورت فقط از شوینده مناسب نوع پوست خود استفاده نمایید، دیگر به تونر نیاز ندارید.

روتین مراقبتی پوست آقایان
هنگام شستشوی پوست هرگز از آب داغ استفاده نکنید!

روزانه پوست خود را آبرسانی کنید.

یکی دیگر از مراحل مهم روتین مراقبتی پوست آقایان، استفاده از آبرسان ها و مرطوب کننده هاست. این موضوع به خصوص در فصل های سرد سال، پس از هر بار شستشو و با افزایش سن، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

فواید مرطوب کننده ها

مرطوب کننده ها و آبرسان ها با رساندن رطوبت لازم به پوست و همین طور مواد مغذی کمک می کنند، رطوبت از دست رفته بر اثر شستشو و لایه برداری به پوست بازگردد. مرطوب کننده ها با ایجاد لایه محافظتی روی پوست موجب جلوگیری از بسته شدن منافذ پوست می شوند و از پوست در مقابل باکتری های مضر مراقبت می کنند. مرطوب کننده ها سبب شادابی و جوانسازی پوست می شوند و از خاصیت ضد پیری بهره مند هستند.

روتین مراقبتی پوست مردان
آبرسانی و استفاده از مرطوب کننده یکی از مهم ترین مراحل روتین پوستی آقایان

 

بعد از شستن صورت با فیس واش یا ژل شستشوی صورت مناسب پوست بهتر است از یک مرطوب کننده مناسب پوستتان استفاده نمایید. پیشنهاد می کنیم مرطوب کننده پوست درماتیپیک یا ویتالیر را انتخاب کنید. این دو برند از برندهای معتبر و مورد تأیید پزشکان پوست و مو هستند.

می توانید متناسب با پوست خود (چرب، مختلط، معمولی یا خشک) کرم مرطوب کننده خریداری نمایید و به کمک آن صورت خود را پس از شستشو مرطوب کنید. البته اگر در طول روز باز هم احساس خشکی روی پوستتان داشتید،‌ می توانید از کرم مرطوب کننده استفاده نمایید تا پوستتان چروک خورده و سفت نشود!

 فرایند آبرسانی پوست در روتین پوستی آقایان بسیار مهم است. دهیدراته یا کم آب شدن پوست می تواند به ترشح بیش از حد چربی پوست، ایجاد جوش و آکنه، چروک پوستی و سفت شدن پوست منجر شود.

 

به تکنیک های اصلاح یا شیو کردن توجه نمایید.

برای برخی از مردان استفاده از تیغ های چند تیغه می تواند خیلی خوب کار کند یا بسیار نزدیک به پوستتان را بتراشد. اگر اغلب دچار سوزش بر اثر تیغ زدن و التهاب می شوید، بهتر است از تیغ های دارای یک یا دو تیغه استفاده نمایید.

هنگام شیو نیز به آرامی شیو کنید و از شیو کردن محکم و سریع بپرهیزید. حتماً پوست خود را پیش از شیو کردن مرطوب کنید و از کرم اصلاح مرطوب کننده استفاده نمایید. در جهت رشد موها شیو کنید. پس از هر بار کشیدن تیغ روی صورت، تیغ را بشویید و پس از هفت بار بهتر است تیغ خود را عوض کنید تا سوزش پوست کاهش پیدا کند. استفاده از افترشیو را فراموش نکنید.

روتین مراقبتی پوست آقایان
استفاده از کرم مرطوب کننده مخصوص اصلاح و افترشیو را فراموش نکنید!

به طور مرتب، پوست خود را چک کنید!

خال ها یا لک هایی که تغییر رنگ، خارش یا خونریزی دارند، اغلب نشانه های هشداردهنده اولیه برای سرطان پوست محسوب می شوند. در صورت مشاهده علائم مشکوک توصیه می کنیم به متخصص پوست مراجعه نمایید.

مردان بالای 50 سال اغلب بیشتر نسبت به دیگر آقایان در معرض ابتلا به ملانوم، خطرناک ترین نوع سرطان پوست هستند. البته تشخیص زودهنگام سرطان پوست به درمان سریع و آسان این بیماری کمک می کند.

روتین مراقبت از پوست مردان
بررسی روزانه پوست و هرنوع علائم مشکوک در روتین پوستی آقایان!

 

لایه برداری پوست آقایان

در شمار روتین مراقبتی پوست آقایان، لایه برداری نیز وجود دارد تا سلول های مرده پوست، چربی و گرد و خاک اضافی پوست از بین برود. یک محصول لایه بردار پوست صورت می تواند وارد منافذ پوست شود و به طور عمقی، پوست را پاک کند.

لایه برداری پوست
روتین پوستی آقایان و استفاده از ماسک لایه بردار

 

لایه برداری پوست آقایان موجب حفظ سلامت پوست، پیشگیری از ایجاد مشکلات پوستی مانند جوش های سرسیاه و لکه های کیستیک می شود.
می توانید از یک اسکراب برای لایه برداری استفاده نمایید. پیشنهاد ما استفاده از ماسک های برند هدی بیوتی و اسکراب های سینت ایوز است. البته می توانید ماسک خانگی سدر و ماست را نیز امتحان کنید!

کافی است کمی ماست کم چرب را با مقداری پودر گیاه سدر ترکیب نمایید. زمانی که ماسک روی پوست خشک شد، به آرامی با آب بشویید. ماسک خاک رس نیز می تواند اثربخش باشد. برای درست کردن ماسک خاک رس بهتر است یک قاشق غذاخوری خاک رس قهوه ای را با یک عدد سفیده تخم مرغ مخلوط نمایید. سپس با کمک قلم مو به صورت بزنید.

یادتان باشد باید ماسک را از سمت پایین به بالا بزنید تا پوست صورت دچار افتادگی نشود. پس از خشک شدن با آب ولرم مایل به سرد به خوبی بشویید. پس از شستن اسکراب یا ماسک نیز استفاده از کرم مرطوب کننده را فراموش نکنید.

ماسک برای لایه برداری پوست آقایان
روتین پوستی آقایان با ماسک خاک رس

 

 کرم دور چشم را فراموش نکنید!

پوست اطراف چشم بسیار حساس و نازک است. همین امر موجب می شود اهمیت مراقبت از پوست اطراف چشم بیشتر شود. توصیه می کنیم از کرم دور چشم حاوی ضد آفتاب استفاده نمایید تا اگر در مقابل آفتاب قرار گرفتید از پوستتان محافظت کند.

کرم دور چشم با آبرسانی و رساندن مواد مغذی کمک می کند پوست اطراف چشم چروک نشود و شکل افتاده پیدا نکند. همچنین، اگر تیرگی و پف چشم دارید، استفاده از کرم دور چشم خوب می تواند به میزان زیادی این مشکل را رفع کند.

البته اگر میزان گودی یا سیاهی اطراف چشمانتان بسیار زیاد است، پیشنهاد می کنیم نزد متخصص پوست بروید و با تزریق فیلر علاوه بر آبرسانی و تقویت پوست دور چشم، به خوبی سیاهی و تورفتگی اطراف چشمانتان رفع شود.

سلامت مردان و استفاده از کرم دور چشم
روتین پوستی آقایان و توجه به پوست اطراف چشم

 

علت خشکی پوست خود را مشخص و رفع نمایید.

خشکی پوست به دلایل مختلف ایجاد می شد؛ برای مثال، شروع فصل سرد سال، افزایش سن، شستشوی زیاد، عوامل ژنتیکی و بیماری های زمینه ای مثل دیابت! اما چطور خشکی پوست آقایان را برطرف کنیم؟ در ادامه، چند راهکار ساده برای رفع خشکی پوست آقایان را لیست می کنیم:

  • با آب داغ پوستتان را نشویید.
  • از شوینده های حاوی گیلیسیرن و نرم کننده استفاده کنید.
  • حتماً پس از شستشوی پوست، مرطوب کننده بزنید.
  • در فصل های سرد سال، در اتاق خوابتان بخور قرار دهید تا آبرسانی به پوست بیشتر شود.
  • در طول روز با مصرف آب از کم آبی بدن جلوگیری نمایید.
  • حتماً از افترشیو بعد از هر بار شیو کردن استفاده کنید.

پیش از بیرون رفتن کرم ضد آفتاب بزنید.

نور خوشید می تواند به پوست آسیب بزند و موجب ایجاد لک، چین و چروک و سرطان پوست شود. توصیه می کنیم 30 دقیقه پیش از قرار گرفتن در معرض نور خورشید حتماً به پوست خود کرم ضد آفتاب بزنید تا از آفتاب سوختگی و آسیب های ناشی از نور مضر خورشید در امان بمانید.

استفاده از کرم ضد آفتاب در روتین پوستی آقایان
استفاده از کرم ضد آفتاب را پیش از خارج شدن از منزل فراموش نکنید.

 

نکته آخر

روتین پوستی آقایان در یک نگاه شامل موارد مهم مثل شوینده مناسب پوست، نرم کننده و مروطب کننده پوست، لایه برداری ملایم، استفاده از کرم اصلاح و افترشیو، توجه به علائم یا لک و خال های مشکوک و استفاده از کرم ضد آفتاب است. در این مطلب تلاش کردیم برای حفظ سلام مردان یک روتین مراقبتی پوست آقایان ساده و ضروری را در اختیارتان قرار دهیم. به کمک لیست پیش رو می توانید از پوست خود مراقبت کنید و از بیماری های احتمالی، پیری و افتادگی، تیرگی و ایجاد جوش و لک های پوستی جلوگیری نمایید. لطفا نظرتان را زیر این پست بنویسید. شما چه موردی به این فهرست روتین مراقبتی پوست آقایان اضافه می کنید؟

5/5 - (1 امتیاز)
جشنواره بهاری سیندخت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا