مقالات

افزایش رشد مو | چگونه سرعت رشد موها را بیشتر کنیم؟

رشد سریع مو با 10 روش ساده و اثرگذار!

چه روش هایی موجب رشد سریع و مجدد موها می شود؟ در این بخش از مجله سین دخت می خواهیم عوامل مهم در افزایش رشد موها را بررسی کنیم و در اختیارتان قرار دهیم.

جشنواره تخفیفات سین دخت جشنواره تخفیفات سیندخت

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما رشد سریع موها امکان پذیر است. اما به شرط آنکه عوامل اثرگذار در رشد موها بدانیم و تلاش کنیم برای رشد سریع مو از این علت ها غافل نشویم!

چطور موها رشد می کنند؟

ژنتیک در رشد سریع مو نقش دارد. با وجود این، عوامل دیگری نیز در شد مو دخیل هستند. اگرچه معجون جادویی برای رشد سریع مو وجود ندارد، اقداماتی هست که می توانید با توجه و انجام دادن آنها رشد موهایتان را افزایش دهید و از شکستن موهایتان جلوگیری کنید.

بیایید باهم به 15 نکته نگاه کنیم که می تواند به رشد سریع مو کمک کند!

از رژیم های محدود و سخت غذایی اجتناب کنید!

دکتر لیندسی بوردون، استادیار پوست در دانشگاه کلمبیا و متخصص پوست، معتقد است ما نمی توانیم تمام عوامل اثرگذار در رشد موهایمان را کنترل کنیم، اما مواردی وجود دارد که رشد مو را مختل می کند و سبب افزایش ریزش مو می شود. ما می توانیم با شناخت این پارامترها از آنها دوری کنیم.

دکتر بوردون تأکید می کند:
«رژیم غذایی محدود می تواند مواد غذایی و منابع مغذی لازم برای رشد مو را کاهش دهد. ازآنجایی که رشد مو نسبت به دیگر عملکردهای بدن، کمتر اولویت دارد، وقتی رژیم غذایی شما محدود می شود، بدن تحت استرس ناشی از رژیم غذایی محدودکننده قرار می گیرد. درنتیجه، موجب توقف رشد موها می شود. حتی اگر رژیم غذایی سالم را از سر بگیرید، ریزش مو اغلب تا چند ماه ادامه دارد.»

براساس نتایج تحقیقات یک منبع معتبر در سال 2017، کمبود و کاهش مواد مغذی لازم برای ساختار مو می تواند بر رشد مو اثر منفی بگذارد. کاهش وزن ناگهانی موجب ریزش موقت مو می شود که «تلوژن افلوویوم» TE نامیده می شود یا آلوپسی منتشر به علت کمبود نیاسین.

افزایش رشد مو
کمبود مواد غذایی لازم برای مو مثل پروتئین، ویتامین و روی از رشد سریع مو جلوگیری می کند و موجب ریزش مو می شود.

مقدار پروتئین مصرفی روزانه خود را بررسی کنید

دکتر بوردون می گوید: «اگر به طور مداوم رژیم محدودکننده داشته باشید (مثل رژیم ها سخت کاهش وزن)، به ریزش مو دچار می شوید. رژیم متعادل غذایی شامل میزان مشخصی از پروتئین است. درکل، توصیه می شود 50 گرم یا بیشتر از پروتئین در رژیم روزانه وجود داشته باشد.

 

محصولات دارای کافئین را فراموش نکنید

همه می دانیم کافئین انرژی بدن را بیشتر می کند و استفاده موضعی از کافئین نشان داده است که رشد مو را افزایش می دهد.
براساس پژوهش ها، کافئین محصولات موضعی مثل نرم کننده ها و شامپوها می تواند به میزان اثربخشی داروهای ریزش مو از ریزش موهایتان جلوگیری کند و سرعت رشد مو را افزایش دهد. کافئین می تواند با تکثیر سلول ها و تحریک متابولیسم سبب افزایش رشد مو شود.

افزایش رشد مو با محصولات ضد ریزش مو
استفاده از محصولات حاوی کافئین سبب رشد سریع مو می شوند.

 

خرید شامپو سیور برای رشد سریع مو و جلوگیری از ریزش مو

روغن های اثربخش برای رشد مو را امتحان کنید

روغن های ضروری می توانند به رشد سریع مو و سلامت موهایتان کمک کنند. براساس مطالعه یک منبع معتبر، آشکار شد استفاده موضعی از برخی روغن ها مثل روغن کدو تنبل می تواند ریزش مو با الگوی زنانه را بهبود ببخشد و موجب رشد مو شود.

سال 2015 پژوهشی درباره اثربخشی روغن رزماری بر افزایش رشد مو صورت گرفت و نشان داد این روغن می تواند مانند ماینوکسیدیل موجب رشد سریع مو و رشد مجدد مو شود.

در سال 2020، تحقیقات نشان داد روغن های دیگر مثل روغن جوجوبا، روغن نعناع و روغن اسطوخودوس نیز برای رشد سریع مو و جلوگیری از ریزش مو مناسب هستند.

رژیم غذایی خود را با مواد مغذی تقویت کنید

اسیدهای چرب، مواد معدنی و ویتامین ها برای سلامتی بدن به ویژه مو و رشد سریع مو لازم و ضروری هستند. همچنین، نقش اساسی در تأمین انرژی مورد نیاز برای رشد مو دارند. تلاش کنید در رژیم غذایی خود مواد مغذی زیر را بگنجانید:

  • بیوتین
  • آهن
  • ویتامین C
  • ویتامین E
  • ویتامین D
  • امگا 6 و امگا 3
  • روی

مطالعات نشان می دهد کمبود آهن، ویتامین D و روی موجب ریزش مو می شود. یک پژوهش در سال 2015 نشان داد مصرف مکمل های امگا 3 و 6 در طول شش ماه می تواند موجب افزایش رشد مو در افراد مبتلا به ریزش مو با الگوی زنانه شود.

از ماساژ پوست سر لذت ببرید

ماساژ پوست سر موجب آرامش و کاهش استرس می شود. اما مطالعات سال 2016 نشان می دهد ماساژ پوست سر می تواند موجب رشد سریع مو شود.
پژوهش سال 2016 با بررسی ماساژ پوست سر به مدت 4 دقیقه در روز نشان داد بعد از 24 هفته، 9 مرد شرکت کننده در پژوهش، موهایشان پرپشت شد.
به نظر می رسد ماساژ پوست سر به جریان خون و خونرسانی در پوست سر کمک می کند. درنتیجه، رشد سریع موها، جلوگیری از ریزش مو و ضخیم شدن مو اتفاق می افتد.

شما می توانید برای رشد سریع موهایتان، یک ماساژ تخصصی پوست سر بگیرید یا هر روز خودتان پوست سر خود را به مدت 4 دقیقه ماساژ دهید.

پلاسمای غنی شده از پلاکت برای رشد سریع مو

دکتر ساپنا پالپ، پزشک متخصص پوست و مو، می گوید روش درمانی پی آر پی از شیوه های مؤثر برای افزایش رشد مو محسوب می شود. در این شیوه، پلاکت های خود بیمار تزریق می شود. پلاکت ها نوعی پروتئین هستند که همچون سلول های بنیادی در بدن عمل می کنند و با تحریک فولیکول های خفته مو سبب رشد سریع مو می شوند. شما می توانید این شیوه را برای رشد سریع موهایتان یک بار در ماه و در مدت زمان 3 ماه انجام دهید.

گرما را نگه دارید

حرارت انواع سشوار، فر کننده و اتو مو موجب آسیب به مو می شود و موهایتان را شکننده می کند. بهتر است کمتر از این لوازم استفاده نمایید یا هنگام استفاده از اسپری دو فاز و محافظ مو در مقابل سشوار و دیگر حرارت دهنده استفاده نمایید. این اسپری می تواند یک سد محافظ مو ایجاد کند و از کاهش رطوبت موها هنگام استفاده از ابزارهای حرارتی جلوگیری کند.

با پزشک خود درباره ماینوکسیدل مشورت نمایید

ونسا توماس، از شیمی دان های آرایشی معتقد است برخی مواد مثل ماینوکسیدل آزمایش بالینی شده و نتایج مثبتی در افزایش و رشد سریع مو نشان داده اند. البته ممکن است برای همه کار نکند؛ بنابراین، بهتر است پیش از مصرف با پزشک خود صحبت کنید.

استفاده از رنگ مو را کاهش دهید

توماس معتقد است زمانی که موهایمان را رنگ می کنیم و بافت مو را با ترکیبات شیمیایی تغییر می دهیم، این فرایندها به مو فشار می آورند و موجب شکستن تار مو می شوند.»

او افزود: وقتی چنین فرایندهایی را کاهش می دهیم، موها کمتر دچار شکستگی می شوند و اغلب رشد سریع مو را مشاهده می کنیم.»
براساس یک پژوهش در سال 2021 از منبع تحقیقاتی معتبر، رنگ های دائمی با از بین بردن اسیدهای چرب طبیعی ساختار مو سبب آسیب بیشتر به مو می شوند.

به پوست سر خود، آنتی اکسیدان بمالید

براساس مطالعات بالینی، استفاده از آنتی اکسیدان ها بر پوست سر می تواند موجب رشد سریع مو و کاهش ریزش مو شود.
در مطالعه ای 8 هفته ای، زنانی که از محلول درمانی یا شامپو حاوی آنتی اکسیدان پیروکتون اولامین به طور منظم استفاده کردند، نسبت به زنان دیگر، رشد موهایشان افزایش یافت و وضعیت پوست سرشان نیز بهبود پیدا کرد.

پژوهشگران معتقدند آنتی اکسیدان ها می توانند همچون محافظ برای پوست سر عمل کنند و اجازه ندهند مو نازک شود.

جلوگیری از شکستن مو

خشکی، شکستن و موخوره مو، زمانی اتفاق می افتد که فلس های نگه دارنده کوتیکول های داخلی مو از هم جدا شوند.
برای پیشگیری از این اتفاق بهتر است موارد زیر را رعایت نمایید:

  • رژیم غذایی سرشار از ترکیبات تقویت کننده مو مثل اسید فولیک، روی و آهن داشته باشید.
    شامپو را بیشتر به پوست سر خود بمالید.
  • از نرم کننده مو استفاده کنید.
  • زمانی که با حوله موهایتان را خشک می کنید، اجازه دهید موهایتان در هوای آزاد خشک شود، به جای مالیدن با حوله یا استفاده از سشوار داغ.
  • از سشوار کردن و اتو کشیدن زیاد اجتناب کنید.
  • از برس چوبی و طبیعی به جای فلزی استفاده نمایید.
    افزایش رشد مو با سرم مو
    سرم های تقویت کننده ساقه مو با حفظ سلامت مو سبب رشد سریع مو، جلوگیری از موخوره و افزایش حجم مو می شوند.

انواع سرم مو برای رشد سریع مو و تقویت مو را در این بخش می توانید مشاهده و خرید نمایید.

موهایتان را به طور مرتب کوتاه نمایید

کوتاه کردن مو در فاصله چند ماهه می تواند سبب حفظ سلامت مو و رشد سریع مو شود. این کار نوک های شکافته شده را به خوبی از بین می برد و از شکستگی و پخش شدن بیش از حد مو پیشگیری می کند.

کاری که کوتاه کردن مرتب مو انجام می دهد، برخلاف باور عمومی، رشد سریع مو هایتان است. مو هر ماه تقریباً نیم اینچ رشد می کند، اهمیتی ندارد که چند وقت یک بار موهایتان را کوتاه می کنید.

اگر موخوره دارید، می توانید با کمک یک فندک یا شمع، سر مو را که موخوره دارد بسوزانید تا از گسترده شدن موخوره جلوگیری نمایید.

رشد سریع مو
کوتاه کردن مرتب موها با از بین بردن موخوره و نوک های شکافته شده مو می تواند به رشد سریع مو کمک کند.

هنگام خواب مراقب موهایتان باشید

برای داشتن موهای سالم توصیه می شود موارد زیر را انجام دهید:

  • مطمئن شوید خواب کافی دارید
  • 7 تا 9 ساعت خواب برای داشتن موهای سالم و افزایش رشد مو لازم است. نخوابیدن به میزان کافی موجب کاهش ملاتونین در بدن می شود، این
  • هورمون بر رشد سریع مو اثر دارد.
  • از روبالشی ساتن یا ابریشم برای کاهش گره خوردگی، اصطکاک و کشش مو استفاده نمایید. این نوع روبالشی از شکستگی مو جلوگیری می کند،
  • به وِیژه اگر موهایتان بلند است.
  • نباید با موهای خیس بخوابید. خوابیدن با موهای خیس موجب شکنندگی مو، ضعیف شدن تارهای مو و مات و کدر شدن مو می شود.

استرس را کمتر کنید

تحقیقات نشان می دهد استرس مزمن سبب ریزش مو می شود. استرس می تواند فولیکول های مو را وارد مرحله استراحت کند. درنتیجه، به جای رشد سریع مو می بینید موها دچار ریزش شده اند.

در زیر می توانید چند راه طبیعی جهت کاهش استرس را مشاهده نمایید:

  • مدیتیشن
  • رژیم غذایی سالم
  • ورزش

سؤالات متداول درباره رشد سریع مو یا افزایش رشد مو

در ادامه، به برخی از پرسش های رایج درباره رشد سریع مو پاسخ داده شده است.

چگونه می توانم حجم موهایم را افزایش دهم؟

اگرچه نمی توان تعداد فولیکول های مو را تغییر داد، با برخورداری از رژیم غذایی خوب و متعادل شامل مواد مقوی برای رشد مو مثل ویتامین C، بیوتین و پروتئین به افزایش تراکم و حجم موها کمک کرد. کاهش میزان آسیب به مو با دوری از رنگ های دائمی و ابزارهای حرارت دهنده نیز می تواند به رشد سریع مو کمک کند. می توانید با مشورت پزشک از قرص های ویتامین ضروری برای افزایش رشد مو هم مصرف نمایید.

راه دیگر، کاشت مو مثل پیوند واحد فولیکولی یا استخراج واحد فولیکولی (FUT و FUE) می تواند موجب افزایش حجم مو شود.

موی انسان در کدام فصل ها سریع تر رشد می کند؟

پژوهش های بسیار کمی درباره افزایش رشد فصلی مو وجود دارد. یک تحقیق قدیمی در سال 1991 روی 14 مرد سفید پوست بریتانیایی نشان داد رشد مو در ماه های اسفند بیشتر می شود و در ماه شهریور به کمترین میزان خود می رسد.

چگونه ریزش مو پس از کاهش وزن را متوقف کنیم؟

یکی از عوارض شایع کاهش وزن می تواند ریزش مو باشد. این امر ممکن است بر اثر کمبود مواد مغذی مورد نیاز برای رشد مو مثل پروتئین، روی و اسیدهای چرب اتفاق بیفتد.

برای افزایش رشد مو و جلوگیری از ریزش مو پس از کاهش وزن توصیه می شود از رژیم های غذایی محدود و سخت با پروتئین و مواد مغذی بسیار کم دوری کنید و در طول گرفتن رژیم یا در صورت لزوم، پس از آن با مشورت پزشک از قرص های ویتامین استفاده نمایید.

کدام مدل مو سبب رشد سریع مو می شود؟

اگرچه مدل مویی وجود ندارد که موجب رشد سریع مو شود، مدل موهایی مثل دم اسبی که همراه با کشیدن تارهای مو هستند می تواند از حجم موهایتان کم کند و باعث ریزش مو شود. توصیه می شود از هرنوع مدل مویی که به ریشه مو فشار می آورد اجتناب کنید. درغیر این صورت، دچار ریزش مو می شوید.

 

بیشتر بخوانید:

جلوگیری از ریزش مو با 10 راهکار فوق العاده!

علت ریزش مو از ریشه چیست؟

علت نازک شدن موی سر

سخن آخر

افزایش رشد مو به عوامل مختلف مثل ماساژ پوست سر، استفاده از محصولات حاوی کافئین و روغن های مورد نیاز مو و رژیم غذایی مغذی بستگی دارد.  استفاده از رنگ مو و حرارت دهنده ها هم می تواند با ضعیف کردن و ایجاد شکنندگی مو از رشد سریع مو جلوگیری کنند. در این بخش از مجله آرایشی بهداشتی سین دخت تلاش کردیم راهنمایی کامل برای رشد سریع مو در اختیارتان قرار دهیم. به کمک این راهنما می توانید موجب رشد سریع موهایتان شوید و موهایی پرپشت و زیبا داشته باشید. شما چه راهکاری برای رشد سریع مو سراغ دارید؟ راهکار خود را لطفاً زیر این مطلب بنویسید.

5/5 - (1 امتیاز)
جشنواره تخفیفات سیندخت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا