مقالات

راهنمای تشخیص و درمان پوست خشک

درمان پوست خشک را ابتدا با پیدا کردن علت خشکی پوستتان و سپس با آبرسان و مرطوب کننده های مناسب پوست خشک پیگیری نمایید.

خشکی پوست می تواند به کمک مراقبت های خانگی و منظم درمان شود. اما چگونه خشکی پوست را درمان کنیم؟ خشکی پوست چیست و به چه علتی ایجاد می شود؟ چه راهکارهایی برای درمان خشکی پوست وجود دارد؟ با سیندخت همراه باشید تا در این مطلب به پرسش هایتان درباره خشکی پوست پاسخ دهیم.

جشنواره تخفیفات سین دخت جشنواره تخفیفات سیندخت

درمان خشکی پوست

خشکی پوست چیست؟

چه موقع می گوییم پوست خشک است؟ خشکی پوست نوعی عارضه است که اغلب برای بسیاری از افراد پیش می آید. وقتی پوستتان خشک است، احساس کشیدگی در پوست خود دارید و این امر به دلیل کاهش آب بدن و آب در پوست شماست. آبرسانی پوست ضمن جلوگیری از خشکی پوست از عواقب بعدی مثل چین و چروک و ایجاد جوش جلوگیری می کند.

علت های مختلف سبب خشکی پوست می شود؛ عواملی مثل آب و هوای خشک، گرما، برخی شوینده ها و حمام آب گرم. اگر شما به خشکی پوست دچار شده اید، نگران نباشید این روزها روش های درمانی مختلف برای درمان پوست خشک وجود دارد. با ما تا پایان مطلب همراه باشید تا راه های تشخیص و درمان پوست خشک را با شما در میان بگذاریم.

  • علائم پوست خشک
  • احساس خشکی و کشیدگی پوست
  • خارش
  • زائده های خشک، زبر و قرمز روی پوست
  • گاهی همراه با شکاف و ترک (نواحی کف پا)

همان طور که اشاره کردیم خشکی پوست گاهی با ترک و شکاف و قرمزی و خارش همراه است. برخی از نشانه های پوست خشک و عفونت های پوستی شامل موارد زیر است:
حرارت
تاول
قرمزی
تب
عفونت
دانه

خشکی پوست  حالتی رایج در پوست است که با کم شدن میزان آب در اپیدرمیس یا لایه سطحی پوست رخ می دهد. خشکی پوست در خانم ها و آقایان به یک میزان مشاهده می شود، ‌اما افراد در سنین بالاتر بیشتر با خشکی پوست مواجه هستند.

 

لیستی از بهترین آبرسان ها و مرطوب کننده های پوست

نشانه های خشکی پوست

* خارش

* افزایش خطوط پوست و گاهی ایجاد ترک روی پوست

* زبری پوست

* تغییر رنگ پوست

 

خشکی پوست موجب چه بیماری هایی می شود؟

خشکی پوست می تواند سبب بروز بیماری هایی مثل عفونت باکتریایی، سلولیت، درماتیتیس، تغییر رنگ پوست و اگزما شود. البته خشکی پوست در اغلب موارد ملایم است و به راحتی درمان می شود.

علل شایع ایجاد خشکی پوست

**‌ شستشوی زیاد پوست، نور خورشید، مواد شیمیایی، صابون های نامناسب و تند

** عملکرد نادرست غدد چربی پوست

** سوء تغذیه و کمبود ویتامین های گروه B و A

** برخی از بیماری ها

 

بیماری های ایجادکننده خشکی پوست

گاه تغییر فیزیولوژیکی می تواند موجب خشکی پوست شود. خشکی پوست می تواند با افزایش سن و تغییرات هورمونی مثل یائسگی در زنان مشاهده شود. اما چه بیماری هایی موجب خشکی پوست می شوند:

  • دیابت
  • هیپوتیروئیدیسم (کم کاری تیروئید)
  • سوء تغذیه
  • اگزما

درمان خشکی پوست

 

آیا مواد طبیعی می توانند خشکی پوست را درمان کنند؟

در پوست سالم، تولید نوعی چربی به نام سبوم از رطوبت پوست شما محافظت می کند. اما گاهی فعالیت هایی که در طول روز انجام می دهیم؛ مانند شستشوی دست ها با صابون یا استفاده نکردن از کرم های مرطوب کننده و آبرسان سبب از بین رفتن چربی پوست می شود.

استفاده از روغن ها می تواند خشکی پوست را تا حد زیادی بهبود ببخشد؛ روغن هایی مثل روغن آوکادو، کرچک و اسطوخودوس. البته اگر پوست شما چرب است و جوش می زنید، بهتر است از روغن ها استفاده نکنید.

براساس تحقیقی در سال 2014 که در مجله بین المللی بیماری های پوستی منتشر شد، افراد مبتلا به بیماری درماتیک آتوپیک (Atopic Dermatitis) که نوعی حساسیت یا اگزمای پوستی محسوب می شود و با خشکی و خارش همراه است، بعد از استفاده از روغن نارگیل، نتایجی بسیار خوب مشاهده شده است.

تصویر استفاده از ماسک برای درمان خشکی پوست

 

چند راهکار ساده برای درمان سریع خشکی پوست بدن

راهکارهایی برای درمان خشکی پوست وجود دارد که می توانید به کمک آنها به راحتی این مشکل را برطرف کنید:

آبرسانی روزانه پوست

پس از خارج شدن از حمام، از کرم صورت غنی شده و لوسیون مناسب استفاده کنید و به تمام سطح پوست خود بزنید.

 افزایش رطوبت محیط

راهکار دیگر برای درمان خشکی پوست، ایجاد رطوبت در محیط زندگی است. برای افزایش رطوبت در محیط زندگی به راحتی می توانید از یک دستگاه بخور استفاده نمایید.

حمام نکردن با آب داغ

حمام طولانی، آن هم با آب داغ، می تواند پوست شما را خشک کند. توصیه می کنیم هنگام حمام کردن به جای آب داغ از آب ولرم استفاده نمایید و حداکثر به مدت 10 دقیقه در حمام باشید. پس از حمام کردن نیز از لوسیون های آبرسان و مرطوب کننده مناسب استفاده نمایید.

مواد شیمیایی و خشکی پوست

مواد شیمیایی قوی مثل الکل می تواند موجب بیشتر شدن خشکی پوست شود. حتی گاهی موجب سوختگی پوست می شود.

استفاده از صابون مناسب

خشکی پوست گاهی به نوع صابونی مربوط می شود که همیشه استفاده می کنید. اگر پوست شما خشک است، توصیه می کنیم از صابون های دارای گیلیسیرین و ملایم استفاده کنید. صابون های ضد باکتریایی یا معطر نیاز برای افراد دارای خشکی پوست مناسب نیست.

مصرف آب

مصرف آب می تواند موجب رطوب رسانی به پوست شود. بهتر است فقط آب آشامیدنی مصرف نکنید، بلکه آب مورد نیاز بدنتان را از طریق مواد غذایی و میوه ها و سبزیجات نیز تأمین کنید.

پوشیدن لباس مناسب فصل

در فصل زمستان، برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن و خشکی پوست از دستکش استفاده کنید. سرما می تواند پوست شما را خشک و چروکیده کند.

ماسک خانگی برای رفع و درمان خشکی پوست

مواد طبیعی و خوراکی اطراف ما هم می توانند برای داشتن پوستی شاداب و لطیف و درمان خشکی پوست به ما کمک کنند. در ادامه، طرز تهیه چند ماسک خانگی برای درمان خشکی پوست را آموزش می دهیم.

استفاده از ماسک آووکادو

برای درمان خشکی پوست می توانید ماسک آووکادو را نیز امتحان کنید! برای تهیه ماسک آووکادو کافی است یک قاشق غذاخوری آووکادو را با نصف یک آووکادو پوره شده و یک قاشق روغن زیتون مخلوط نمایید.

این ماسک را روی صورت خود بزنید و اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه روی پوستتان باقی بماند، سپس با آب بشویید. این ماسک کمک می کند خشکی پوست کاهش  یابد و پوست مرطوب شود، اما می توانید برای تأثیر بیشتر، پس از شستشوی صورت، از مرطوب کننده همیشگی خود استفاده نمایید تا اثر آبرسانی به پوست بیشتر شود.

آووکادو برای درمان خشکی پوست

استفاده از جوی دو سر برای تسکین پوست

یکی دیگر از روش های عالی برای رطوبت رسانی به پوست خشک، استفاده از جوی دوسر است. می توانید یک فنجان جوی دوسر را به آب گرم وان اضافه نمایید. جوی دوسر به حفظ رطوبت پوست کمک می کند و پوست خشک را تسکین می دهد.

 آبرسانی به پوست خشک با ماسک خانگی جو و عسل

دو قاشق جوی دوسر را با کمی آب و یک قاشق عسل ترکیب نمایید. کمی حرارت دهید، خنک که شد، آن را روی پوست بزنید. اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه روی پوست باقی بماند. سپس بشویید.

تصویر استفاده از ماسک جو و عسل برای درمان خشکی پوست

استفاده از روغن نارگیل برای درمان پوست خشک

روغن نارگیل خاصیت نرم کنندگی دارد و فضاهای میانی سلول های پوستی را پر می کند. همین امر کمک می کند خشکی پوست کاهش یابد و پوستی نرم و لطیف داشته باشید. اسیدهای چرب اشباع شده در روغن نارگیل موجب لطافت پوست شما می شود.شما می توانید به طور روزانه برای درمان پوست خشک از روغن نارگیل روی نواحی خشک پوست خود استفاده نمایید.

روغن نارگیل برای درمان خشکی پوست

اضافه کردن روغن به آب وان حمام

روغن های گیاهی با رطوبت رسانی به پوست موجب شادابی و سلامت پوست می شوند. می توانید برای درمان خشکی پوست از روغنی که دوست دارید؛ مثل آووکادو، نارگیل، آرگان، جوجوبا و زیتون به آب وان حمام اضافه کنید. همچنین، بعد از حمام کردن می توانید مقداری از این روغن به پوستتان بزنید تا پوست شما مرطوب و نرم باقی بماند.

استفاده از آلوئه ورا

اگر پوستتان خشک است، برای درمان خشکی پوست می توانید ژل آلوئه ورا بزنید. مطالعات نشان می دهد آلوئه ورا می تواند التهاب و قرمزی پوست ناشی از خشکی پوست را کاهش دهد.

تصویر آموزش ژل آلوئه ورا برای درمان خشکی پوست
تصویر آموزش تهیه ژل آلوئه ورا برای درمان خشکی پوست

کمپرس شیر و درمان خشکی پوست

خشکی پوست را می توانید با کمپرس شیر نیز کاهش دهید. شیر دارای مواد ضد التهابی است. اسید لاکتیک درون شیر نیز لایه برداری ملایم و طبیعی محسوب می شود. هربار از کمپرس شیر به مدت 6 تا 10 دقیقه استفاده نمایید تا نتیجه را مشاهده کنید. به خصوص اگر پوستتان همراه با خشکی، دچار خارش شده باشد، کمپرس شیر می تواند به رفع همزمان خشکی و خارش کمک کند.

ماسک شیر برای درمان خشکی پوست

 

تهیه پاک کننده ای از روغن زیتون برای درمان خشکی پوست

روغن زیتون یکی از روغن های بسیار خوب برای درمان خشکی پوست است. می توانید برای پاک کردن صورت خود کمی روغن زیتون به صورت خود بزنید، سپس با دستمالی مرطوب و نرم اضافی آن را پاک نمایید. البته همان طور که پیش از این گفتیم اگر پوست صورت شما چرب است، روغن ها را به پوست خود نزنید؛ چراکه جوش ها را بیشتر می کند.

ماسک عسل و درمان پوست خشک

عسل نرم کننده ای مناسب برای درمان خشکی پوست است. می توانید با این داروی طبیعی به راحتی خشکی پوست را کاهش دهید. کافی است کمی عسل روی پوست خود بزنید و اجازه دهید 10 دقیقه روی پوست بماند. سپس به آرامی بشویید. عسل خشکی پوست را کاهش می دهد و موجب لطافت و شادابی پوست شما می شود.

ماسک صورت عسل برای درمان خشکی پوست

 

ماسک روغن بادام و شیر برای درمان پوست خشک

برای برطرف کردن خشکی پوست می توانید از ترکیب نصف قاشق روغن بادام و یک لیوان شیر ولرم نیز استفاده کنید.  این ترکیب جادویی را پیش از خواب روی پوست خود بزنید و بخوابید تا به آرامی جذب شود و پوستی نرم و لطیف داشته باشید.

روغن بادام برای درمان خشکی پوست

 

ماسک مرطوب کننده با گیلیسیرین

یک قاشق غذاخوری از گیلیسیرین به همراه یک قاشق گلاب و چند قطره آبلیمو را باهم مخلوط نمایید و روی پوست و نواحی خشک بزنید. بعد از 15 دقیقه به آرامی بشویید. از این ماسک تا زمان درمان کامل خشکی پوست استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: برای تهیه ماسک مو خانگی میتوانید این مقاله را مطالعه کنید.

 

نکته آخر

خشکی پوست می تواند آزاردهنده باشد، به خصوص وقتی کشیدگی پوست خود را احساس می کنید! همچنین، خشکی پوست می تواند به روند پیری پوست کمک کند.  استفاده منظم از کرم های آبرسان و مرطوب کننده در روتین مراقبتی پوستتان می تواند در درمان خشکی پوست، بسیار مؤثر باشد.  همان طور که در این مطلب از مجله زیبایی و بهداشتی سیندخت اشاره کردیم علت های مختلف مانند سرما، افزایش سن، شستشوی مداوم به ویژه با شوینده های قوی و برخی از بیماری ها سبب خشکی پوست می شود، اما به کمک کرم های آبرسان و مرطوب کننده خوب و مناسب پوست خود و ماسک هایی که نام بردیم می توانید خشکی پوست خود را کنترل نمایید. شما چه راهکار دیگری برای درمان خشکی پوست سراغ دارید؟

5/5 - (1 امتیاز)
جشنواره بهاری سیندخت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا