آموزشمراقبت و بهداشتمقالات

کراتین مو در منزل (هرآنچه باید بدانید!)

کراتینه مو چیست؟ چطور کراتین مو را در منزل انجام دهیم؟

کراتینه مو چیست؟ درباره کراتین مو چه می دانید؟ هیچ فردی دوست ندارد موهایی آسیب دیده و وز داشته باشد! همین امر موجب شده بسیاری از افراد از روش های درمانی برای رفع آسیب و وز بودن مو استفاده کنند تا موهایی صاف، درخشان و خوش حالت داشته باشند. اگر می خواهید درباره کراتین مو (کراتینه کردن مو) بیشتر بدانید، با مراحل آموزش گام به گام کراتین مو در منزل آشنا شوید، با سین دخت همراه باشید تا اطلاعاتی جامع در مورد کراتین مو در اختیار شما همراهان همیشگی سین دخت قرار دهیم.

جشنواره تخفیفات سین دخت جشنواره تخفیفات سیندخت
کراتین مو
تصویر صاف شدن مو بعد از کراتین مو

کراتین مو یا کراتینه کردن مو چیست؟

کراتین، درحقیقت، نوعی پروتئین است که به طور طبیعی در مو، پوست و ناخن وجود دارد. وجود کراتین موجب حفظ سلامت و پیشگیری از شکنندگی ناخن، مو و پوست می شود. کراتین مو یا کراتینه مو روشی است که در آن با افزودن کراتین و مواد تقویت کننده به مو سبب ایجاد شادابی و درخشندگی می شوند. منافذ مو به کمک کراتینه کردن مو با پروتئین های لازم و کراتین پر می شود. درنتیجه، موهایی نرم و صاف خواهید داشت.

درحقیقت، پروتئین موجود در مو کمک می کند موهایتان شکننده نشود. اما به تدریج میزان پروتئین مو بر اثر سبک زندگی،‌ نور خورشید و مواد شیمیایی کاهش می یابد. درنتیجه، ‌موهایتان کم کم شادابی شان را از دست می دهند و می گوییم زبر شده اند.

کراتینه مو یا کراتین مو روشی مرسوم برای درمان موهای آسیب دیده محسوب می شود. بر اثر کراتینه کردن مو، موهای مجعد و وز به موهایی درخشان و نرم تبدیل می شود. منافذ مو به کمک کراتینه کردن مو با پروتئین های لازم و کراتین پر می شود. درنتیجه، موهایی نرم و صاف خواهید داشت. کراتینه مو راهکاری مؤثر و پرطرفدار برای ابریشمی و نرم کردن مو است که برای بازسازی موهای خانم ها و آقایان به کار می رود. البته این روش به طور دائمی نیست و اغلب دو تا سه ماه روی مو اثر خود را دارد و پس از آن باید دوباره تکرار شود.

کراتینه مو چه فرقی با ریلکسر شیمیایی دارد؟

ازآنجاکه مواد به کار رفته در هردو روش متفاوت است، باید منتظر نتایج مختلف باشیم. ریلکسرهای شیمیایی با شکستن ساقه مو سبب بازسازی موها می شوند؛ بنابراین، موها را صاف ولی ضعیف تر می کنند و نتیجه ای دائمی دارند. اما اثر کراتین مو حدود چند ماه است و به مرور، پروتئین هایی که به مو تزریق شده اند، با شستشو از بین می روند.

کراتین مو
کراتین مو مناسب موهای رنگ شده نیست؛‌چراکه به موهایتان آسیب می زند!

 

روش کراتینه مو (آموزش کامل و گام به گام)

اغلب کراتینه مو حدود 2 تا 3 ساعت زمان می برد! برای کراتینه کردن می توانید محصول مناسب کراتین مو را از فروشگاه خریداری نمایید. در توضیحات محصول می توانید دستور العمل آن را مطالعه نمایید. درکل، 3 محصول برای کراتینه مو نیاز دارید:

  1. شامپوی پیش از کراتین مو: این شامپو حاوی ماده ای قلیایی است. به کمک این شامپو ابتدا فولیکول های مو باز می شود.
  2. مواد اصلی مخصوص کراتین: پس از زدن شامپو، کاده اصلی کراتین به موها زده می شود.
  3. شامپوی پس از کراتین: این شامپو باید 3 تا 5 روز پس از کراتینه مو به موها در حمام زده شود.
    کراتین مو
    تصویر محصولات لازم برای کراتین مو

مراحل کراتین مو

  1. برای کراتینه مو خانگی، ابتدا موهایتان را با شامپوی پیش از کراتین بشویید. بعد آبکشی کنید.
    کراتین  مو
    شستن مو با شامپوی پیش از کراتین مو
  2. موهایتان را به طور کامل خشک نکنید. اجازه دهید تا حدود 20 درصد رطوبت مو باقی بماند.
  3. کراتین را در ظرف غیرفلزی رنگ بریزید. فرچه رنگ نازک، نرم و با کیفیت بردارید و به کمک آن مانند رنگ مو به موهایتان از مواد کراتین بزنید.
  4. نباید کراتین را به ریشه مو و پوست سر بزنید. لایه های مو را نازک و کم انتخاب نماییید و کراتین بزنید.
    کراتین مو
    موهایتان را لایه لایه کنید و مانند رنگ مو به موهایتان از مواد کراتین مو بزنید.
  5. 20 دقیقه صبر نمایید تا مواد کراتینه روی ساقه مو به خوبی عمل کنند.
  6. اکنون در این مرحله از کراتین مو، با اتو مو سرامیکی و با درجه حرارت 200 تا 210 به خوبی لایه لایه موهایتان را اتو بکشید. هردفعه که اتو می کشید، از موهایتان بخار بلند می شود که طبیعی است.
  7. بهتر است اتوکشی را تا زمانی ادامه دهید که بخار از مو بلند نشود.
    روش کراتین مو
    اتو کشیدن مو از مهم ترین بخش های کراتین مو
  8. تا 3 روز نباید به حمام بروید. همچنین، موهایتان را نبندید. توصیه می کنیم تا 3 روز از خانه بیرون نروید که مجبور نشوید شال یا روسری سر کنید. اجازه دهید موها آزاد باشند. این مرحله از آموزش گام به گام کراتینه مو بسیار ماهمی دارد.
  9. در طول این 3 روز موهایتان را با حرارت ملایم اتو به خوبی اتو بکشید. از هیچ ماده دیگری مثل سرم مو و تافت به موهایتان نزنید.
  10. بعد از 3 روز می توانید با شامپوی پس از کراتین موهایتان را بشویید. اگر از شامپوی بعد از کراتینه چیزی باقی ماند می توانید در حمام های بعدی از آن استفاده کنید.
  11. تا 15 روز نباید موهایتان را دکلره یا رنگ نمایید. مراقبت های پس از کراتینه مو مانند استفاده ار ماسک موهای کراتینه و شامپو بدون سولفات را فراموش نکنید تا موهایی صاف و ابریشمی داششته باشید.

کراتین مو پسرانه

آقایان نیز می توانند موهایشان را کراتینه کنند. فقط هنگام اتو کشیدن مو توصیه می کنیم درجه حرارت را روی 200 تنظیم کنند؛ چراکه مقاومت موهای مردان از خانم ها کمتر است.

کراتین مو پسرانه
قبل و بعد از کراتین مو پسرانه

آیا کراتین مو ضرر دارد؟

فرمالدهید ماده ای سرطان زا محسوب می شود. اگرچه میزان فرمالدهید موجود در کراتین مو کم است،‌ اما با وجود این،‌ توصیه می کنیم از مواد بدون فرمالدهید استفاده نمایید. اگر موهایتان را دکلره یا رنگ کرده اید، کراتین مو انجام ندهید و به جای آن سراغ روش های دیگر مانند پروتئینه مو بروید؛ چراکه کراتین مو رنگ شده می تواند موهایتان را از بین ببرد و آسیب جدی به مو بزند. یادتان باشد کیفیت مواد کراتین مو نیز بسیار مهم است و در نتیجه نهایی و بر حفظ سلامت موهایتان اثرگذار است.

فواید کراتینه مو

  •  برای همه نوع مو مناسب است.
  • به موهایتان آسیب نمی زند.
  • بعد از کراتینه کردن، موهایتان به راحتی حالت می گیرد.
  • هرچقدر هم موهایتان فر و وز باشد،‌ با کراتینه کردن نرم و صاف می شود.
  • ساختار مو کیفیت پیدا می کند و براق و درخشان می شود.
  • عوارض جانبی برای کراتینه کردن مو گزارش نشده است.
  • هم زنان و هم مردان می توانند موهای خود را کراتینه کنند.
  • مو تقویت می شود. درنتیجه،‌ موهایتان ظاهری جذاب تر و سالم تر دارد.

نکات مراقبتی پس از کراتینه کردن مو

کراتینه مو اغلب تا چند ماه باقی می ماند. برای گرفتن نتیجه بهتر از کراتینه مو و دوام بیشتر آن بهتر است نکات مراقبتی بعد از کراتینه مو را رعایت کنید:

  • ماسک و شامپو مناسب کراتین مو (شامپو بدون سولفات) استفاده کنید.
  • دکلره نکنید؛ چراکه دکلره کردن موجب از بین رفتن کراتین مو می شود.
  • کلر موجود در آب استخر، کراتین مو را از بین می برد.
  • زمانی که موهایتان خیس است، آن را نبافید یا حالت ندهید.

 

بیشتر بخوانید:

درمان ریزش مو با رعایت چند راهکار مهم

رنگ کردن مو در خانه به طور حرفه ای و ساده

نکته آخر در آموزش کراتینه مو

کراتینه کردن مو در منزل را به کمک دوست خود انجام دهید؛ چراکه مانند رنگ کردن مو به کمک نیاز دارید و بهتر است دوست شما مواد کراتینه را به دقت به موهایتان بزند و در مراحل کراتینه مو کمکتان کند. اتو کردن مو وتفکیک موها در فرایند کراتینه مو بهتر است با همراهی فرد دیگری انجام گیرد تا نتیجه کار عالی شود. حتماً یادتان باشد پیش از شروع کردن کراتینه مو به بروشور محصول مراجعه کنید و دستور روی محصول را مطالعه نمایید.

کراتین یا کراتینه کردن مو یکی از روش های مرسوم و رایج برای صاف و نرم کردن موهاست. در این بخش تلاش کردیم راهنمایی جامع برای کراتینه کردن مو در اختیارتان قرار دهیم. توصیه می کنیم حتماً از مواد کراتین مرغوب،‌ اصل و مناست استفاده کنید؛‌ چراکه با وجود نتیجه عالی کراتینه کردن مو،‌ اگر کراتین مو به درستی انجام نگیرد یا با مواد نامناسب صورت گیرد، می تواند به ریزش مو و آسیب جدی به مو منجر شود. شما موهایتان را کراتینه کرده اید؟‌ لطفاً‌ تجربه خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

3.4/5 - (5 امتیاز)
جشنواره بهاری سیندخت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا