مراقبت و بهداشت

علت نازک شدن مو سر + چگونه موهای نازک را در خانه ضخیم کنیم؟

علت نازک شدن مو، مسئله مهمی است که باید حتما مورد بررسی قرار گیرد؛ اما اکثر دلایل قابل درمان هستند. معمولا درمان موهای نازک 6 تا 9 ماه طول می کشد.

به روز رسانی در 1401/05/02

جشنواره تخفیفات سین دخت جشنواره تخفیفات سیندخت

آیا از علت نازک شدن مو سر اطلاعی دارید؟ آیا چگونگی درمان و تقویت موهای نازک را می دانید؟

معمولا نازک شدن موها به تدریج اتفاق می افتد، طوری که به راحتی می توانید علت های آن را مشخص کرده و راه درمان آن را پیدا کنید. این مسئله گاهی با ریزش جزئی تا متوسط قسمتی از مو همراه است. البته با افزایش سن، ضخامت و حجم موها کم می شود و این مسئله تاثیر بسزایی در ریزش موها خواهد داشت. در ادامه به بررسی دلایل نازک شدن مو سر و روش درمان آن می پردازیم.

 

علت نازک شدن مو چیست؟

مشکلاتی که مربوط به مو می شود فقط مختص آقایان نیست و بانوان نیز ممکن است به این مشکل دچار شوند. نازک شدن مو، دلایل گوناگونی دارد و شامل برخی عادت های اشتباه روزانه و ژنتیک می باشد.

جالب است بدانید که از دست دادن روزی 50 تا 100 عدد مو، کاملا طبیعی است. اگر ریزش موی شما بیشتر از این مقدار باشد، یعنی باید به دنبال رفع این مشکل باشید.

علت نازک شدن مو و عوامل ژنتیکی
علت نازک شدن مو و عوامل ژنتیکی

 

عوامل موثر در نازک شدن موها

عادت های زندگی مهم ترین نکته کلیدی برای نازک شدن موهاست. در ادامه به بررسی این عادت ها می پردازیم:

رسیدگی کردن بیش از حد به موها

اگر شما مدام در حال اتو کردن موهایتان هستید و یا از سشوار، زیاد استفاده می کنید، این کار موجب رسیدن آسیب به موها می شود. یکی از عوامل مهم و اشتباه در عادت های زندگی همین رسیدگی بیش از حد به مو و استفاده از وسایل برقی برای موها می باشد.

داشتن استرس مزمن و نازکی تارهای مو

مهم ترین علت نازک شدن موها و ریزش آن، داشتن استرس زیاد است. استرس سبب افزایش تولید هورمون هایی مثل کورتیزول خواهد شد. مقدار زیاد ترشح این هورمون، باعث می شود تا موهای جدیدی که به تازگی در حال رشد از فولیکول مو هستند، از بین بروند.

عملکرد نادرست غده تیروئید و علت نازک شدن مو سر

تیروئید نقش بسیار مهمی در حفظ عملکرد بدن دارد و به خوبی کنترل بیشتر عملکردهای بدن همچون ضربان قلب، رشد موها و متابولیسم بدن را زیر نظر خود دارد. وجود اختلال در غده تیروئید، انسان را با مشکلات بی شماری مواجه می کند که یکی از این مشکلات نازک شدن تارهای مو می باشد.

اطمینان از سلامت تیروئید، اولین قدم برای حفظ سلامت و رشد موهاست. در صورت داشتن اختلالات تیروئید خیلی سریع به درمان این مشکل بپردازید.

 

استفاده از فیکس کننده ها و مواد شیمیایی مو

استفاده طولانی مدت و زیاد از رنگ مو، دکلره، تافت مو، چسب مو یکی از علت های اصلی نازک و ضعیف شدن تارهای مو به حساب می آیند.

خشک کردن اشتباه موها با حوله

ماساژ و مالش موهای سر با حوله، می بایست به صورت درست و حرفه ای انجام شود. این حرکت اگر اشتباه انجام شود، به موهای خیس به شدت آسیب می رساند و سبب نازک شدن تارهای مو می شود.

برای جلوگیری از آسیب به موها می توانید از یک حوله جاذب رطوبت استفاده نمایید و یا موهای خود را چند دقیقه پس از حمام کردن با حوله سر به خوبی بپوشانید.

محکم بستن موها

زمانی که موهای خود را محکم بالا می بندید یا به اصطلاح دم اسبی می کنید، سبب کشیده شدن تارهای مو و خارج شدن موها از فولیکول آن خواهید شد.

علت نازک شدن مو و تاثیر محکم بستن موها
علت نازک شدن مو و تاثیر محکم بستن موها

 

کوتاه نکردن موها و عدم رسیدگی به آنها

کوتاه نکردن موها به موقع و رسیدگی نکردن به آنها موجب می شود تا موها علاوه بر نازک شدن، دچار شکنندگی، ضعیف شدن، خشکی و موخوره شوند. برای جلوگیری از این موضوع، لازم است تا هر هشت هفته یکبار به آرایشگاه بروید و موهای خود را کوتاه کنید.

 

خشکی موها، علت نازک شدن موی سر

افرادی که موهای خشکی دارند، باید بدانند که دلیل نازک شدن تارهای مو، همین خشکی بیش از حد موهاست. این افراد به دلیل داشتن موهای نازک و شکننده، ممکن است دچار ریزش مو بشوند.

عواملی همچون کمبود رطوبت در بدن و هوا، آب و هوای خیلی خشک و گرمای بیش از حد موجب خشک شدن موها می شوند. به همین دلیل هرگز موهای خود را با شامپوهای نامناسب و آب داغ نشویید.

 

کمبود آهن در بدن

کمبود اسید فولیک و بعضی از مواد معدنی در رژیم غذایی، یکی دیگر از عوامل نازک شدن تارهای مو در افراد است که موجب می شود تا فولیکول های مو روند طبیعی خود را از دست دهند. گاهی اوقات ریزش مو، ارثی است و حتی با رعایت برخی شرایط پزشکی نیز می تواند، شما را به این وضعیت دچار کند.

از موارد تاثیر گذار دیگر که موجب نازک شدن موها می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کشیدن سیگار در آقایان
  • شستن بیش از حد موها
  • برس و شانه زدن نادرست موها
  • اختلال در غذا خوردن
  • آلودگی هوا
  • مصرف الکل و دخانیات
  • مصرف برخی داروها مثل رقیق کننده خون، فشار خون و داروهای ضد افسردگی
  • بالا رفتن سن
  • کمبود ویتامین های گروه B
علت نازک شدن مو و ریزش آن به مرور زمان
علت نازک شدن مو و ریزش آن به مرور زمان

 

حتما بخوانید: مراقبت از مو و نحوه نگهداری از آن چگونه است؟ (روتین مراقبت از مو)

عوامل ارثی و پزشکی که در ریزش موها تاثیر دارد، کدام اند؟

  • زمانی که مصرف قرص های ضدبارداری را متوقف کرده باشید.
  • به تازگی صاحب فرزند شده باشید.
  • در دوران تغییرات هورمونی قرار داشته باشید.
  • برای بیماری های خود ایمن، تحت نظر پزشک باشید.
  • در یک مدت زمان کوتاه، بیشتر از 20 پوند وزن کم کرده باشید.
  • سیستم ایمنی بدن با مشکل مواجه شده باشد.
  • عفونت و اختلال پوستی داشته باشید.

 

علت اصلی و مهم نازک شدن موها

  • درجه تب بالا
  • اختلالات تغذیه ای
  • کشیده شدن موها

گاهی اوقات بعضی افراد طاسی مو را با نازک شدن موها، اشتباه می گیرند. معمولا با گذشت زمان نازک شدن مو، می تواند سبب ریزش مو شود.

علت نازک شدن موها و تاثیر آن در کشیده شدن موها
علت نازک شدن موها و تاثیر آن در کشیده شدن موها

 

علت نازک شدن مو و استفاده از داروهای خانگی برای درمان آن

بیشتر موارد ریزش مو، قابل درمان است. در ادامه به بررسی 9 مورد از درمان های خانگی می پردازیم.

روغن های ضروری

روغن های ضروری، مایعاتی هستند که از گیاهان ویژه و طبیعی استخراج می شوند و معمولا در پزشکی سنتی مورد استفاده قرار می گیرند. روغن اسطوخودوس، برای افرادی که دچار نازکی مو شده اند، بسیار کاربردی است و پیشنهاد می شود حتما از این روغن برای ماساژ سر استفاده نمایید.

روغن های گیاهی دیگر مانند آویشن و رزماری، نیز می توانند در جلوگیری از ریزش مو و طاسی سر موثر باشند. فقط لازم است تا قبل از مصرف، مقدار کمی از روغن را بر روی بازوی خود تست کنید و 24 ساعت صبر کنید تا از نداشتن حساسیت به این روغن مطمئن شوید.

مولتی ویتامین ها

مصرف مولتی ویتامین ها و قرص زینک، می تواند در تقویت موها و ساقه آن موثر باشد. استفاده از مواد غذایی یا قرص هایی که دارای آهن، روی و اسید فولیک هستند، برای تقویت ضخامت مو بسیار موثر می باشند.

توجه داشته باشید که مصرف قرص های تقویتی را با مشورت پزشک انجام دهید، زیرا ممکن است برای بدن ضرر داشته باشند.

 

تاثیر مکمل اسید فولیک در جلوگیری از نازک شدن موها

اسید فولیک نوعی از ویتامین B بوده که برای تولید سلول های جدید بسیار کاربردی و لازم است. اسید فولیک به فولیکول های مو کمک می کند تا تارهای موی جدیدی در قسمت هایی که سر طاسی دارد، تولید شود.

با این حال شواهد کافی و دقیقی وجود ندارد که بیان گر این باشد که استفاده از اسید فولیک به ضخیم تر شدن موهای سر کمک خواهد کرد.

ماساژ پوستی

یکی از روش های ارزان برای داشتن موهایی ضخیم و پرپشت، انجام ماساژ پوستی است. این کار علاوه بر اینکه، هیچ عوارض و هزینه ای ندارد، سبب ضخیم شدن تارهای مو خواهد شد.

هنگام شستن موها تنها کافیست که به کمک نوک انگشتان دست، اطراف پوست خود را فشار دهید تا جریان خون، بیشتر در سر عبور کند.
برای انجام دادن بهتر این کار می توانید به کمک یک ماساژور پوست دستی، سلول های مرده پوست خود را از بین ببرید.

علت نازک شدن موها و تاثیر ماساژ سر در جلوگیری از آن
علت نازک شدن موها و تاثیر ماساژ سر در جلوگیری از آن

 

بیوتین

بیوتین یا ویتامین B-7، یک ماده مغذی در آب است که به صورت طبیعی در غذاهایی همچون عدس، آجیل و جگر یافت می شود.
اگر یک رژیم غذایی مطلوب داشته باشید، هرگز با کمبود بیوتین در بدن مواجه نخواهید شد.

بیوتین به تجزیه آنزیم ها در بدن به خوبی کمک می کند. همچنین شواهد زیادی وجود دارد که این ماده برای درمان نازک شدن موها مناسب است. به یاد داشته باشید که در صورتی که از مکمل های ویتامین B5 استفاده می کنید، به طور هم زمان از بیوتین استفاده نکنید، زیرا، استفاده هم زمان از این محصول، تاثیر گذاری محصول را کاهش می دهد.

 

تاثیر اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 در جلوگیری از نازک شدن موها

اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3، اسیدهای چرب ضروری هستند. این اسیدها توسط بدن انسان تولید نمی شوند. وظیفه امگا 3، کمک به مبارزه بدن در برابر التهاب است که همین مسئله علت بیماری های گوناگونی می باشد.

ریزش مو زودرس، می تواند به التهاب پوست مربوط باشد. همچنین اسید چرب امگا 6، برای سلامتی پوست سر بسیار مفید است. روغن های گیاهی معمولا سرشار از امگا 6 اند. در ماهی، مقادیر زیادی از اسیدهای چرب امگا 3، یافت می شود.

اگر به طور معمول از غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 استفاده نمی کنید، حتما با مشورت پزشک از مکمل های خوراکی استفاده نمایید.

علت نازک شدن موها و تاثیر اسید چرب امگا 3 در جلوگیری از آن
علت نازک شدن موها و تاثیر اسید چرب امگا 3 در جلوگیری از آن

 

ماینوکسیدیل

روگین، نام تجاری دیگر ماینوکسیدیل است که برای درمان ریزش مو شدید بسیار کاربرد دارد. این محصول تایید شده توسط، سازمان غذا و داروی ایالات متحده FDA است و به راحتی می توانید بدون نسخه پزشک آن را تهیه نمایید.

استفاده 2 بار در روز و به صورت مستقیم بر روی پوست، سبب می شود تا موهای ضخیم تری را بر روی محل مورد استفاده شده، ببینید. این محصول تا 16 هفته طول می کشد تا اثر خود را بر روی فولیکول های مو بگذارد. استفاده پیوسته و مداوم از این محصول، بسیار تاثیر گذار است.

فیناستراید

فیناستراید، یک داروی ریزش مو است که تنها برای استفاده مردان می باشد و از نازک شدن مو جلوگیری می کند. به علت عوارض جانبی جدی که این دارو برای زنان به وجود می آورد، از مصرف آن خودداری کنید. این دارو برای بانوان باردار یا شیرده مناسب نیست.

لیزر درمانی خانگی

استفاده از لیزر درمانی باید توسط متخصص پوست انجام شود. لیزر درمانی برای کمک به رشد موها و حتی افزایش ضخامت آنها می باشد. برای رسیدن به نتایج مطلوب، استفاده از این دستگاه را باید چند ماه ادامه دهید. این دستگاه بسیار هزینه بردار است و نیازمند یک سرمایه زیاد می باشد.

 

مصرف چه مواد غذایی به جلوگیری از نازک شدن مو و تقویت آن کمک می کند؟

  1. تخم مرغ
  2. سیب زمینی شیرین
  3. اسفناج
  4. توت
  5. ماهی های چرب
  6. آووکادو
  7. مغز انواع آجیل
  8. فلفل های شیرین
  9. میگو
  10. لوبیاها
  11. سویا
  12. گوشت
  13. دانه ها

کمبود مواد مغذی مانند E، A، C و D، ویتامین های B، بیوتین، پروتئین و اسیدهای چرب ضروری می توانند، سرعت رشد موها را کاهش دهند و یا حتی به ریزش مو منجر شوند.

علت نازک شدن موها و تاثیر مصرف مواد غذایی مقوی و سالم در جلوگیری از آن
علت نازک شدن موها و تاثیر مصرف مواد غذایی مقوی و سالم در جلوگیری از آن

 

افرادی که دارای موهای نازکی هستند، چگونه باید از موهای خود مراقبت کنند؟

معمولا افراد با موهای لخت و نازک، برای حالت دهی به موهایشان، از سشوار و اتو مو زیاد استفاده می کنند. اگرچه این لوازم، به صورت موقتی مو را حالت دار نگه می دارند؛ اما باید در نظر داشت که این افراد نباید زیاد موهای خود را برس بکشند؛ زیرا موهای خشک را به شدت آسیب پذیر می کنند. این عمل همچنین در نازک شدن تارهای مو تاثیر دارد.

 

درمان نازکی موها با مواد طبیعی در خانه

جالب است بدانید که برخی از مواد طبیعی و ارگانیک وجود دارند که به کمک آنها در خانه می توانید موهای نازک شده خود را تقویت کنید. در ادامه به بررسی این مواد و متریال می پردازیم:

درمان نازکی مو با تخم مرغ

اگر دلیل نازکی موهایتان کمبود پروتئین باشد، با استفاده از تخم مرغ می توانید این مسئله را رفع کنید. برای این کار لازم است تا ابتدا تخم مرغ را با روغن های ضروری و موثر ترکیب کنید و سپس به خوبی هم بزنید.

اکنون می توانید این ماسک به دست آمده را روی موهای ضعیف خود بزنید و پس از گذشت یک ساعت موهای خود را به خوبی بشویید. ترکیب تخم مرغ و حنا ترکیبی موثر برای تقویت موها می باشد.

علت نازک شدن مو و تاثیر ماسک تخم مرغ
علت نازک شدن مو و تاثیر ماسک تخم مرغ

 

درمان خانگی نازک شدن موی سر بانوان با آب پیاز

بی تردید می توان گفت که استفاده از عصاره پیاز یکی از بهترین راه ها برای درمان نازکی موهاست. پیاز به دلیل داشتن گوگرد در ترکیبات خود، سبب افزایش رشد مو می شود و ریشه موها را تقویت می کند.

با این کار تار مو دیگر به راحتی نمی شکند. برای تقویت و ضخیم کردن تار موها باید یک تا دو عدد پیاز را رنده کنید و سپس آب آن را جدا کنید و به صورت مستقیم به موهایتان بزنید. اگر بوی پیاز برایتان آزار دهنده بود، یک یا دو قاشق غذاخوری روغن زیتون به آن بزنید و صبر کنید تا آب پیاز نیم ساعت روی موهایتان بماند و در نهایت آن را بشویید.

 

مخلوط ویتامین E با شامپو

برای تقویت موهای خود، نیازی به تغییر شامپو ندارید. تنها کافیست که 20 عدد کپسول ویتامین E را به شامپو سر خود اضافه کنید و در نهایت از خواص شگفت انگیز آن بهره مند شوید.

برای این کار باید کپسول ویتامین E را سوراخ کنید و روغن درون آن را داخل شامپو خود بریزید. پس از شستن موها، سر خود را به خوبی آبکشی نمایید تا در مدت یک ماه شاهد تقویت موهای خود باشید.

درمان نازکی مو با ماسک موز

ابتدا دو موز رسیده را بردارید و آن را با عسل و روغن زیتون ترکیب کنید. ترکیب به دست آمده را روی موهای خود بمالید و سپس آنها را به درستی روی موها پخش کنید. صبر کنید تا این ماسک 15 دقیقه روی موها بماند و سپس موها را به طور کامل بپوشانید. این ماسک، موها را درخشنده و براق می کند.

علت نازک شدن مو و تاثیر استفاده از ماسک موز
علت نازک شدن مو و تاثیر استفاده از ماسک موز

 

نکات مهم برای جلوگیری از نازکی موها

برای پیشگیری از نازک شدن موها حتما موارد زیر را انجام دهید:

  • موهایتان را به طور مرتب بشوید.
  • در استفاده از مواد شیمیایی مو زیاده روی نکنید.
  • هنگامی که موها خیس است، هرگز آن را شانه نکنید.
  • از شستشوی بیش از حد موها خودداری کنید.
  • آفتاب تند و سرمای شدید، از دیگر علت های نازک شدن موهاست. برای جلوگیری از نازک شدن موها از کلاه حصیری و چتر در تابستان استفاده نمایید و در زمستان از کلاه پشمی و شال استفاده کنید.
  • برای مراقبت از موها و جلوگیری از نازک شدن آن از نرم کننده های حاوی گلیسیرین و پانتنول استفاده نمایید.

 

محصولات موثر برای درمان نازکی موها

برای درمان و جلوگیری از نازکی موها، علاوه بر راهکارهای ذکر شده، تغییر رژیم غذایی و همچنین استفاده از ماسک های خانگی، روش های آسان و سریع تر دیگری نیز وجود دارند که در ادامه به آنها می پردازیم.

علت نازک شدن مو و مصرف هیرتامین برای جلوگیری از نازکی موها
علت نازک شدن مو و مصرف هیرتامین برای جلوگیری از نازکی موها

خرید پاستیل هیرتامین از بهترین مکمل ها برای ضخیم شدن تارهای مو

 

علت نازک شدن مو و تاثیر استفاده از پاستیل شوگر بیر هیر
علت نازک شدن مو و تاثیر استفاده از پاستیل شوگر بیر هیر

خرید پاستیل شوگر بیر هیر، از مکمل های قدرتمند برای درمان نازکی موها

 

علت نازک شدن مو و تاثیر لوسیون گیاهی مو سینره
علت نازک شدن مو و تاثیر لوسیون گیاهی مو سینره

خرید لوسیون گیاهی مو سینره، برای تقویت موهای نازک

 

علت نازک شدن مو و تاثیر شامپو حجم دهنده و انرژی بخش 8 مورینگا
علت نازک شدن مو و تاثیر شامپو حجم دهنده و انرژی بخش 8 مورینگا

خرید شامپو حجم دهنده و انرژی بخش 8 مورینگا برای تقویت استحکام موها

 

علت نازک شدن مو و تاثیر روغن مراقبت از مو 1 مورینگا
علت نازک شدن مو و تاثیر روغن مراقبت از مو 1 مورینگا

خرید روغن مراقبت از مو 1 مورینگا برای افزایش ضخامت موها

 

علت نازک شدن مو و تاثیر ماسک مو سریتا
علت نازک شدن مو و تاثیر ماسک مو سریتا

خرید ماسک مو سریتا برای استحکام بخشی موهای نازک و کم حجم

 

علت نازک شدن مو و تاثیر سرم دوفاز محافظ مو سریتا
علت نازک شدن مو و تاثیر سرم دوفاز محافظ مو سریتا

خرید سرم دوفاز محافظ مو سریتا برای افزایش حجم و ضخامت تارهای مو

 

سخن پایانی

همان طور که گفته شد، درست است که روند نازک شدن مو بسیار آزار دهنده و نگران کننده است، اما نکته مثبت این است که قابل درمان می باشد. معمولا درمان موهای نازک 6 تا 9 ماه طول می کشد. اگر ریزش مو شدید دارید، بهتر است به یک متخصص پوست و مو مراجعه نمایید.

با رعایت نکات گفته شده و اهمیت انجام آن و همچنین مصرف مواد غذایی که حاوی مواد مغذی و تقویتی باشد، به راحتی می توانید از نازک شدن موها جلوگیری کنید. در این مطلب سعی کردیم علت نازک شدن مو و چگونگی تقویت موهای نازک را برایتان شرح دهیم.

شما چه راهکاری برای جلوگیری از نازک شدن مو پیشنهاد می کنید؟

5/5 - (1 امتیاز)
جشنواره تخفیفات سیندخت

فرانه آخوندی

دانش آموخته رشته هنر و ارشد طراحی صنعتی، علاقه مند به استایل، مد و فشن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا