مراقبت و بهداشتمقالات

همه چیز درباره دستمال کاغذی (راهنمای جامع خرید دستمال کاغذی)

دستمال کاغذی کالایی ضروری و بسیار پر کاربرد است. حتماً در کیفتان هم دستمال کاغذی دارید. خانم ها اغلب برای پاک کردن آرایش از دستمال کاغذی به ویژه از نوع مرطوب دستمال کاغذی استفاده می کنند. برای سرماخوردگی و جلوگیری از پخش ویروس ها نیز دستمال کاغذی گزینه ای عالی است؛ چراکه با هر بار مصرف، دستمال کاغذی دور انداخته می شود و همین ویژگی یک بار مصرف بودن دستمال کاغذی از انتقال و پراکنده شدن بیماری و میکروب از محیط زندگی بسیار مؤثر است. آیا می دانید دستمال کاغذی مرغوب و با کیفیت چه ویژگی هایی دارد؟ درباره مواد تشکیل دهنده و مضرات دستمال کاغذی چه اطلاعاتی دارید؟ با سیندخت همراه باشید تا به همه پرسش هایتان پاسخ دهیم و اطلاعاتی کامل در مورد دستمال کاغذی در اختیارتان بگذاریم.

جشنواره تخفیفات سین دخت جشنواره تخفیفات سیندخت

تصویر جعبه دستمال کاغذی

تاریخچه دستمال کاغذی در ایران
پیش از این تا مدت ها دستمال های پارچه ای وظیفه دستمال کاغذی ها را به دوش می کشیدند! هنوز دستمال کاغذی تولید نشده بود و این کالای اساسی و مهم در دسترس عموم قرار نداشت! تا اینکه در سال 1984 میلادی، گوت لوب کروم (Gottlob Krum) کاغذی نرم و لطیف و آغشته به گیلیسیرن تولید کرد و اولین دستمال کاغذی را به ثبت رساند!
گوت لوب کروم اعتقاد داشت دستمال کاغذی می تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری های عفونی و مسری و افزایش بهداشت کمک کند.
پس از اختراع و تولید دستمال کاغذی در آلمان، شرکت آمریکایی کیمبرلی نیز در سال 1924 دست به کار شد و دستمال کاغذی کلینکس را وارد بازار کرد. کلینکس از سلولز پنبه ساخته شده بود. پیش از این،‌ شرکت کیمبرلی از سلولوز پنبه برای تولید باند پانسمان در جنگ جهانی اول استفاده کرده بود. این باندها هم به خوبی مایعات را جذب می کردند و هم به راحتی پاره نمی شدند.
تولید کلینکس با جعبه های امروزی که هر برگ دستمال کاغذی از جعبه به آسانی بیرون می آید با استقبال و موفقیت بسیاری مواجه شد. کلینکس اولین دستمال کاغذی در ایران بود که کم کم در زندگی مردم جای خود را باز کرد!
کلینکس به بازارهای آسیایی و آمریکایی راه یافت. در همین حین بود که کارخانه کاغذسازی نورنبرگ، دستمال کاغذی تمپو را به ثبت رساند. دستمال کاغذی تمپو در کشورهای اروپایی جایگاهی ویژه پیدا کرد.
پس از تمپو، دستمال کاغذی های کارخانه های مانهایم با نام سافتیس وارد بازار شد. شرکت آمریکایی Procter & Gamble در سال 1994 تولید دستمال کاغذی تمپو و نورنبرگ را خریداری کرد. اما در سال 2007 به شرکت SCA در سوئد فروخت. این شرکت کارخانه سافتیس را قبلاً خریده بود؛ بنابراین، مجبور شد کارخانه سافتیس را به خاطر قانون ضد انحصار به شرکتی ایتالیایی بفروشد.
بعدها با اختراع دستگاه پارچه بافی و نخ ریسی، قیمت تولید پارچه رو به کاهش نهاد و با تولید انبوه دستمال کاغذی، دیگر دستمال کاغذی کالایی لوکس و مختص اشراف نبود!

 

تصویر قدیمی ترین دستمال کاغذی

 

اولین دستمال کاغذی در ایران
کلینکس Keleenex اولین دستمال کاغذی در ایران بود. این دستمال کاغذی در شرکت آمریکایی کلینکس تولید می شد. شرکت آمریکایی Keleenex در سال 1924 آغاز به کار کرد. به همین خاطر این روزها گاهی به ویژه از زبان قدیمی ها نام کلینکس را می شنویم که به جای دستمال کاغذی استفاده می شود.

دستمال کاغذی مرغوب چه ویژگی هایی دارد؟
دستمال کاغذی مرغوب را می توانید به راحتی با ویژگی های زیر تشخیص دهید:
** دستمال کاغذی مرغوب و با کیفیت پس از خیس یا مرطوب شدن نباید له و پودر شود، بلکه پس از چند دقیقه باید به حالت اولیه بازگردد.
** دستمال کاغذی با کیفیت کرپ شده است. برای اطمینان از کرپ شده بودن دستمال کاغذی کافی است دستمال کاغذی را مرطوب کنید، اگر پس از گذشت 30 دقیقه به حالت اولیه بازگشت، دستمال کاغذی شما کرپ شده و مرغوب است. اگر پودر شد،‌ در ساخت آن از مواد شیمیایی استفاده شده و کیفیت ندارد.
** باید در تولید دستمال کاغذی از رنگ های ثابت و مجاز استفاده شده باشد.
** دستمال کاغذی نباید بوی مواد بازیافتی یا نامطبوع بدهد.
** دستمال کاغذی مرغوب پرز نمی دهد. پرز روی دستمال کاغذی نشان می دهد از الیاف کلوخه شده و خورد شده در بافت دستمال کاغذی استفاده شده است.
** دستمال کاغذی با کیفیت بدون حفره و لکه است.
** دستمال کاغذی مرغوب بافتی منظم دارد. می توانید دستمال کاغذی را در مقابل نور بگیرید و بافت آن را بررسی کنید.
** اگر دستمال کاغذی مرغوب باشد، با بیرون کشیدن یک برگ دستمال نباید همه دستمال ها بیرون بیاید.

 

تصویر دستمال کاغذی (دستمال توالت)

 

مضرات دستمال کاغذی
دستمال کاغذی فله ای و ارزان قیمت ممکن است استانداردهای لازم را نداشته باشد. توصیه می کنیم بودجه و هزینه مناسب برای دستمال کاغذی اختصاص دهید تا سلامت خود را ضمانت نمایید. استفاده از دستمال توالت نامرغوب به ویژه برای خانم ها مضر است؛ چراکه خشک کردن ناحیه تناسلی خانم ها با دستمال کاغذی بی کیفیت می تواند به دلیل بهداشتی نبودن و ایجاد پرز به بیماری های زنان منجر شود. دستمال کاغذی بی کیفیت گاهی موجب قرمزی، التهاب،‌خارش و سوزش ناحیه تناسلی نیز می شود.

تصویر دستمال کاغذی (دستمال توالت)

چرا دستمال کاغذی فله ای نخریم؟
اغلب برای دستمال کاغذی های فله ای که به شکل کیلویی عرضه می شوند، اقلام سلولزی غیر استاندارد استفاده می شود که می تواند سلامت و بهداشت فرد را به خطر بیندازد و آلرژی، بیماری های پوستی و سرفه ایجاد کند.

تصویر جعبه دستمال کاغذی

کاربرد دستمال کاغذی
** برای پاک کردن آرایش (البته نمونه مرطوب دستمال کاغذی را برای پاک کردن آرایش پیشنهاد می کنیم)
** خشک کردن و تمیز کردن سطوح
** استفاده از دستمال کاغذی به جای کود (به دلیل داشتن کربن)
** جذب روغن و کثیفی
*‌* گرفتن رطوبت سبزیجات
** نگهداری نان برای جلوگیری از خشک شدن
آنچه درباره کاربرد دستمال کاغذی بسیار مهم است، یک بار مصرف بودن دستمال کاغذی است. شما پس از استفاده از دستمال کاغذی، آن را دور می اندازید. همین امر علاوه بر راحت تر کردن سبک زندگی تان از پخش شدن آلودگی ها و بیماری ها در محیط پیشگیری می کند.

انواع دستمال کاغذی
** دستمال کاغذی رولی دو قولو یا یک قلو
**‌دستمال کاغذی ساده یا طرح دار
** دستمال کاغذی عطری خشک یا مرطوب
**‌دستمال کاغذی فله ای
** دستمال کاغذی جیبی
**‌دستمال مرطوب آرایشی

تصویر جعبه دستمال کاغذی رنگی

 

مواد تشکیل دهنده دستمال توالت و انواع دستمال کاغذی
ماده اصلی برای ساخت دستمال کاغذی، درخت است. ابتدا پوست درختان به لایه های نازک تبدیل می شود. سپس تقریباً 50 تن از تکه چوب ها به همراه 10 هزار گالن از مواد شیمیایی ترکیب و به دوغاب مبدل می شود. این دوغاب برای تولید دستمال کاغذی به اجاق های فشار به نام دایجستر با ارتفاع 18 متر فرستاده می شود.
پس از چندین ساعت پخت، بیشتر رطوبت چوب تبخیر می شود و وزن مواد حدود 25 تن کمتر می شود. این مواد ترکیبی از فیبرها، لگنین و سلولز و دیگر مواد است. خمیر کاغذ ایجاد شده برای تولید دستمال کاغذی وارد سیستم های شستشو می شود. بعد از خارج شدن مایعی به نام روغن سیاه در مرحله بعد، طی فرایندی شسته می شود و رنگ های حاصل از فیبر به کمک مواد گیاهی و سفیدکننده از بین می روند.
باقی مانده لینگن می تواند رنگ کاغذ را به تدریج زرد کند؛ بنابراین، در فرایند تولید دستمال کاغذی باید سفید گردد تا کاغذ سفید رنگ تولید شود. پس از ترکیب دوباره خمیر دستمال کاغذی با آب، مخلوطی از 0/5 درصد فیبر و 99/5 درصد آب باقی می ماند. در مراحل بعدی، کاغذها درون صفحه های مشبک افشانده می شود، کاغذهای دستمال کاغذی به صورت کریپ در می آید و درنهایت، روی ریل های بزرگ مخصوص دستمال کاغذی پیچیده می شود.

تصویر دستمال کاغذی در کابین خودرو

نکته آخر
دستمال کاغذی در شکل های گوناگون تولید و عرضه می شود. اما به این معنا نیست که تمام دستمال کاغذی ها مرغوب و با کیفیت هستند. در این مقاله تلاش کردیم ویژگی های دستمال کاغذی با کیفیت را بازگو کنیم تا به کمک این راهنمای خرید دستمال کاغذی بتوانید بهترین و مرغوب ترین دستمال کاغذی را براساس نیازتان خریداری و استفاده نمایید. شما از کدام نوع از دستمال کاغذی بیشتر استفاده می کنید؟ محصول کدام شرکت دستمال کاغذی را ترجیح می دهید؟ منتظر نظرها و پیشنهادهای شما هستیم.

5/5 - (1 امتیاز)
جشنواره بهاری سیندخت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا