مقالات

تأثیرات مخرب استرس بر روی سلامت پوست

تأثیرات منفی و ماندگاری بر روی پوست و صورتتان می گذارد. آکنه، سفیدی مو و خشکی پوست فقط چند نمونه قابل لمس از اثرات منفی استرس هستند

آیا می دانید استرس چه تأثیرات مخربی بر روی سلامتی ما می‌گذارد؟ یکی از تاثیرات بد استرس احتمال ابتلا به افسردگی است. حالت منفی بر روی سیستم ایمنی و خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی هم از دیگر آثار استرس است. استرس خودش را روی صورت نیز نشان می‌دهد. خشکی پوست، چین و چروک و آکنه (جوش) از تأثیرات استرس بر پوست هستند. در این مقاله به معرفی چند تأثیر استرس که زیبایی پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهند را با هم بررسی می کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

جشنواره تخفیفات سین دخت جشنواره تخفیفات سیندخت

استرس پوست را چگونه تحت تأثیر قرار می دهد؟

استرس به دو روش خودش را روی پوست نمایان می کند. اول با ترشح هورمون‌ هایی که بدن هنگام استرس از خود رها می ‌کند، که منجر به تغییرات فیزیولوژیکی می شود و اثرات منفی‌ بر پوست می‌گذارد. دومین موردی که استرس ممکن است به وجود بیاورد  عادت ‌های بد مثل کندن پوست لب یا فشار دادن دندان‌ها به یکدیگر (دندان قروچه) است. در ادامه به طور مفصل به بررسی تأثیر استرس بر پوست اشاره می‌کنیم.

سلامت پوست

آکنه

در هنگام بروز استرس، بدنتان هورمون «کورتیزول» بیشتری تولید می‌کند. کورتیزول سبب می‌شود بخشی از مغز به نام «هیپوتالاموس» هورمونی به نام کورتیکوتروفین تولید کند. این هورمون با تحریک ترشح چربی در اطراف فولیکول‌های مو از غدد سباسه (غدد مولد چربی پوست) باعث بسته شدن منافذ پوست و منجر به بروز آکنه و جوش می شود.

اگرچه متخصصان بر این باوراند که استرس باعث جوش می ‌شود، اما فقط چند ارتباط بین استرس و جوش را بررسی کرده‌اند. سال ۲۰۱۷ در یک مطالعه تاثیرات استرس بر روی آکنه در خانم‌ های بین ۲۲ تا ۲۴ سال را بررسی کردند.نتیجه این مطالعات نشان داد میزان بالاتر استرس، با شدت آکنه در ارتباط بوده. سال ۲۰۱۱‌ در یک مطالعه‌ جدیدتر ، عوامل بالقوه‌ی تشدید‌ استرس بر روی بیش از هزار نفر را بررسی کرد. متخصصان دریافتند که استرس، کمبود خواب، مصرف الکل و دوران قاعدگی می ‌توانند آکنه را بدتر کنند.

پف زیر چشم

از دیگر نتایج استرس بر پوست، بروز پف زیر چشم است که به آن تورم و پف زیر پلک‌  گفته می‌شود. با افزایش سن این عارضه رایج ‌تر می ‌شود، زیرا عضلات زیر چشم ضعیف تر شده و افتاده شدن پوست به خاطر از دست دادن خاصیت ارتجاعی می‌تواند باعث پف کردن چشم ‌ها شود. محققان دریافتند که استرس حاصل از کمبود خواب باعث کاهش خاصیت ارتجاعی پوست و افزایش ناهمگونی رنگ پوست می شود. از دست رفتن خاصیت ارتجاعی پوست به شکل‌ گیری پف زیر چشم‌ ها هم کمک کند.

خشکی پوست

لایه‌ بیرونی پوست حاوی پروتئین و لیپید ‌هایی است که نقش مهمی در هیدراته نگه داشتن سلول‌ های پوستی ایفا می‌کند. لایه‌ بیرونی پوست همچنین به ‌عنوان یک دیوار دفاعی عمل می ‌کند و محافظت از بخش زیر پوست را به عهده دارد. زمانی که پوست شما خشک شده و دچار خارش می ‌شود. نشان می دهد این لایه آنطور که باید کار نمی کند.

بر اساس یک بررسی در سال ۲۰۱۴ بر روی حیوانات نشان داده شد که استرس عملکرد دفاعی لایه‌ بیرونی یا شاخی پوست را مختل کرده و تاثیر عجیبی روی جذب آب در پوست آنها گذاشت. با چند بررسی انسانی درباره‌ی تأثیر استرس بر پوست به این نتیجه رسیدند که استرس می‌تواند سرعت دیوار دفاعی پوست را نیز کاهش دهد.

تورم پوستی

استرس می تواند سیستم ایمنی شما را تضعیف کند. سیستم ایمنی ضعیف منجر به از بین رفتن تعادل باکتری ‌های داخل دل و روده و پوست می شود، به این باکتری ها «دیس بیوزیس» گفته می شود. زمانی که این عدم تعادل در پوست رخ می‌دهد، می‌تواند منجر به قرمزی یا بثورات شود. استرس به ‌عنوان یکی از عاملین تشدید کننده عارضه های چون پسوریازیس، اگزما و درماتیت تماسی شناخته می ‌شود که ممکن است منجر به حمله یا تورم پوستی شوند.

چین و چروک

بروز تغییراتی در پروتئین ‌های موجود در پوست هم ارتباط مستقیم با استرس دارد. تغییر در پروتین ها خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش داده و از دست دادن این خاصیت منجر به شکل ‌گیری چین و چروک می شود. همچنین ممکن است استرس باعث ایجاد  شیار در بین ابرو ها ‌شود. این موضوع به شکل ‌گیری بیشتر چین و چروک کمک می کند.

سفیدی مو

استرس می‌تواند باعث سفیدی موهایتان شود. اخیرا محققان دلیل این موضوع را پیدا کرده اند. سلول ‌هایی به نام «ملانوسیت‌» رنگدانه ‌ای به اسم ملانین را تولید می‌ کنند که به مو‌های شما رنگ می ‌دهد.سال ۲۰۲۰ در یک بررسی به این نتیجه رسیدند که فعالیت دستگاه سمپاتیک عصبی بر اثر استرس می‌تواند باعث تولید سلول ‌های از بین برند رنگ مو شود.

در نتیجه زمانی که این سلول‌ ها از بین می روند، سلول ‌های جدید رنگ خود را از دست داده و موها سفید می ‌شوند. استرس مزمن سیکل رشد مو را مختل می کند و باعث ایجاد شرایطی به نام تلوژن ایفلوویم می شود. این عارضه دلیل ریزش موها بیشتر از حالت عادی است. در بالا نگاهی به تأثیر استرس بر پوست انداختیم؛ اما، استرس روش‌ های دیگری هم برای تحت تأثیر قرار دادن اجزای صورت دارد، که در ادامه آنها را بررسی می‌ کنیم.

سفیدی مو

  • اختلالات گیجگاهی فکی (TMD): به وجود آمدن اختلالات گیج گاهی. گروهی از بیماری ‌های مفصلی که انتهای فک را به جمجمه وصل می‌کند را شامل می شوند. این عارضه می ‌تواند در اثر به هم فشردن دندان ‌ها یا دندان قروچه رخ دهد‌.
  • گرگرفتگی و سرخ شدن صورت: استرس باعث بروز عادت ‌های بد تنفسی می شود. وقتی عادات‌ تنفسی تغییر یافته می ‌توانند باعث گرگرفتگی یا سرخی صورتتان شود.
  • آسیب به دندان: بسیاری از افراد زمانی که استرس دارند یا مضطرب هستند، دندان‌ هایشان را به هم فشار می دهند. این عادت به مرور زمان سبب آسیب دیدگی دائم دندان ‌ها می شود.
  • درد در ناحیه‌ی لب: گاز گرفتن لب‌ ها یا بخش داخلی دهان باعث احساس درد یا پوسته پوسته شدن در لب‌ ها را به دنبال خواهد داشت.

 

چگونه استرس را مدیریت کنیم؟

بعضی از عوامل ایجاد استرس، مثل از دست دادن اعضای خانواده یا از دست دادن کار و پول غیرقابل پیش ‌بینی و ناگزیر هستند. با این حال، می ‌توانید راه کارهایی ‌هایی برای کنترل استرس و به حداقل‌ رساندن آن پیدا کنید. بعضی از روش‌ های مفید برای کنترل استرس را برای شما لیست کرده ایم؛

  • انجام فعالیت ‌های ریلکس‌ کننده: برای انجام فعالیت‌ های آرامش بخش، برنامه ‌ریزی کنید. این کار برای کاهش استرس تاثیر خوبی دارد.
  • سبک زندگی سالم: برای کمتر شدن تأثیر استرس بر پوست، خوراک های سالم را در رژیم غذاییتان اضافه کنید و قدر کافی بخوابید. از این طریق بدنتان در مدیریت استرس کمک خواهید کرد.
  • ورزش:  فعالیت های بدنی و ورزشی بیشترین کمک را به کاهش سطح هورمون استرس می کند.
  • صحبت کردن با دیگران: با اعضای خانواده یا یکی از دوستان‌ درباره شرایطی که دارید، حرف بزنید. در این صورت می ‌توانید از یک فرد متخصص نیز کمک بگیرید.
  • جلوگیری از مصرف دارو: مصرف زیاد داروها هم می ‌توانند استرس شما را بیشتر کنند و باعث بروز مشکلات زیادی شوند.

کنترل استرس

سخن آخر

استرس بخشی ناگزیر و جدایی ناپذیر از زندگی است‌. با این حال، وقتی استرس شدید می‌شود، تأثیرات منفی و ماندگاری بر روی پوست و صورتتان می گذارد. آکنه، سفیدی مو و خشکی پوست فقط چند نمونه قابل لمس از اثرات منفی استرس هستند. سعی کنید عوامل ناگزیر استرس را کم کنید و تکنیک‌ های لازم برای مدیریت استرس را به کار ببرید. این تکنیک‌ ها می‌توانند با علائم پیری زودرس مبارزه کنند.

 

امتیاز این نوشته
جشنواره بهاری سیندخت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا