مقالات

خواص روغن آرگان + طرز استفاده روغن آرگان برای مو و پوست

آثار شگفت انگیز و فوق العاده روغن آرگان برای مو و پوست را می دانید؟(به روز رسانی: 1401/01/22)

خواص روغن آرگان بسیار است؛ به طوری که روغن آرگان با عنوان «طلای مایع» نیز معروف است. روغن آرگان یکی از بهترین روغن ها برای سلامت پوست و مو است؛ به همین خاطر در ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی برای حفظ سلامت پوست و مو، روغن آرگان به کار می رود. روغن آرگان از هسته میوه درختی به نام آرگان تهیه می شود.

جشنواره تخفیفات سین دخت جشنواره تخفیفات سیندخت

این روغن مفید حاوی ویتامین و آنتی اکسیدان است. ویتامین ها و آنتی اکسیدان های روغن آرگان موجب شده گزینه ای مناسب برای رشد و تقویت مو و سلامت پوست به شمار رود. قرن هاست روغن آرگان در مراکش تولید و استفاده می شود. علاوه بر خواص درمانی و بهداشتی می توانید برای مصرف خوراکی در غذاهای خود از روغن آرگان استفاده کنید و از خواص شگفت انگیز روغن آرگان بهره مند شوید.

روغن آرگان به دلیل داشتن انواع ویتامین و اسیدهای چرب (مثل امگا6، اولئیک اسید و لینوئیک اسید) برای سلامتی بسیار مفید است. اگر می خواهید با خواص فوق العاده روغن آرگان و روش استفاده از روغن آرگان برای حفظ سلامت پوست و مو آشنا شوید و روش تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی را بدانید.

 

خواص شگفت انگیز روغن آرگان
یکی از خواص روغن آرگان، ایجاد شفافیت و جوانسازی پوست است.

خواص روغن آرگان برای سلامت پوست

پیش از رفتن به رختخواب می توانید کمی از روغن آرگان به پوست خود بزنید. بعد به آرامی روغن آرگان را روی پوست خود ماساژ دهید تا جذب پوست شود. این کار کمک می کند پوستی لطیف، درخشان و سالم داشته باشید!

تقویت کننده پوست حساس و خشک

اغلب پوست های خشک و حساس به طور منظم باید مرطوب و پاک باشند. روغن آرگان بهترین انتخاب برای پوست های حساس و خشک است. پیش از خواب، چند قطره روغن آرگان به پوست خود بزنید و آرام ماساژ دهید تا مواد مغذی به پوستتان برسد. حتی می توانید در حمام نیز از پاک کننده ها و محصولات حاوی روغن آرگان استفاده نمایید.

ضد پیری و چین و چروک

نور خورشید و آلودگی هوا و محیط به پوست آسیب می زند و موجب جمع شدن رادیکال های آزاد و کاهش رطوبت پوست می شود. درنتیجه، پوست دچار خشکی و چین و چروک می شود. یکی از خواص روغن آرگان، خاصیت جوانسازی آن است. در روغن آرگان، ویتامین E وجود دارد. این ویتامین موجب خنثی شدن آثار منفی رادیکال های آزاد می شود. همچنین، وجود ساپونین در روغن آرگان، پوست شما را مرطوب می کند و موجب سفتی، کشسانی و درخشش پوست می شود.

نرم و تقویت کننده لب

اگر می خواهید لب های براق و نرم داشته باشید، کافی است چند قطره روغن آرگان را با وانیل و شکر قهوه ای ترکیب نمایید. این ترکیب همچون یک اسکراب عمل می کند و با از بین بردن سلول های مرده لب موجب لطیف و شفاف شدن لب هایتان می شود.

بازسازی ترک های پوستی

کمک به رفع و بهبود ترک های پوستی، یکی دیگر از خواص روغن آرگان است. کمی روغن آرگان به جای زخم و ترک های پوستی خود بزنید. وجود تری ترپنوئیدها در روغن آرگان موجب ترمیم جای زخم و جلوگیری از عفونت می شود.

درمان طبیعی بیماری های پوستی

یکی از خواص روغن آرگان، خاصیت ترمیم کنندگی و ضد التهابی روغن آرگان است؛ بنابراین، برای پوست هایی که به علت های گوناگون مثل اگزما و آبله مرغان) دچار التهاب شده اند، می توانید از روغن آرگان استفاده نمایید.

خواص روغن آرگان و درمان آکنه

یکی دیگر از خواص روغن آرگان، خاصیت آنتی اکسیدانی روغن آرگان است. افرادی که دچار آکنه و جوش می شوند، می توانند از روغن آرگان برای پیشگیری و درمان آکنه استفاده کنند و با مصرف منظم روغن آرگان به تدریج موجب از بین رفتن جای جوش ها شوند. ازآنجاکه روغن آرگان منبع غنی از ویتامین ها و آنتی اکسیدان هاست، برای مراقبت های پوستی و سلامت پوست استفاده می شود. وجود آنتی اکسیدان ها در روغن آرگان به کنترل چربی روی پوست و درنتیجه، رفع جوش و آکنه کمک می کند.

کرم طبیعی و گیاهی برای اصلاح

یکی از خواص روغن آرگان، همان طور که پیش از این گفتیم خاصیت نرم کنندگی و ضد التهابی روغن آرگان است. به جای هزینه های زیاد برای کرم اصلاح می توانید روغن آرگان را امتحان کنید! چند قطره از روغن آرگان روی پوست تمیز بزنید و اصلاح کنید. همین طور می توانید بعد از اصلاح به جای افترشیو نیز از روغن آرگان استفاده کنید. روغن آرگان به آبرسانی و نرمی پوست شما کمک می کند.

درخشان کننده پوست

روغن آرگان سرشار از آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب ضروری برای پوست است. درنتیجه، می تواند پوست را پاکسازی و در ترمیم کند. توصیه می‌شود پیش از خواب، کمی روغن آرگان به پوست خود بزنید و آرام ماساژ دهید. این کار کمک می کند پوست سالم و درخشان داشته باشید.

کرم دور چشم طبیعی

روغن آرگان با داشتن ویتامین E برای درمان چین و چروک دور چشم عالی است. می توانید روغن آرگان را با کمی روغن جوجوبا، روغن ویتامین E و روغن دانه هویج ترکیب نمایید و هر رورز به دور چشم خود بزنید.

خواص روغن آرگان برای حفظ سلامت مو

اگر می خواهید موهایی شاداب، پرپشت و سالم داشته باشید، از خواص شگفت انگیز روغن آرگان غافل نشوید. خواص روغن آرگان تنها شامل سلامت پوست نیست، بلکه برای حفظ سلامت مو و درمان آسیب های مو نیز بسیار مفید است. در ادامه، به خواص روغن آرگان برای مو می پردازیم.

خواص روغن آرگان برای سلامت موهای آسیب دیده

اگر موهایتان بر اثر رنگ و دکلره کردن یا عوامل دیگر سلامت و درخشندگی خود را از دست داده اند، توصیه می کنیم از روغن آرگان استفاده کنید. روغن آرگان می‌تواند ساقه مو و فولیکول مو را تقویت کند. روغن آرگان با آبرسانی و ترمیم موها کمک می کند موهایتان انعطاف و نرمی خود را به دست ‌آورد.

حالت دهنده طبیعی برای مو

به جای حالت دهنده های شیمیایی می‌توانید از روغن آرگان استفاده کنید. کمی از روغن آرگان به ساقه موهایتان بزنید. روغن آرگان موجب نرمی و خوش حالتی موهایتان می شود. از این طریق می توانید برای مدت زمان بیشتری موهایتان را نرم و ابریشمی نگه دارید. ضمن اینکه موجب افزایش شانه پذیری موها و جلوگیری از گره خوردگی مو می شوید.

حالت دهنده فوق العاده برای موها وز

ویتامین E و اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 9 می تواند راه حلی خوب برای حالت گرفتن موهای وز باشد. فقط به میزان چند قطره از روغن آرگان روی کف دست خود قرار دهید. سپس به آرامی به ساقه موهایتان بزنید و ماساژ دهید. با این روش می توانید بدون آبکشی و چرب شدن موهایتان موجب برطرف شدن وز مو و حالت دادن به موهایتان شوید.

درمان شوره سر

یکی از خواص فوق العاده روغن آرگان، کاربرد آن برای رفع شوره سر است. خشکی پوست سر از علل اصلی ایجاد شوره است. شما می توانید مقداری روغن آرگان به پوست سر خود بزنید و با نوک انگشتان و حرکات دایره ای سر خود را ماساژ دهید. این کار را به گونه ای انجام دهید که روغن آرگان جذب در ریشه موهایتان شود. سپس حوله ای بردارید، در آب داغ فرو ببرید و فشار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. سپس سر و موهای خود را در حوله بپیچید. این کار کمک می‌کند پوست سر به خوبی هیدراته و آبرسانی شود. برای رسیدن به نتیجه دلخواه بهتر است 3 بار در هفته این کار را انجام دهید.

خواص روغن آرگان برای سلامت بدن

سلامت و تقویت دستگاه گوارش

اگر سوء هاضمه دارید، روغن ‌ارگان را حتماً در برنامه غذایی خود جای دهید. روغن آرگان غلظت آنزیم پپسین را در گوارش بیشتر می کند. پپسین یکی از سلول های اصلی و مهم در معده است که به هضم در معده کمک می کند. درنتیجه، هضم غذا آسان تر می شود. روغن آرگان دارای فلاونوئید است؛ این آنتی اکسیدان موجب کاهش التهابات خارجی و داخلی می شود.

خواص روغن آرگان و کاهش کلسترول

کاهش کلسترول یکی دیگر از خواص روغن آرگان است. پژوهش ها نشان می دهد روغن ‌آرگان با برخورداری از استرول های گیاهی که در روغن‌های دیگر وجود ندارد، موجب کاهش التهابات بدن می شود. درحقیقت، سلول های گیاهی همان اسیدهای چرب هستند که به صورت غیراشباع وجود دارند و به افزایش میزان چربی مفید برای خون در بدن کمک می‌کنند.

تقویت قلب

روغن آرگان به دلیل دارا بودن اولئیک اسید یکی از بهترین منابع برای سلامت قلب است. مطالعات نشان می دهد مصرف 15 گرم روغن آرگان در روز می تواند کلسترول خون را کاهش دهد.

آثار ضد دیابتی روغن آرگان

تحقیقات نشان می دهد مصرف روغن آرگان به پیشگیری از بیماری دیابت و افزایش قند خون کمک می کند.

آثار ضد سرطان روغن آرگان

روغن آرگان موجب کاهش تکثیر و رشد سلول های سرطانی می شود. براساس تحقیقات اخیر،‌روغن آرگان می تواند تا 50 درصد از رشد سلول های سرطانی در سرطان پروستات جلوگیری کند.

روش تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی

در کنار محصولات پوست و مو که با روغن آرگان غنی شده اند، شما می توانید نمونه خام روغن آرگان را نیز استفاده کنید و از خواص شگفت انگیز روغن آرگان بهره مند شوید. البته قطعاً قیمت روغن آرگان اصل و طبیعی ارزان نیست، اما مدت زمان زیادی می توانید از خواص آن استفاده کنید. برای تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی بهتر است به موارد زیر دقت کنید:

  • روغن نباید حاوی مواد افزودنی مانند مواد نگهدارنده، آب یا عطر باشد.
  • بافت روغن آرگان نباید شل و آبکی باشد.
  • روغن آرگان بافتی نرم و سبک دارد و در پوست به سرعت جذب می شود.
  • روغن آرگان در شیشه تیره نگهداری شود تا خواص خود را از دست ندهد.
  • محل تولید روغن آرگان باید Morocco یا مراکش باشد.
  • ناخالصی یا رسوب می تواند خواص روغن ارگان را کاهش دهید.
  • رنگ روغن آرگان مخصوص آشپزی اصل به رنگ طلایی تیره است.
  • بوی روغن آرگان اصل مانند بوی فندق ملایم یا مغزهای گیاهی است.

 

شیوه نگهداری از روغن آرگان

بهتر است برای حفظ خواص روغن آرگان، این طلای مایع را در ظرفی شیشه ای و تیره رنگ نگهداری نمایید.

 

 

تصویر روش استفاده از روغن آرگان برای صورت و دست

طرز استفاده از روغن آرگان برای صورت

ابتدا صورت خود را بشویید تا روی پوستتان مواد آرایشی یا آلودگی نباشد. سپس با یک حوله به آرامی پوستتان را خشک کنید. یک یا دو قطره از روغن آرگان را بردارید و روی دست خود بریزید. بعد روی سطح پوست صورت خود پخش کنید.

کمی صبر کنید تا روغن آرگان جذب شود. روغن آرگان به راحتی جذب پوستتان می شود و نرمی و رطوبت را احساس می کنید.

اگر پوست شما خشک است، می توانید از روغن آرگان، بیشتر استفاده کنید. همچنین، پیش از آرایش به کمک روغن آرگان پوست خود را مرطوب کنید. روغن آرگان مثل یک پرایمر عمل می کند و پیش از آرایش، استفاده می شود.

 

یکی از خواص روغن آرگان، اثر شگفت انگیز آن در رشد، لطافت و تقویت موی سر است.

طرز استفاده روغن آرگان برای مو

پنج تا 10 قطره از روغن آرگان را روی موهای خود بزنید و ماساژ دهید. اجازه دهید یک شب روی روغن ارگان روی موهایتان بماند. صبح می توانید موهایتان را بشویید. البته توصیه می کنیم اگر موهایتان خشک است، ساقه مو را کمتر بشویید تا موهایتان خشک نشود.

خواص روغن آرگان برای ناخن

 

یکی دیگر از خواص روغن آرگان کمک به تقویت ناخن هاست.

 تقویت و رشد ناخن با روغن آرگان

روغن آرگان یک نرم کننده عالی و طبیعی برای ناخن های شکننده است. می توانید کمی از روغن آرگان را پیش از خواب به ناخن هایتان بزنید تا تقویت شوند. همچنین، از بروز عفونت و باکتری قارچی پیشگیری کنید.

 

 

یکی از خواص روغن آرگان ایجاد رطوبت در لب ها و شفاف و درخشان کردن لب هاست.

خواص روغن آرگان برای تقویت ریش

یکی دیگر از خواص روغن آرگان،‌ اثر تقویت کننده آن برای سیبیل و ریش است. همچنین، ریش و سیبیل را نرم می کند و حالت می دهد.

 

تصویری از طرز استفاده روغن آرگان برای تقویت، نرمی و حالت دادن ریش

نکته آخر

خواص روغن آرگان یا طلای مایع به اندازه ای است که توصیه می کنیم حتماً از روغن آرگان استفاده نمایید. با کمک مقاله پیش رو علاوه بر خواص روغن آرگان به طرز استفاده روغن آرگان برای مو، پوست و ناخن نیز پرداختیم. شما از روغن آرگان استفاده کرده اید؟ شما به لیست خواص روغن آرگان چه موردی اضافه می کنید؟

منبع: www.byrdie.com

5/5 - (1 امتیاز)
جشنواره بهاری سیندخت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا