مقالات

علت ریزش مو از ریشه چیست؟ نشانه ها و حقایقی درباره ریزش مو!

از کجا بفهمیم ریزش مو داریم؟

بررسی اجمالی علت ریزش مو

طاسی اغلب به ریزش بیش از حد مو گفته می شود. ریزش موی ارثی بر اثر افزایش سن از شایع ترین علت های ریزش مو به شمار می رود. برخی از افراد ترجیح می دهند بدون درمان علت ریزش مو اجازه دهند ریزش موهایشان پنهانی ادامه پیدا کند. برخی دیگر امکان دارد ریزش مو را با کلاه، مدل مو، آرایش یا روسری بپوشانند! برخی دیگر نیز برای درمان ریزش مو اقدام می کنند و یکی از راه های درمان ریزش مو را برای رفع علت ریزش مو یا بازگرداندن رشد مو انتخاب می کنند.

جشنواره تخفیفات سین دخت جشنواره تخفیفات سیندخت

پیش از پیگیری مراحل درمان ریزش مو، علت ریزش مو را نزد پزشک خود بررسی نمایید و درباره گزینه های درمانی صحبت کنید.

محصولات:

خرید انواع محصولات برای حفظ بهداشت و مراقبت مو

از کجا بفهمیم ریزش مو داریم؟

نشانه ها

ریزش مو با توجه به علت ریزش مو می تواند ناگهانی یا تدریجی باشد و فقط بخشی از پوست سر یا کل بدن را درگیر کند. نشانه های ریزش مو شامل موارد زیر می شود:

  • نازک شدن تدریجی موهای بالای سر: این نوع ریزش مو، شایع ترین نوع ریزش مو است که با افزایش سن ایجاد می شود. در مردان، ریزش مو اغلب از خط پیشانی آغاز می شود و موها از خط پیشانی شروع به عقب نشینی می کنند. در خانم ها معمولاً ریزش مو در یک بخشی از سر گسترده می شود. الگوی رایج ریزش مو در خانم ها مسن، عقب نشینی مو (آلوپسی فیبروزان پیشانی) است.
ریزش مو مردان
الگوی ریزش مو مردانه؛ ریزش مو در مردان اغلب از بالای سر شروع می شود.
  • نقاط طاسی تکه تکه یا ریزش مو سکه ای: ریزش مو برخی از افراد به شکل ریزش مو تکه ای یا سکه ای روی پوست سر، ابرو یا ریش است. پوست سر شما امکان دارد پیش از ریزش مو به درد یا خارش دچار شود.
علت ریزش مو در پسران
ریزش مو سکه ای؛ این نوع از ریزش مو، ناگهانی اتفاهق می افتد و شبیه به دایره است.
  • شل و سست شدن ناگهانی مو: یک شوک روحی یا فیزیکی می تواند به ریزش مو ناگهانی منجر شود. امکان دارد تعداد انگشت شماری از مو هنگام شانه زدن، کشیدن ملایم موها یا شستن مو، بیرون بیاید. این شکل از ریزش مو اغلب موجب نازک شدن موها می شود، اما به طور موقت است.
ریزش مو زنان
الگوی ریزش مو زنانه؛ ریزش مو در خانم ها اغلب با نازک شدن موها همراه است و به تدریج گسترش می یابد و حجم موها کمتر می شود.
  • ریزش موی تمام بدن بر اثر درمان های پزشکی یا برخی شرایط خاص: برخی درمان های پزشکی مانند شیمی درمانی و بیماری ها مثل کرونا می تواند به ریزش موها در سراسر بدن یا تنها ریزش موی سر منجر شود. موها اغلب بار دیگر رشد می کنند.
ریزش مو مردان
آلوپسی کششی؛ بستن محکم موها می تواند موجب کشیده شدن مو و ریزش مو شود.
  • پوسته ریزی سر (تکه هایی از پوسته های ریز که روی پوست سر پخش می شود): این نشانه های کرم حلقوی محسوب می شود. این نوع از ریزش مو امکان دارد با قرمزی، موهای شکسته، تورم و حتی تراوش همرا باشد.
علت ریزش مو زنان
آلوپسی فیبروزان پیشانی؛ علت این نوع از ریزش مو مشخص نیست، اما اغلب در زنان مسن مشاهده می شود. پیگیری به موقع این نوع از ریزش مو زنان می تواند تا حد زیادی به درمان ریزش م کمک کند.

خرید شامپوهای مناسب برای جلوگیری از ریزش مو

 

علت ریزش مو

اکثر افراد به طور معمول 50 تا 100 تار موی خود را در طول روز از دست می دهند. ریزش این مقدار از موها اهمیتی ندارد؛ چراکه همزمان موهای جدید جایگزین موهای قدیمی می شود. زمانی می گوییم ریزش مو اتفاق افتاده است که موهای جدید به جای موهای ریخته شده رشد نکند و جایگزین موهای از دست رفته نشود.

علت ریزش مو اغلب به یکی یا تعدادی از فاکتورهای زیر مرتبط است:

  • سابقه خانوادگی (ارثی): یکی از دلایل شایع ریزش مو، زمینه های ارثی است که با افزایش سن آشکار می شود. این علت ریزش مو، آلوپسی آندروژنتیک، طاسی با الگوی زنانه (علت ریزش مو زنان) یا طاسی با الگوی مردانه نامیده می شود. اغلب به مرور زمان و در الگوهای قابل پیش بینی اتفاق می افتد. لکه های طاسی و عقب نشینی خط مو با نازک شدن مو در امتداد قسمت تاج سر زنان و در مردان با لکه های طاسی ایجاد می شود.
  • شرایط پزشکی یا تغییرات هورمونی: شرایط مختلف می تواند به ریزش مو دائمی یا موقت منجر شود؛ مانند بارداری، یائسگی، زایمان، کیست تخمدان و مشکلات تیروئید. شرایط پزشکی شامل آلوپسی آره آتا (al-o-PEE-she-uh ar-eA-tuh) می شود که به سیستم ایمنی بدن مربوط است و موجب عفونت های پوست سر مثل کرم حلقه ای، ریزش مو تکه ای و اختلال تریکوتیلومانیا می‌شود (o-til-o-MAY-nee-uh).
  • مکمل ها و داروها: ریزش مو می تواند از عوارض مصرف برخی از داروها باشد؛ مانند داروهایی که برای درمان افسردگی، نقرس، آرتریت، فشار خون بالا و مشکلات قلبی تجویز می شود.
  • پرتو درمانی سر: پس از پرتو درمانی امکان دارد موها مانند گذشته رشد نکند.
  • یک حادثه بسیار استرس زا: بسیاری از افراد، بعد از یک شوک احساسی یا فیزیکی، موهایشان شروع به ریزش می کند. این نوع ریزش مو به طور موقتی رخ می دهد. آرایش مو با مدل موهایی که موهایتان را بکشد، می تواند به ریزش مو آلوپسی منجر شود. روش های درمانی غیرحرفه ای رنگ کردن مو، استفاده از روغن داغ و کراتین مو به طور نادرست می تواند سبب ریزش مو شود. اگر هم در طی این روش ها زخمی ایجاد شود، ریزش مو می تواند دائمی باشد.

برای مطالعه بیشتر:

بهترین شامپو برای جلوگیری از موخوره کدام است؟

شامپو و محصولات مراقبت از موهای رنگ شده

عوامل افزایش دهنده احتمال ریزش مو

تعدادی از موارد می تواند احتمال ریزش مو را بیشتر کند؛ عواملی مثل

  • سابقه خانوادگی طاسی از سمت پدر و مادر
  • کاهش زیاد وزن
  • سن
  • فشار روحی و استرس
  • تغذیه نادرست

پیشگیری از ریزش مو

  • بیشتر طاسی ها به علت ژنتیک (طاسی با الگوی زنانه و طاسی با الگوی مردانه) به وجود می آید. از نوع ریزش مو نمی توان جلوگیری کرد!
  • این نکات کمک می کند از انواع علت های ریزش مو تا حد زیادی جلوگیری نمایید:
  • با موهای خود به آرامی و با ملایمت برخورد کنید. هنگام شانه زدن موهایتان با برس یا شانه از کشیدن موهایتان خودداری نمایید و پیش از شانه کردن برای جلوگیری از گره شدن مو و درنتیجه، کشیده شدن مو از محصولات مراقبت از مو، نرم کننده و رفع کننده وز مو مثل اسپری های دو فاز یا سرم مو استفاده نمایید. من از صفحه سرم مو یکی از سرم موهای مناسب جنس موهایم را خریداری کردم.
  • از استفاده زیاد و نادرست انواع حرارت دهنده ها مثل اتو مو، بابلیس و سشوار داغ اجتناب کنید. موهایتان را با کش های لاستیکی نبندید و موقع بستن موهایتان دقت کنید تا موهایتان کشیده نشود.
  • از پزشکتان درباره داروها و مکمل هایی که مصرف می کنید و موجب ریزش مو می شود سؤال کنید.
    از موهایتان در مقابل اشعه ماورای بنفش و نور خورشید محافظت نمایید.
    سیگار نکشید. برخی از تحقیقات نشان می دهد ارتباطی میان طاسی مردان و سیگار کشیدن وجود دارد.
  • اگر شیمی درمانی می کنید، از پزشکتان درباره کلاه خنک کننده سؤال کنید. این کلاه به میزان زیادی می تواند از ریزش مو در طول شیمی درمانی جلوگیری کند.

سخن آخر

علت ریزش مو و علائم ریزش مو را در این مقاله از مجله سین دخت بررسی کردیم. در صورت مشاهده هرگونه از علائم ریزش مو بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا پس از بررسی علت ریزش مو بتوانید به سرعت از گسترش ریزش مو جلوگیری نمایید. آیا شما هم به ریزش مو دچار شده اید؟ علت ریزش مو شما چه بوده است؟ تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: www.mayoclinic.org

5/5 - (1 امتیاز)
جشنواره بهاری سیندخت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا