مقالات

درمان ترک پا در خانه با روش های طبیعی و ساده!

چگونه ترک پا را درمان کنیم؟

درمان ترک پا می تواند شما را از حس ناخوشایند خشکی و ترک پا رهایی بخشد. اما چه چیزی موجب ایجاد ترک پا می شود؟ چطور ترک پا را در خانه درمان کنیم؟ چطور از ترک پاشنه پا پا پیشگیری کنیم؟ این ها بخشی از پرسش هایی است که قصد داریم در این بخش از مجله زیبایی سین دخت به آنها پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

جشنواره تخفیفات سین دخت جشنواره تخفیفات سیندخت
ترک پا
رطوبت رسانی با مرطوب کننده های قوی برای درمان ترک پا

 

پاشنه ترک خورده پا می تواند ناخوشایند باشد، اما اغلب مشکلات جدی به وجود نمی آورد. گاهی ممکن است پاشنه پا به شدت ترک بخورد و عفونت ایجاد کند یا به سلولیت منجر شود. مهم نیست علت ایجاد ترک پا چیست، اقداماتی هست که می توانید برای درمان ترک پا انجام دهید. همچنین، راه هایی وجود دارد که از ترک خوردن پا جلوگیری نمایید.

چرا دچار ترک پا می شویم؟

وقتی پوست اطراف پاشنه پا ضخیم و خشک می شود، می تواند شروعی برای ترک خوردن پاشنه پا باشد. فشار زیاد و بیش از حد روی چربی پاشنه پا می تواند سبب ایجاد ترک پا در پوست ضخیم و خشک شود. اگرچه هر فردی می تواند دچار ترک پا شود، اما مواردی احتمال ایجاد ترک پا را بیشتر می کند و می تواند علت ترک پا به شمار رود:

  • پوشیدن کفش هایی با پاشنه بلند مثل انواع صندل ها
  • مصرف صابون های خشن و بدون ترکیبات نرم کننده
  • داشتن پوست خشک
  • آب و هوای سرد و خشک
  • بارداری
  • ایستادن برای مدت زمان طولانی
  • برخی بیماری ها مانند دیابت، اگزما، چاقی و کم کاری تیروئید

برای مثال، در بیماری کم کاری تیروئید، برخی از هورمون ها به میزان کافی تولید نمی شود، سندرم شوگرن اجازه نمی دهد بدن رطوبت لازم را ایجاد کند، بیماری پای ورزشکار موجب عفونت قارچی می شود، کف پای صاف، خار پاشنه و برآمدگی بخشی از استخوان در پایین پاشنه می تواند علتی برای ایجاد ترک کف پا شود.

ترک پا چیست
بارداری یکی از علت های ایجاد ترک پا

درمان ترک پا در خانه

در اکثر موارد می توانید با مرطوب کردن پاشنه و کف پا موجب ترمیم و بازسازی پوست پاشنه و کف پا شوید و ترک پا را در خانه درمان کنید. پیشنهاد می کنیم مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. پاهای خود را به مدت 20 دقیقه در مخلوط آب و صابون (ملایم و حاوی ترکیبات نرم کننده) استراحت دهید.
  2. برای رفع ضخیم بودن کف پا از اسکراب یا یک سنگ پا کمک بگیرید.
  3. پس از شستش و خشک کردن پا از مرطوب کننده قوی و مناسب استفاده کنید.
  4. یک جوراب ضخیم بپوشید تا مرطوب کننده به خوبی جذب پوست شود.
  5. دو بار در روز به پاهایتان مرطوب کننده قوی بزنید یا از کمی وازلین استفاده کنید. این کار را به خصوص پیش از خواب و شب ها می توانید انجام دهید.
  6. بهتر است از مرطوب کننده ای استفاده نمایید که حاوی ترکیبات اسید لاکتیک، اسید هیالورونیک، روغن جوجوبا، اسید سالیسیلیک، آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA)، پنتاویتین و کره شی باتر باشد.
  7. وقتی پوست پاهایتان ضخیم و خشک است، سنگ پا نکشید یا لایه برداری نکنید؛ چراکه زخم ها و التهابات را بیشتر می کند.
    درمان ترک پا
    برای درمان ترک پا می توانید پاهایتان را 15 تا 20 دقیقه در آب و صابون ملایم مرطوب کنید.

کرم برای ترک پا

این روزها با وجود انواع کرم مرطوب کننده که مخصوص رفع ترک پا تولید می شود، درمان ترک پا ساده شده است. شما می توانید به راحتی این کرم های تخصصی درمان ترک پا را تهیه نمایید و با استفاده آن (دو مرتبه در روز یا صبح و شب) به سرعت ترک پا را درمان نمایید.
اما بهترین کرم ترک پا کدام است؟ در ادامه می توانید لیست بهترین کرم های ترک پا و پرطرفدارترین آنها را مشاهده کنید:
کرم ترک دست و پا دکتر ژیلا
کرم پمپی ترک پا کامان
ژل ضد ترک پا لافارر
کرم ترک پا سینره
کرم ترک پا سی گل
کرم ترک پا QV
کرم ترک پا سیلیکا

بهترین کرم ترک پا
استفاده از کرم مخصوص ترک پا برای درمان ترک پا

وازلین و آبلیمو برای ترک پا

پیش از خواب، چهار قطره آبلیمو، یک قاشق وازلین و آب گرم را باهم مخلوط کنید و به کف پا بزنید. سپس به خوبی ماساژ دهید تا جذب شود. جوراب بپوشید و پاهایتان را صبح با آب ولرم شتشو دهید. بعد کف پاهایتان را با حوله خشک نمایید و مرطوب کننده مناسب بزنید.
یادتان باشد اثر قطعی درمان های خانگی و طبیعی برای درمان ترک پا به اثبات نرسیده است، اما این روش ها می تواند موجب آبرسانی به پوست پا شود و بدون شک اثر بسیار دارد.

وازلین و درمان ترک پا
درمان ترک پا با وازلین

داروی گیاهی برای ترک پا

اگر می خواهید با روغن ها و ترکیبات گیاهی دست به کار شوید و برای درمان ترک پا اقدام کنید، پیشنهاد می کنیم برای درمان ترک پا از روغن نارگیل استفاده کنید. روغن نارگیل برای درمان ترک پا، پسوریازیس، اگزما و خشکی پوست به کار می رود. روغن نارگیل با خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی خود به میزان زیادی از ایجاد ترک پا جلوگیری می کند و در درمان ترک پا مؤثر است. می توانید پیش از خواب به کف پاهایتان کمی روغن نارگیل بزنید و جوراب ضخیم بپوشید. عصاره گیاهان آلوئه ورا و آرنیکا و ترکیب آرد جوی دو سر با روغن های گیاهی مفید مثل بادام و نارگیل می تواند برای درمان ترک پا انتخابی مناسب باشد.

اگر ترک پا بر اثر بیماری مثل دیابت ایجاد شده است، هرگز خود درمانی نکنید و پیش از هر اقدامی با پزشک معالج خود مشورت نمایید!

عسل و درمان ترک پا

یکی از درمان های بسیار خوب برای رفع ترک پا مصرف عسل است. براساس پژوهش ها، عسل ماده ای ضد باکتری و ضد میکروب است، زخم ها و التهابات پوست را درمان می کند و موجب آبرسانی پوست می شود.

می توانید پیش از خواب و روی پوست تمیز، کمی عسل بزنید و اجازه دهید تا صبح روی پاشنه و کف پای شما بماند. بهتر است این کار را پس از 20 دقیقه قرار دادن پا در آب و لایه برداری با سنگ پا انجام دهید تا پوست پا برای جذب عسل آماده تر باشد.

اسپری پانسمان زخم

اگر ترک پا با زخم همراه است می توانید از اسپری پانسمان زخم استفاده کنید. این اسپری برای درمان ترک پای عمیق می تواند بهترین انتخاب باشد. اسپری پانسمان زخم را روی پوست تمیز و خشک پا اسپری نمایید. وقتی ترک پاشنه پا درمان می شود که لایه پانسمان روی سلول های پوست فشار ایجاد کند.
نشانه های ترک پا
خارش
خونریزی
پوسته پوسته شدن
زبر و ضخیم شدن
التهاب و قرمزی پوست
زخم
درد (که گاهی بسیار شدید است.)

درمان ترک پا
درمان ترک پا با آب ولرم و صابون ملایم

 

بی توجهی به ترک پا می تواند شدت خشکی و ترک پا را بیشتر کند. به ویژه اگر بر اثر بیماری زمینه ای باشد. این موارد، ممکن است عوارضی به دنبال داشته باشد؛ عوارض مثل

  • بی حسی پاشنه پا
  • سلولیت و عفونت پوستی که اغلب پوست را ملتهب، دردناک و قرمز می کند.
  • زخم پای دیابتی
  • تورم، درد، قرمزی و گرمی از علائم عفونت است. اگر با این نشانه ها مواجه شدید، موارد را با پزشک خود به سرعت در میان بگذارید.

چگونه از ترک پا یا ترک پاشنه پا پیشگیری کنیم؟

  • برای جلوگیری از ایجاد ترک پا بهتر است کفش مناسب و اندازه پاهایتان بپوشید. این کفش باید پاشنه ای پهن و محکم داشته باشد و با لایه ای نرم و مخصوص راحتی پا همراه باشد.
  • دو بار در روز یا حداقل شب ها سعی کنید کرم رفع ترک پا بزنید، سپس با پوشیدن جوراب اجازه دهید رطوبت پا حفظ شود.
  • از پد طبی برای راحتی کف پاهایتان در کفش استفاده نمایید. این پد کمک می کند وزن شما به طور متناسب روی پاشنه قرار بگیرد.
  • از جوراب و کفش مناسب و راحت استفاده نمایید.
  • رطوبت بدنتان را با نوشیدن آب حفظ کنید تا خشکی و کم آبی بدن به خشکی پوست و ترک پاشنه پا منجر نشود.
  • اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید، حتماً هر روز پاهایتان را بررسی کنید.
  • بعد از خارج شدن از حمام و خشک کردن پاهایتان از کرم مخصوص ترک پا استفاده نمایید و کفش یا دمپایی مناسب و نرم بپوشید.
    درد ترک پا
    گاهی ترک پا با درد همراه است.

مواردی که برای جلوگیری از ترک پا باید از آن دوری کنید!

  • کفش های پشت باز نپوشید. این کفش ها برای پاشنه پا محافظتی ایجاد نمی کنند و می توانند موجب خشکی و ترک پا شوند.
  • کفش نامناسب و تنگ نپوشید.
  • از کفش پاشنه بلند استفاده نکنید.
  • در یک وضعیت، برای مدت زمان طولانی نایستید.
  • اگر بیماری موجب ترک پاهایتان شده است، بدون مشورت با پزشکتان به خود درمانی اقدام نکنید.

چه روغن هایی به رفع ترک پا کمک می کنند؟

برای درمان ترک پا می توانید از روغن نارگیل و روغن گیاهانی مثل اسطخدوس، نعناع  و بابونه استفاده نمایید. این روغن ها با آثار ضد التهاب و ترمیم کنندگی می توانند به رفع ترک پا یا درمان ترک پا کمک کنند. می توانید به میزان لازم از این روغن ها را قبل از خواب به کف پاهایتان بزنید و جوراب ضخیم بپوشید.

چرا آقایان بیشتر به ترک پا دچار می شوند؟

اغلب مردانی به ترک پا دچار می شوند که به دلیل نوع کار خود مجبور هستند مدت زمان طولانی روی پا بایستند.

بهترین اسکراب برای رفع ترک پا کدام است؟

شما می توانید از اسکراب هایی استفاده کنید که ملایم و حاوی شکر باشند و آن را به آرامی و با حرکات دورانی روی کف پا بزنید. اسکراب های محبوب اغلب حاوی روغن درخت چای و نعناع هستند که در رفع بوی بد پا نیز مؤثرند.

ترک پا می تواند نشانه چه بیماری باشد؟

ترک پا گاهی یک هشدار است و می تواند نشانه بیماری کم کاری تیروئید باشد. غده تیروئید با ترشح هورمون ها میزان فشار خون، متابولیسم، عملکرد سیستم عصبی و رشد بافت ها را کنترل می کند. خشکی پوست می تواند از نشانه ای خشکی پوست محسوب شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین شامپو برای جلوگیری از موخوره کدام است؟

نکته آخر

درمان ترک پا با مواردی که در این مقاله به آنها پرداختیم اغلب امکان پذیر است. ترک پا یا ترک پاشنه پا به طور معمول نگران کننده نیست. در بیشتر اوقات می توانید بدون نسخه و با کرم های مخصوص درمان ترک پا این مشکل را برطرف نمایید. اگرچه پوست شما در مدت زمانی کوتاه پس از شروع درمان اندکی درمان شود، چند هفته زمان نیاز دارید تا بهبود کامل حاصل شود؛ بنابراین، بهتر است دوره درمان را کامل کنید. پس از درمان نیز برای پیشگیری از ایجاد ترک پا بیشتر مراقب سلامت پاهایتان باشید و موارد گفته شده در مقاله پیش رو را رعایت نمایید. اگر برای درمان ترک پا مورد دیگری سراغ دارید، لطفاً برای خوانندگان مجله زیر این مقاله در بخش نظرها مطرح کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
جشنواره بهاری سیندخت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا