مقالات

از بین بردن جای جوش با راهکار ساده و موثر + دستور العمل تهیه ماسک خانگی

برای کمرنگ کردن جای جوش ها، روش های خانگی و ساده ای وجود دارد که به مرور، سبب روشن و هموار شدن جای جوش و اسکارها خواهد شد.

از بین بردن جای جوش پوستی
راه و روش های خانگی درمان جای جوش

از بین بردن جای جوش  چه روش هایی دارد؟ ایجاد جوش یا آکنه روی صورت، امری طبیعیست و ممکن است در اثر عوامل مختلفی مانند ترشح بیش از حد چربی پوست، مشکلات هورمونی، دوران بلوغ و… به وجود بیاید. برای از بین بردن جوش و آکنه، راه های مختلفی وجود دارد که با توجه به نوع آکنه و پوست متفاوت است. در صورتی که آکنه های روی سطح پوستتان را بترکانید یا سعی کنید تا مایع داخل جوش ها را تخلیه کنید، چربی داخل جوش ها در زیر سطح پوست پخش می شوند و باعث ایجاد آکنه های بیشتر روی پوست خواهند شد.

جشنواره تخفیفات سین دخت جشنواره تخفیفات سیندخت

یکی از مشکلات شایع پوستی پس از درمان جوش و آکنه ها، به جای ماندن جای جوش با ایجاد فرو رفتگی، ناهمواری، قرمزی یا التهاب است. در ادامه این مطلب، با مجله اینترنتی سین دخت همراه باشید تا روش های درمانی برای از بین بردن جای جوش ها را توضیح دهیم.

از بین بردن جای جوش و انواع آن
از بین بردن جای اسکار و آکنه با ماسک خانگی

جای جوش چیست؟

زمانی که فولیکول‌ مو یا منافذ پوست با چربی‌های اضافی، سلول‌های مرده یا باکتری‌ها پر می‌شوند، جوش یا آکنه به وجود می آید. در نهایت این منافذ متورم شده و در مناطق جداکننده‌ی فولیکول‌، باعث ایجاد شکاف می شود. اگر این شکاف ها در نزدیکی سطح پوست ایجاد شود، جوش کوچک خواهد بود و زود بهبود می‌یابد.

حتما بخوانید: هرآنچه که باید درباره از بین بردن جوش های سرسیاه بدانید!

جای جوش، می تواند صافی و یکدستی بافت پوست را بر هم زده و حالتی مانند زخم روی پوست ایجاد کند. همچنین، اگر زخمهای حاصل از جوش و آکنه ترمیم نشود ممکن است باکتری‌های موجود در آن از بین نرود و سبب بروز آکنه های جدید شود.

از بین بردن جای جوش و آکنه و اسکار
روش های کمرنگ کردن جای جوش و اسکار

انواع جای جوش و اسکار

به طور کلی، اسکارها به دو دسته تقسیم می شوند:

  • اسکارهای آتروفیک( جای جوش فرورفته)
  • اسکارهای هایپرتروفیک(جای جوش برآمده)

حتما بخوانید: 5 ماسک خانگی برای جوانی و شادابی پوست!

راهکارهای خانگی برای از بین بردن جای جوش

برای درمان جای اسکار و آکنه، درمان های خانگی نیز وجود دارد که استفاده از آنها به مرور، سبب کمرنگ شدن جای جوش ها خواهد شد. در ادامه، چندین روش خانگی برای کمرنگ شدن جای جوش ها را معرفی می کنیم.

از بین بردن جای جوش در انواع پوست ها
از بین بردن جای جوش و ماسک های موثر خانگی

جوش شیرین

یکی از خواص جوش شیرین، لایه برداری پوست می باشد. این ماده با لایه برداری از پوست تیره، خشک شده و آسیب دیده جای جوش ها، باعث کمرنگ شدن این نواحی خواهد شد. از دیگر ویژگی های جوش شیرین می توان به خاصیت درخشان کنندگی پوست نیز اشاره کرد.

از بین بردن جای جوش و آکنه ها
از بین بردن جای جوش با ماسک جوش شیرین

برای استفاده از ماسک جوش شیرین، از دستورعمل زیر پیروی کنید.

در مرحله اول، خمیری از بی‌کربنات سدیم درست کنید سپس جوش‌ شیرین را در ظرفی بریزید و مقداری آب به مخلوط اضافه کنید. در نهایت خمیر به دست آمده را به خوبی هم بزنید و خمیر را روی جای جوش ها قرار دهید و اجازه دهید تا یک روز روی جای جوش ها بماند و صبح، پوستتان را آبکشی کنید.

برای جوان و درخشان شدن پوستتان نیز، می‌توانید در دستور‌العمل بالا، گلاب را به جای آب به ماسک اضافه کنید. با استفاده‌ی مداوم از ماسک جوش شیرین، طی چند هفته از شر جای جوش‌ها خلاص خواهید شد

از بین بردن جای جوش با آبلیمو
از بین بردن جای جوش با ماسک آبلیمو

آبلیمو

آبلیمو، با خاصیت روشن کنندگی پوست، می تواند تاثیر بسزایی در روشن شدن تیرگی های جای جوش ها داشته باشد. فرمولاسیون حاوی آلفا هیدروکسی اسید (AHA) در آبلیمو، یک ترمیم کننده عالی برای جای جوش ها به شمار می رود.

برای استفاده از ماسک آبلیمو، از دستورعمل زیر پیروی کنید.

مقداری آب لیمو تازه را با آب رقیق کنید. سپس یک تکه پنبه را به مخلوط به دست آمده آغشته کرده و روی جای جوش ها بزنید. کمی صبر کنید تا آبلیموها روی جای جوش های خشک شو و درنهایت پوستتان را با آب خنک آبکشی کنید.

شما می توانید هر دو روز یک‌بار این کار را انجام دهید و پس از استفاده مداوم، شاهد روشن شدن تیرگی های جای جوش های پوستتان خواهید بود.

توجه داشته باشید که بعد از استفاده از ماسک آبلیمو، حتما از مرطوب کننده مناسب با پوستتان استفاده کنید. زیرا آبلیمو با وجود قدرت زیادی که در از بین بردن تیرگی‌ های پوست و جای جوش دارد ممکن است پوست را به‌شدت خشک کند.

از بین بردن جای جوش با سیب زمینی
از بین بردن جای جوش با ماسک آب سیب زمینی

آب سیب زمینی

اگر جای جوش‌ها روی پوستتان باقی مانده است، یکی از بهترین گزینه‌ها برای از بین بردن این تیرگی ها آب سیب‌زمینی است.

برای استفاده از ماسک آب سیب زمینی، از دستورعمل زیر پیروی کنید.

یک سیب‌زمینی تازه را به ورقه‌های نازک برش بزنید. سپس مستقیما برش های سیب زمینی را روی نقاطی که  جای جوش و تیرگی دارید، قرار دهید.

سپس اجازه دهید بُرش‌های سیب‌زمینی چند دقیقه روی پوستتان بماند و در نهایت، صورتتان را با آب خنک آبکشی نمایید.

همچنین، می توانید برای تسریع بهبود و روشن شدن جای جوش ها، از مخلوط سیب زمینی رنده شده و عسل نیز به عنوان یک ماسک بسیار قوی استفاده کنید.

از بین بردن جای جوش با زردچوبه
ماسک زردچوبه برای از بین بردن جای جوش

زردچوبه

زردچوبه، یکی از بهترین ماده ها برای از بین بردن آکنه و تیرگی های سطح پوست می باشد که تاثیر بسزایی در کمرنگ کردن جای جوش ها دارد.

برای استفاده از ماسک زردچوبه، از دستورعمل زیر پیروی کنید.

مقداری از پودر زردچوبه، شیر و آب‌لیمو را مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به‌دست آید. آن را بر روی قسمت‌هایی از پوست که دارای جای جوش یا لکه هستند بمالید. اجازه بدهید کاملا خشک شود و سپس آن را با آب ولرم بشویید.

به‌صورت روزانه از این درمان خانگی برای از بین بردن تیرگی‌های ناشی از جای جوش استفاده کنید تا نتیجه‌ی بهتری بگیرید. دستورالعمل دیگری به غیر از روش بالا، مخلوط کردن پودر زردچوبه با روغن زیتون است. این روش‌ هم برای از بین بردن جای جوش و آکنه موثر می باشد.

از بین بردن جای جوش با تخم مرغ
از بین بردن جای جوش با ماسک سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ

سفیده‌ی تخم‌مرغ با خاصیت ترمیم‌کنندگی باور نکردنی که دارد، سبب بهبود جای جوش روی پوستتان خواهد شد. سفیده‌ی تخم‌مرغ سرشار از ویتامین‌ ها و آمینو اسیدهایی می باشد که با کوچک کردن منافذ پوست از ایجاد جوش‌ های جدید نیز جلوگیری می‌کند.

برای استفاده از ماسک زردچوبه، از دستورعمل زیر پیروی کنید.

ابتدا سفیده‌ی تخم‌مرغ را در یک ظرف بریزید و به خوبی هم بزنید تا کف کند. سپس مخلوط بدست آمده را روی نواحی تیره و جای جوش ها بمالید. در مرحله بعدی، کمی صبر کنید تا سفیده تخم مرغ روی جای جوش ها خشک شود و در نهایت صورتتان را با آب گرم آبکشی نمایید.

می توانید این کار را دو تا سه بار در هفته انجام دهید. اگر پوست‌تان خیلی خشک است، بهتر است بعد از شستن پوستتان با آب گرم می‌توانید از روغن زیتون نیز استفاده کنید.

از بین بردن جای جوش با روش های ویژه
راهکارهای درمان جای جوش

سخن آخر

داشتن پوست صاف، شفاف و زیبا، یکی از مهمترین موارد برای داشتن چهره زیبا و دلنشین است. جای جوش، لکه و تیرگی های روی سطح پوست، می تواند صورت شما را جوان، شاداب و جذاب جلوه دهد. یکی از مشکلات اساسی پوستی در انواع پوست ها، به جای ماندن جای جوش و اسکار، بعد از درمان جوش ها می باشد.

در این مقاله، انواع روش های موثر خانگی برای کمرنگ کردن جای جوش ها را توضیح دادیم. امیدواریم که پس از خواندن این مطلب، بتوانید قدم موثری برای کمرنگ کردن و یا درمان جای جوش ها بردارید.

شما تا به حال از کدام روش برای از بین بردن جای جوش و تیرگی های سطح پوستتان را امتحان کرده اید؟ لطفا تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)
جشنواره بهاری سیندخت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا